Onze conclusie is dan ook dat de noordtangent in de wegenstructuur "behoort te worden gehandhaafd en dat, met inachtname van het boven staande, het tracé dient te worden gelegd tussen Snakkerburen en Lekkum. Opgemerkt moge nog worden dat de aanleg van de noordtangent plaats zal -moeten vinden na de aanleg van de in het volgende punt bedoelde zuidtangent en derhalve eerst in een later stadium zal worden gerealiseerd. 5. Zuidtangent Blijkens de prénota pleiten een aantal argumenten.vóór de aanleg van de zuidtangent langs de zuidzijde van het van Harinxmakanaal. De op deze weg voorkomende verkeersbelasting is daarbij zodanig dat met een tweestrooksweg kan worden volstaan. Genoemde argumenten worden hierna in het kort weergegeven: 1ingeval niet tot aanleg van deze weg wordt overgegaan zal de basis weg te zwaar worden belast als vierstrooksweg; 2, ingeval niet tot aanleg wordt overgegaan zal de scheidende 'werking •- van de zuidelijke ringweg, ten gevolge van meer verkeer op deze weg, worden vergroot: 3- door de aanleg zal hot vrachtverkeer voor de industrieterreinen Öost en West zich buiten de woonbebouwing kunnen afwikkelen; 4. de weg past in de wegenstructuur tussen Bolsward en Leeuwarden. Ï2^£iij^e_vari^n"ten« Het voorstel om voor het oostelijke deel van de zuidtangent gebruik te maken van de Aldlünsdyk menen wij te moeten ontraden. Deze oplossing heeft namelijk als nadeel dat het deel van do Overijselsostraatweg tussen hot. .van Harinxmakanaal en het Oostorgo- plein alsmede hot Oostergoplein zelf te zwaar worden belast. Tevens wordt dan do scheidende werking -van de Aldlansdyk te voel vergroot. De gedachte om hot voorgestelde tracé onmiddellijk ton zuiden van het van Harinxmakanaal vanaf de Drachtsterweg door te trokken en via do Froskepollo aan te sluiten op do Oosttangent achten wij op zichzelf juist en het verdient daarom aanbeveling dere mogelijkheid voor de verre toekomst open te houden. Gezien do betrekkelijk geringe belasting welke de zuidtangont ton oosten van de Drachtsterweg echter voorlopig zal hebben, zijn wij van mening dat voorshands kan worden volstaan mot het voorgestelde tracé. ,- Hot aanloggen van do verbinding Werpsterhoek-wog Bolsward, in plaats van do moor genoemde zuidtangent, brengt met zich mee dat de.zo belangrijke distributiefunctie van laatstgenoemde weg voor hot verkeer vanuit het zuiden en westen verloren gaat. Hot gevolg hiervan zal zijn dat zowel de Basisweg als de Zwettestraat te zwaar zullen worden belast. Gezien do roods zeer zware belasting van do Basisweg en het reeds eerder genoemde feit dat het profiel van de Zwettestraat onvoldoende is en slechts met grote kosten aan dit extra verkeer is' aan te passen, achten vrij deze oplossing onjuist. Wij stellen U daarom voor het tracé van de zuidtangent langs het van Harinxmakanaal xot aan de Drachtsterweg in de voorgestelde wegenstructuur te handhaven. Weg door het westelijk industriegebied' (verlengde Zwettestraat). Deze weg is van belang voor de afwikkeling van het industrie- verkeer. Met. de aanleg zou mede worden bereikt dat dit verkeer zich buiten de woonbebouwing kan afwikkelen. Wij stellen U dan ook voor deze weg in de wegenstructuur op te nemén. 7. Verkeersoplossing Noordoosthoek. De prognoseberekeningen op basis van de twee in de Prénota voorkomende', wegenmodellen (toegangsweg naar de stad wel en niet door het gebied Kalverdijkje) 'geven-beide aan dat deze toegangsweg via de Groningerstraatweg te zwaar voor twee rijstroken zal worden belast. Wij hebben daarom gezocht naar een mogelijkheid om dit zoveel mogelijk te beperken. Aan de gedachte oplossing hebben de volgende uitgangspunten ten grondslag gelegen: 1. het externe en doorgaande verkeer dient zoveel mogelijk van het centrum te worden afgeleid via vloeiende verbindingen buiten bezwaar van de bestaande bebouwing (Oosttangent en in later stadium ook de Noordtangent); 2. de toegang voor hot verkeer naar het centrum moet niet al te gemakkelijk worden gemaakt; 3. do. uitvoering van het plan Kalverdijkjo dient niet in gevaar te worden gebracht, doch do indeling moet wel zodanig worden gemaakt dat do ontsluiting van Camminghaburen via een weg door het Kalverdijkjo indien gewenst mogelijk is; 4. de ontsluiting van (noord-) Camminghaburen diont tot de Oosttangent is aangelegd in eerste instantie plaats te vinden via do verlengde Egelantierstraat en een tunnel onder de Oosttangent; deze weg dient later in combinatie mot de tunnel onder de Oosttangent uitsluitend te worden gebruikt voor het openbaar vervoer en het langzame vorkeer, de ontsluiting voor het gemotoriseerd verkeer diont dan te verlopen via een T-aansluiting op do Oosttangent. Naar onze mening voldoet hot deol-wegenstramien zoals dit is aangegeven op schets B behorende bij bijlage II van hot raads besluit aan de hiervoor genoemde uitgangspunten. Een wezenlijk clement hierin is dat de verkeersstroom naar het centrum wordt getemperd doordat de Groningerstraatweg vanuit do stad is afgehaakt van het Vrijheidsplein en wordt verbonden met do Prof. Mr. P.S. Gerbrandyweg. De wijze waarop dit moot gebeuren diont nador te worden bestudeerd. In genoemde bijlage is tevens aangegeven in welke fason de gedachte oplossing zou kunnen worden geroalisoord. Kortheidshalve verwijzen wij daarnaar. Wij stellen U dan ook voor de voorgestelde verkcersoploss.ing in principe te aanvaarden en deze op te nemen in de totale wegenstructuur. 4 - - 5 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 256