- 1 - Vraag e.g. opmerking. Ten Hoeve. 1. Vraagt zich af öf het mogelijk en ge wenst is de afwikkeling van het west oost verkeer.:meer via het zuiden te laten verlopen. 2. Wil graag de mening van het college horen over het voorstel van de werk groep Huizum-Bornia m.b.t. de afwik keling van het verkeer van en naar het zuiden. 3.Be Aldlansdyk en het Drachtsterplein hebben overcapaciteit. Kunnen deze de functie van de geplande weg ten zuiden van het van Harinxmakanaal niet overnemen? 4- Op de Oostergoweg en de basisweg komt verkeer terecht dat niet voor deze wegen bestemd is. Is dit niet op te lossen door verkeersbelemmeringen in eerstgenoemde weg aan te brengen, een Bredere Zwetteweg aan te leggen en van deze weg en de Aldlansdyk meer gebruik te maken? Antwoord c.q. reactie In het wegennet, dat is doorgerekend, is het wel mogelijk in de oost-west relatie de route "om de Zuid" te kie zen. De berekeningsresultaten tonen echter aan dat: - de kortste route (in tijd) kennelijk niet om de zuid leidt; - de belangrijkste functie van de Noord tangent is het verdelen van extern verkeer dat aan de noordzijde van de stad moet zijn. Dit verkeer zal bij afwezigheid van de Noordtangent terug vallen op ringweg-noord en niet op een route om de zuid. Hierdoor zal deze ringweg nog zwaarder worden belast. Het door de werkgroep Huizum-Bornia en door enkele raadsleden geopperde idee om het verkeer vanuit het zuiden bij Verpsterhoek via het oosten (Drachtsterweg) of via het westen (industrieweg) af te leiden c.q. de stad binnen te leiden is naar onze mening niet juist omdat: 1e. verreweg het grootste gedeelte van verkeer in de binnenstad moet zijn; 2e. de andere toevoerwegen naar de bin nenstad in 't bijzonder de basis weg en de oostelijke ringweg hier door extra zwaar worden belast. De Aldlansdyk en het Drachtsterplein hebben blijkens de Prénota inderdaad overcapaciteit Het voorstel moet evenwel worden afge raden omdat a. de daardoor ontstane bajonet bij het Oostergoplein over het van Harinxma kanaal verkeerstechnisch een te korte "overstap" geeft; b. de brug over het van Harinxmakanaal al voldoende belasting ondervindt van het noord-zuid verkeer; c. gebruikmaken van ringweg-zuid voor de niet te verwaarlozen verkeersin tensiteiten van de Zuidtangent, een ongewenste afsnijding van de wijk Aldlan veroorzaakt. Voor de beantwoording van deze vraag verwijzen wij naar het antwoord op vraag 2. M.b.t. het profiel van de Zwettestraat merken wij op dat het een zeer moeilijke aangelegenheid zal zijn deze weg een grotere verkeerscapaciteit te geven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 259