- 1 -
Vraag e.g. opmerking.
Ten Hoeve.
1. Vraagt zich af öf het mogelijk en ge
wenst is de afwikkeling van het west
oost verkeer.:meer via het zuiden te
laten verlopen.
2. Wil graag de mening van het college
horen over het voorstel van de werk
groep Huizum-Bornia m.b.t. de afwik
keling van het verkeer van en naar
het zuiden.
3.Be Aldlansdyk en het Drachtsterplein
hebben overcapaciteit. Kunnen deze
de functie van de geplande weg ten
zuiden van het van Harinxmakanaal
niet overnemen?
4- Op de Oostergoweg en de basisweg komt
verkeer terecht dat niet voor deze
wegen bestemd is. Is dit niet op te
lossen door verkeersbelemmeringen in
eerstgenoemde weg aan te brengen, een
Bredere Zwetteweg aan te leggen en
van deze weg en de Aldlansdyk meer
gebruik te maken?
Antwoord c.q. reactie
In het wegennet, dat is doorgerekend,
is het wel mogelijk in de oost-west
relatie de route "om de Zuid" te kie
zen. De berekeningsresultaten tonen
echter aan dat:
- de kortste route (in tijd) kennelijk
niet om de zuid leidt;
- de belangrijkste functie van de Noord
tangent is het verdelen van extern
verkeer dat aan de noordzijde van de
stad moet zijn. Dit verkeer zal bij
afwezigheid van de Noordtangent terug
vallen op ringweg-noord en niet op een
route om de zuid. Hierdoor zal deze
ringweg nog zwaarder worden belast.
Het door de werkgroep Huizum-Bornia
en door enkele raadsleden geopperde
idee om het verkeer vanuit het zuiden
bij Verpsterhoek via het oosten
(Drachtsterweg) of via het westen
(industrieweg) af te leiden c.q. de
stad binnen te leiden is naar onze
mening niet juist omdat:
1e. verreweg het grootste gedeelte van
verkeer in de binnenstad moet zijn;
2e. de andere toevoerwegen naar de bin
nenstad in 't bijzonder de basis
weg en de oostelijke ringweg hier
door extra zwaar worden belast.
De Aldlansdyk en het Drachtsterplein
hebben blijkens de Prénota inderdaad
overcapaciteit
Het voorstel moet evenwel worden afge
raden omdat
a. de daardoor ontstane bajonet bij het
Oostergoplein over het van Harinxma
kanaal verkeerstechnisch een te
korte "overstap" geeft;
b. de brug over het van Harinxmakanaal
al voldoende belasting ondervindt
van het noord-zuid verkeer;
c. gebruikmaken van ringweg-zuid voor
de niet te verwaarlozen verkeersin
tensiteiten van de Zuidtangent, een
ongewenste afsnijding van de wijk
Aldlan veroorzaakt.
Voor de beantwoording van deze vraag
verwijzen wij naar het antwoord op
vraag 2. M.b.t. het profiel van de
Zwettestraat merken wij op dat het een
zeer moeilijke aangelegenheid zal zijn
deze weg een grotere verkeerscapaciteit
te geven.