Om grote verkeersstromen tegen te gaan is het van belang dat de ver voersmiddelenkeuze beïnvloed wordt ten gunste van het fietsverkeer en het Openbaar vervoer. Is van mening dat deze beide categoriën er bekaaid afkomen in de Prénota. Het doel van de prénota is het resultaat van de berekeningen voor wat betreft het autowegennet ter discussie te stellen,. Dit om te voorkomen dat het openbaar vervoersplan, het fietspadenplan, het faseringsschema enz. aan een niet aan vaardbaar autowegennet worden getoetst en gekoppeld. Hierdoor wordt onnodig werk voorkomen. De uitspraak over het autowegennet in het kader van het Ver- keers- en Vervoersplan behelst slechts het geven van het sein op groen om door te kunnen gaan met bovenvermelde plannen, De overige verkeerssoorten krijgen in de volgende planfase de volledige aan dacht. Hierbij zullen dan ook de fiets routes aan de orde komen. De constate ring dat weinig aandacht is besteed aan de fiets is dus volkomen juist, doch mag niet tot de conclusie leiden, dat de fiets en het openbaar vervoer in het V. eh V. plan slechts van geringe betekenis zuilen zijn. Overigens merken wij op dat het tot op heden niet goed mogelijk is gebleken het gebruik van de auto terug te dringen ten gunste van het langzame verkeer en het openbaar vervoer. Het instrumentarium waarover kan worden beschikt om de auto mobilist op vrijwillige basis of zelfs dwangmatig tot een andere vervoermiddo- lenkeuze te brengen, reikt namelijk niot verder dan het bijsturen in de marge. Het aanleggen van vrije busbanen en vrije fietsroutes moet dan ook worden gezien als een onmisbare methode om verder te rugloop van de invloed van deze vervoer middelen te voorkomen, maar niet als een sterk argument om de auto vaarwel te zeggen. Pogingen om het autoverkeer te laten ver stikken door af te zien van de aanleg van nieuwe wegen zal slechts veroorzaken, dat grote druk komt te staan op de woonbuur ten (sluiproutes), waardoor de verkeers- leefbaarheid daar terugloopt en het be oogde doel - verandering van vervoermid del ten nadele van de auto - niet wordt bereikt doch voorbijgeschoten. Beperking van het autoverkeer vindt ons inziens bo vendien zijn begrenzing in de noodzaak, dat met name de binnenstad in staat is en blijft haar sociaal-economische functie goed te vervullen. - 3 - 6, Heeft geconstateerd dat v.w.b. de verkeersstromen de keuze tussen de weg door het plan Kalverdi jkj'e en de huidige uitvalsweg naar Groningen niet veel verschil uitmaakt Acht een snelle uitvoering van het plan Kalverdijkjegewenst en vraagt zich daarom af of een rechtstreekse aansluiting op het Vrijheidsplein niet de beste oplossing is. Is van mening, dat, indien de Gro ningerstraatweg, qua wegprofiel noet worden beperkt dit ook met het Ho eksterend moot gebeuren. 1 Is dit middel om de verkeersdruk te beperken ook op andere plaatsen in de stad te gebruiken? Is voorstander van een fietsroute over de z.g. Kippeloop en van het aanleggen van een fietsbrug over de stadsgracht in hot verlengde van het Cambunrsterpad. Is van mening dat het kruispunt op do Noorderweg tor hoogte van het gymnasium opnieuw moet' worden beke ken aangezien het een der slechtste kruispunten in de stad is. Acht het gewenst dat m.b.t. de ont sluiting van Camminghaburen voor 15 maart a.s. een uitspraak wordt gedaan tussen de Kanaalweg en de Merodestraat Voor de beantwoording wordt verwezen naar de inhoud van de raadsbrief waar deze materie uitvoerig is behandeld. Geerts 1. Kan het wegenstramien ook gefaseerd worden uitgevoerd (zowel in tijd als in afmetingen) Is het plan flexibel genoeg om aan tussentijdse gewijzigde beleidsin- zichten te worden aangepast? r' Is een verantwoorde uitspraak over ie basisweg mogelijk als nog niet vaststaat hoe do omgeving van de basisweg gestructureerd wordt. Dringt ln Hit verband aan op een snelle ver schijning van de kantorennota, waarin ook de kwalitatieve aspecten moeten worden verwerkt Dit middel kan overal worden gebruikt We zijn echter van mening dat het niet in nog grotere mate toegepast moét wor den omdat dit de kans op functieverlies van de binnenstad vergroot, tenzij duide lijk als zodanig ook functionerende alternatieve routes met voldoende capa citeit aanwezig zijn. In dit stadium is het te vroeg om hier een uitspraak over te doen. Het fiets routeplan moet nog nader worden bestu deerd en zal een onderdeel worden van het Verkeers- en Vervoersplan. De zwakte van dit kruispunt is gelegen in het feit dat het nog niet afgebouwd is. Indien mocht blijken dat het niet afgebouwd kan worden in de geest zoals dat de bedoeling was, dan zal het inder daad opnieuw bekeken moeten worden. Het is niet mogelijk vóór deze datum een uitspraak over deze aangelegenheid te doen. Wij streven er naar om de studie over het' te kieaen t-raezo snel mogelijk af te ronden.; Voor de beantwoording van verschillende vragen is de medewerking van anderen, waaronder de Ned. Spoorwegen, nodig. De snelheid wordt derhalve mede bepaald door het tempo van derden. Voor de beantwoording van deze vraag ver wijzen wij naar de inleiding van de raadsbrief alsmede het daarin vermelde onder de punten 2 én 7. De basisweg vormt een wezenlijk element van de wegenstructuur. Deze weg zal dan ook in de stedebouwkundige plannen moeten worden geïntegreerd. De door U bedoelde kantorennota behoeft naar onze mening geen onderdeel te vormen van het Verkeers- en Vervoersplan. Het ligt echter wel in ons voornemen deze nota op korte termijn aan de raad ter be oordeling voor te leggen. De door IJ ge noemde kwalitatieve aspecten zullen daarin worden behandeld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 260