- 6 20. Als gevolg van nog korter werken in de toekomst zullen het begin en einde van de werktijden nog meer over de dag worden gespreid. De verkeerspieken zullen daardoor meer afgevlakt worden dan door IJ wordt verondersteld. 21. Als gevolg van stijgende prijzen van auto's en benzine, hogere be lastingen en het afvlakken van de loonstijgingen zal de vervoer middelkeuze beïnvloed worden ten nadele van de auto. Heiainga. 22. Vraagt zich af of dit plan als een dictator zal gaan werken; beslissingen over vele andere zaken zullen erop gebaseerd worden. Vindt dit een moeilijk punt maar ziet ook geen andere oplossing, .want de ontwikkeling moet door gaan. 2J. Gezien de hoge kosten zal fasering moeten plaatsvinden waardoor zijns inziens tijdige bijstelling moge lijk moet zijn. Tegen de achtergrond van de betrouw baarheidsmarge van bovenstaande aan name is niet getracht nauwkeurig te bepalen hoe het autobezit van Leeuwar den zich in de toekomst zal verhouden tot het autobezit in de rest van Neder land, maar is aangenomen dat het nog bestaande verschil in het planjaar zal zijn verdwenen. Het valt niet te ontkennen dat zich tot 1990 maatschappelijke veranderingen zullen voordoen. De moeilijkheid is evei wel, dat deze op dit moment niet zijn te kwalificeren en nog minder verkeers kundig te kwantificeren. Zolang niet voldoende is te kwantifi ceren of, op welke wijze en in welke mate veranderingen in het maatschappe lijk patroon optreden en doorwerken op het verkeersgebeuren, kan met verwachte wijzigingen vrijwel geen rekening wor den gehouden. Zodra maatschappelijke veranderingen, die het verkeersgebeuren meer dan mi nimaal beïnvloeden gestalte krijgen, moeten de verkeersprognoses worden ge toetst en aangepast. V/ij zijn van mening dat dit plan niet als een dictator doch als een leidraad moet functioneren die ons de mogelijk heid verschaft tot het nemen van be leidsbeslissingen. Toetsing aan de zich wijzigende omstan digheden zal steeds moeten plaatsvinden. De reeds meer genoemde fasering zal hierbij een belangrijk hulpmiddel zijn. Voor de beantwoording van deze vraag - verwijzen wij naar de inleiding van de raadsbrief alsmede het daarin vermelde I onder de punten 2 en 7. De prénota gaat uit van de groei van V/ij kunnen ons in algemene zin bij het autoverkeer. deze mening aansluiten. Acht het van belang dat deze groei gehandhaafd blijft. Vindt het'onjuist dat als stelregel wordt aangenomen dat het autoverkeer coute que coute wrrdt weggedrukt. Vraagt zich af of het niet logischer is de zuidtangent ten oosten van de Drachtsterweg door te trekken en deze via een weg op palen door de Froske polle aan te sluiten op de Oosttan gent. Hiermee wordt de wijk Aldlan-Oost ont last. Is van mening dat de basisweg er moet komen, vindt niettemin het tracé in de omgeving van het Emmaplein, de van Swietenstraat en het tentoonstellings terrein nabij de Frieslandhal een moeilijk punt. Heeft nog twijfel over de noodzaak tot aanleg van de noordtangent. Indien toch wordt besloten tot aanleg dan liever- tussen Bilgaard en Snakker- buren dan tussen de beide dorpen. De aansluiting van de Zuidtangent via de Froskepolle op de Oosttangent is op zich w-ei een logische gedachte. Bij de berekende verkeers-intensiteiten lijkt de aanleg van de zuidtangent ten oosten van de Drachtsterweg zelfs op middel lange termijn niet noodzakelijklojmdat - het verkeer op dit \ireggedeelte voor alsnog zeer gering zal zijn; - dit verkeer gemakkelijk op de Ald- lansdyk kan worden opgevangen zonder een onaanvaardbare verzwaring van het gebruik van deze weg te veroorzaken. - het gebied de Froskepolle hierdoor wordt aangetast. V/ij zijn met U van mening dat dit een moeilijk punt is maar toch niet onop losbaar. Voor de beantwoording van de rest van de opmerking verwijzen wij U naar het antwoord op vraag 17 Het sparen van de Groningerstraatweg (afhaken van het Vrijheidsplein) en de ringweg-noord,(max. 2 rijstroken) brengt ontegenzeggelijk de noodzaak mee tot het aanleggen van de noord tangent als verdeler voor het extern verkeer en opvang van het doorgaande verkeer. De aanleg tussen Snakkerburen en Bil gaard is alleen mogelijk ten koste van Snakkerburen. Aanleg tussen Snakkerbu ren en Lekkum berokkent geen schade aan de beide dorpen indien de overgang over de Dokkumer Ee met een laaggelegen (be weegbare) brug wordt uitgevoerd en de verbinding tussen de dorpen d.m.v. een tunnel voor fietsers en voetgangers tot stand komt. Voor het tijdstip van de aanleg mogen wij U verwijzen naar het daaromtrent in de raadsbrief gestelde.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 262