- 6
20. Als gevolg van nog korter werken
in de toekomst zullen het begin
en einde van de werktijden nog
meer over de dag worden gespreid.
De verkeerspieken zullen daardoor
meer afgevlakt worden dan door IJ
wordt verondersteld.
21. Als gevolg van stijgende prijzen
van auto's en benzine, hogere be
lastingen en het afvlakken van de
loonstijgingen zal de vervoer
middelkeuze beïnvloed worden ten
nadele van de auto.
Heiainga.
22. Vraagt zich af of dit plan als
een dictator zal gaan werken;
beslissingen over vele andere
zaken zullen erop gebaseerd
worden.
Vindt dit een moeilijk punt maar
ziet ook geen andere oplossing,
.want de ontwikkeling moet door
gaan.
2J. Gezien de hoge kosten zal fasering
moeten plaatsvinden waardoor zijns
inziens tijdige bijstelling moge
lijk moet zijn.
Tegen de achtergrond van de betrouw
baarheidsmarge van bovenstaande aan
name is niet getracht nauwkeurig te
bepalen hoe het autobezit van Leeuwar
den zich in de toekomst zal verhouden
tot het autobezit in de rest van Neder
land, maar is aangenomen dat het nog
bestaande verschil in het planjaar
zal zijn verdwenen.
Het valt niet te ontkennen dat zich tot
1990 maatschappelijke veranderingen
zullen voordoen. De moeilijkheid is evei
wel, dat deze op dit moment niet zijn
te kwalificeren en nog minder verkeers
kundig te kwantificeren.
Zolang niet voldoende is te kwantifi
ceren of, op welke wijze en in welke
mate veranderingen in het maatschappe
lijk patroon optreden en doorwerken op
het verkeersgebeuren, kan met verwachte
wijzigingen vrijwel geen rekening wor
den gehouden.
Zodra maatschappelijke veranderingen,
die het verkeersgebeuren meer dan mi
nimaal beïnvloeden gestalte krijgen,
moeten de verkeersprognoses worden ge
toetst en aangepast.
V/ij zijn van mening dat dit plan niet
als een dictator doch als een leidraad
moet functioneren die ons de mogelijk
heid verschaft tot het nemen van be
leidsbeslissingen.
Toetsing aan de zich wijzigende omstan
digheden zal steeds moeten plaatsvinden.
De reeds meer genoemde fasering zal
hierbij een belangrijk hulpmiddel zijn.
Voor de beantwoording van deze vraag -
verwijzen wij naar de inleiding van de
raadsbrief alsmede het daarin vermelde I
onder de punten 2 en 7.
De prénota gaat uit van de groei van V/ij kunnen ons in algemene zin bij
het autoverkeer. deze mening aansluiten.
Acht het van belang dat deze groei
gehandhaafd blijft. Vindt het'onjuist
dat als stelregel wordt aangenomen
dat het autoverkeer coute que coute
wrrdt weggedrukt.
Vraagt zich af of het niet logischer
is de zuidtangent ten oosten van de
Drachtsterweg door te trekken en deze
via een weg op palen door de Froske
polle aan te sluiten op de Oosttan
gent.
Hiermee wordt de wijk Aldlan-Oost ont
last.
Is van mening dat de basisweg er moet
komen, vindt niettemin het tracé in
de omgeving van het Emmaplein, de van
Swietenstraat en het tentoonstellings
terrein nabij de Frieslandhal een
moeilijk punt.
Heeft nog twijfel over de noodzaak
tot aanleg van de noordtangent. Indien
toch wordt besloten tot aanleg dan
liever- tussen Bilgaard en Snakker-
buren dan tussen de beide dorpen.
De aansluiting van de Zuidtangent via
de Froskepolle op de Oosttangent is op
zich w-ei een logische gedachte. Bij de
berekende verkeers-intensiteiten lijkt
de aanleg van de zuidtangent ten oosten
van de Drachtsterweg zelfs op middel
lange termijn niet noodzakelijklojmdat
- het verkeer op dit \ireggedeelte voor
alsnog zeer gering zal zijn;
- dit verkeer gemakkelijk op de Ald-
lansdyk kan worden opgevangen zonder
een onaanvaardbare verzwaring van het
gebruik van deze weg te veroorzaken.
- het gebied de Froskepolle hierdoor
wordt aangetast.
V/ij zijn met U van mening dat dit een
moeilijk punt is maar toch niet onop
losbaar.
Voor de beantwoording van de rest van
de opmerking verwijzen wij U naar het
antwoord op vraag 17
Het sparen van de Groningerstraatweg
(afhaken van het Vrijheidsplein) en de
ringweg-noord,(max. 2 rijstroken)
brengt ontegenzeggelijk de noodzaak
mee tot het aanleggen van de noord
tangent als verdeler voor het extern
verkeer en opvang van het doorgaande
verkeer.
De aanleg tussen Snakkerburen en Bil
gaard is alleen mogelijk ten koste van
Snakkerburen. Aanleg tussen Snakkerbu
ren en Lekkum berokkent geen schade aan
de beide dorpen indien de overgang over
de Dokkumer Ee met een laaggelegen (be
weegbare) brug wordt uitgevoerd en de
verbinding tussen de dorpen d.m.v. een
tunnel voor fietsers en voetgangers
tot stand komt.
Voor het tijdstip van de aanleg mogen
wij U verwijzen naar het daaromtrent
in de raadsbrief gestelde.