44. 45. - 10 - - 11 - 43» De aangegeven wijziging in de verde ling, van het autobezit van het jaar 1972 tot het jaar 1990 wordt nergens verklaard. Gezien de enorme groei van de laatste jaren is extrapolatie op dit punt erg onbetrouwbaar Het Nederlands Economisch Instituut en het centrum voor vervoersplannen zijn - naar men mag aannemen op grond van nauwkeurig onderzoek en bereke ningen - gekomen tot erg uiteenlopen de cijfers voor het autobezit in 1990 (respectievelijk 385 0/00 en 290 0/00) U neemt als uitgangspunt van deze bei de uitersten het rekenkundige gemid delde zonder 'dit nader te argumente ren. Dit heeft echter belangrijke conse quenties Het I.B.V. wekt bij het publiek een schijn van nauwkeurigheid d.m.v. haar z.g. deskundigheid, het magische woord computer en het feit dat in de tabel len getallen op eenheden nauwkeurig zijn aangegeven. Men is dan geneigd alles te aanvaarden. Dit doet echter onwaarachtig aan ge zien de vermelde betrouwbaarheid van 85%j het feit dat het uitgangspunt van 340 auto's per 1000 inwoners een aanname is en tenslotte omdat bij het narekenen van het in- en uitgaande verkeer op de kruispunten verschillen van 1 tot 6 blijken voor te komen. 46. U hebt op blz. 10 van de nota Beleids- en Technische uitgangspunten gezegd dat U zult laten nagaan wat het ef fect op de binnenstadstangenten zal zijn als de langparkeerders uit de binnenstad worden geweerd. Dit is in de prénota niet te vinden. Het opvoeren van intensiteiten tot "in éénheden nauwkeurig" heeft ongewild de I indruk gewekt, dat in een dergelijke nauwkeurigheid kan worden gedacht. Uiterl aard is dit niet de bedoeling geweest, I Herhaalde malen is reeds in commissies I en in de raad naar voren gebracht, dat I bijna alle aannamen die ten grondslag liggen aan de prognoseberekening niet nauwkeurig (er) voorspelbaar zijn (auto bezit, inwoneraantal, model split enz.; zodat het resultaat van de berekening zeker niet nauwkeurig - d.w.z. de toe komstige werkelijkheid weergevend - is-, De prognoseuitkomsten hebben dan ook een betrouwbaar indicatief karakter. Dit indicatieve karakter laat overigens de bruikbaarheid onverlet daar b.v. de wegencapaciteit ook een indicatieve grootheid is. Daarnaast neemt de capa citeit van een weg met grote sprongen toe bij de uitbouw van 2-strooksweg naai 4-strooksweg enz. zodat de keuze tussen b.v. een 2-strooks- of 4-strooksweg weinig gevoelig is voor exacte verkeers intensiteiten. Voor het antwoord wordt verwezen naar de reactie op opmerking 37» Er is geen rekening gehouden met de invloed.van de recessie welke mogelijk de eindcijfers voor het jaar 1990 behoorlijk in benedenwaartse richting zal beïnvloeden. Wat is de consequentie voor het auto verkeer nu een belangrijke vergroting van de dienstensector aan de noorde lijke ringweg (Universiteitsvestiging) tot stand komt? Wanneer de dienstensector vanuit het Stationskwartier naarCamminghaburen wordt overgebracht neemt dan, door het behoorlijk langer worden van de afstand het personenvervoer per auto aanmerkelijk toe? Voor het antwoord wordt verwezen naar de reactie op.de opmerkingen 20 en 21. C. Kan zich wel verenigen met de uit gangspunten en conclusies in de nota maar meent - aan de hand van een aan tal met name genoemde berekeningen - te kunnen aantonen dat voor de prog noseberekeningen voor het jaar 1990 een schijnnauwkeurigheid wordt geëta leerd welke onaangenaam aandoet. J. de Jong. Hoe ziet U de Basisweg naast de spoor baan in de z.g. halfhoog uitvoering? Hoe ziet U de verbindingen tussen Leeuwarden-noord en zuid, moeten er onderdoorgangen komen voor fietsers, voetgangers en het bestelverkeer? Stelt voor om de gedachten van de werkgroep Huizum-Bornia te verwerken in een rekenmodel of in alternatieven. Acht het gewenst om de situatie in het Stationskwartier eerst nog eens te bekijken en aan de. raad voor te leggen. Algemeen gesteld betekent toename van de werkgelegenheid aan de noordelijke ringweg een verzwaring van de intensi teit op die weg, hetgeen de wenselijk heid van de noordtangent eens te meer benadrukt Als de dienstensector in Camminghaburen anders dan in de directe.omgeving van de Nederlandse Spoorwegen-halte zou worden gesitueerd, dan zou dit inderdaad een vergroting van het autogebruik veroor zaken en daardoor toename van de verkeers intensiteiten op tenminste de Basisweg oost. Voor het antwoord wordt verwezen naar de reactie op opmerking 45» Dit punt zal bij de uitwerking van het tracé nader aan de orde komen. Voor het overige wordt verwezen naar het antwoord op vraag 5« Onder verwijzing naar het antwoord op vraag 2 zijn wij van mening dat het doorrekenen van een dergelijk alterna tief onnodig kosten en tijdverlies met zich meebrengt. De situatie aldaar is momenteel in stu die bij èen projectgroep welke zich be zig houdt met het ontwikkelen van een bestemmingsplan voor Huizum-Vest en de projectgroep D voor de binnenstad (Langemarktstraat e.o.). De resultaten daarvan zullen t.z.t. aan U worden voor gelegd. We achten het evenwel niet nodig de be slissing omtrent de wegenstructuur uit te stellen tot deze resultaten bekend zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 264