44.
45.
- 10 -
- 11 -
43» De aangegeven wijziging in de verde
ling, van het autobezit van het jaar
1972 tot het jaar 1990 wordt nergens
verklaard.
Gezien de enorme groei van de laatste
jaren is extrapolatie op dit punt erg
onbetrouwbaar
Het Nederlands Economisch Instituut
en het centrum voor vervoersplannen
zijn - naar men mag aannemen op grond
van nauwkeurig onderzoek en bereke
ningen - gekomen tot erg uiteenlopen
de cijfers voor het autobezit in 1990
(respectievelijk 385 0/00 en 290 0/00)
U neemt als uitgangspunt van deze bei
de uitersten het rekenkundige gemid
delde zonder 'dit nader te argumente
ren.
Dit heeft echter belangrijke conse
quenties
Het I.B.V. wekt bij het publiek een
schijn van nauwkeurigheid d.m.v. haar
z.g. deskundigheid, het magische woord
computer en het feit dat in de tabel
len getallen op eenheden nauwkeurig
zijn aangegeven. Men is dan geneigd
alles te aanvaarden.
Dit doet echter onwaarachtig aan ge
zien de vermelde betrouwbaarheid van
85%j het feit dat het uitgangspunt
van 340 auto's per 1000 inwoners een
aanname is en tenslotte omdat bij het
narekenen van het in- en uitgaande
verkeer op de kruispunten verschillen
van 1 tot 6 blijken voor te komen.
46.
U hebt op blz. 10 van de nota Beleids-
en Technische uitgangspunten gezegd
dat U zult laten nagaan wat het ef
fect op de binnenstadstangenten zal
zijn als de langparkeerders uit de
binnenstad worden geweerd.
Dit is in de prénota niet te vinden.
Het opvoeren van intensiteiten tot "in
éénheden nauwkeurig" heeft ongewild de I
indruk gewekt, dat in een dergelijke
nauwkeurigheid kan worden gedacht. Uiterl
aard is dit niet de bedoeling geweest, I
Herhaalde malen is reeds in commissies I
en in de raad naar voren gebracht, dat I
bijna alle aannamen die ten grondslag
liggen aan de prognoseberekening niet
nauwkeurig (er) voorspelbaar zijn (auto
bezit, inwoneraantal, model split enz.;
zodat het resultaat van de berekening
zeker niet nauwkeurig - d.w.z. de toe
komstige werkelijkheid weergevend - is-,
De prognoseuitkomsten hebben dan ook een
betrouwbaar indicatief karakter. Dit
indicatieve karakter laat overigens de
bruikbaarheid onverlet daar b.v. de
wegencapaciteit ook een indicatieve
grootheid is. Daarnaast neemt de capa
citeit van een weg met grote sprongen
toe bij de uitbouw van 2-strooksweg naai
4-strooksweg enz. zodat de keuze tussen
b.v. een 2-strooks- of 4-strooksweg
weinig gevoelig is voor exacte verkeers
intensiteiten.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
de reactie op opmerking 37»
Er is geen rekening gehouden met de
invloed.van de recessie welke mogelijk
de eindcijfers voor het jaar 1990
behoorlijk in benedenwaartse richting
zal beïnvloeden.
Wat is de consequentie voor het auto
verkeer nu een belangrijke vergroting
van de dienstensector aan de noorde
lijke ringweg (Universiteitsvestiging)
tot stand komt?
Wanneer de dienstensector vanuit het
Stationskwartier naarCamminghaburen
wordt overgebracht neemt dan, door
het behoorlijk langer worden van de
afstand het personenvervoer per auto
aanmerkelijk toe?
Voor het antwoord wordt verwezen naar
de reactie op.de opmerkingen 20 en 21.
C.
Kan zich wel verenigen met de uit
gangspunten en conclusies in de nota
maar meent - aan de hand van een aan
tal met name genoemde berekeningen -
te kunnen aantonen dat voor de prog
noseberekeningen voor het jaar 1990
een schijnnauwkeurigheid wordt geëta
leerd welke onaangenaam aandoet.
J. de Jong.
Hoe ziet U de Basisweg naast de spoor
baan in de z.g. halfhoog uitvoering?
Hoe ziet U de verbindingen tussen
Leeuwarden-noord en zuid, moeten er
onderdoorgangen komen voor fietsers,
voetgangers en het bestelverkeer?
Stelt voor om de gedachten van de
werkgroep Huizum-Bornia te verwerken
in een rekenmodel of in alternatieven.
Acht het gewenst om de situatie in
het Stationskwartier eerst nog eens
te bekijken en aan de. raad voor te
leggen.
Algemeen gesteld betekent toename van
de werkgelegenheid aan de noordelijke
ringweg een verzwaring van de intensi
teit op die weg, hetgeen de wenselijk
heid van de noordtangent eens te meer
benadrukt
Als de dienstensector in Camminghaburen
anders dan in de directe.omgeving van de
Nederlandse Spoorwegen-halte zou worden
gesitueerd, dan zou dit inderdaad een
vergroting van het autogebruik veroor
zaken en daardoor toename van de verkeers
intensiteiten op tenminste de Basisweg
oost.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
de reactie op opmerking 45»
Dit punt zal bij de uitwerking van het
tracé nader aan de orde komen.
Voor het overige wordt verwezen naar
het antwoord op vraag 5«
Onder verwijzing naar het antwoord op
vraag 2 zijn wij van mening dat het
doorrekenen van een dergelijk alterna
tief onnodig kosten en tijdverlies met
zich meebrengt.
De situatie aldaar is momenteel in stu
die bij èen projectgroep welke zich be
zig houdt met het ontwikkelen van een
bestemmingsplan voor Huizum-Vest en de
projectgroep D voor de binnenstad
(Langemarktstraat e.o.). De resultaten
daarvan zullen t.z.t. aan U worden voor
gelegd.
We achten het evenwel niet nodig de be
slissing omtrent de wegenstructuur uit
te stellen tot deze resultaten bekend
zijn.