7,°,
Verbeteren woonomgeving Transvaalwijk.
Bijlage no124. Leeuwarden, 18 maart 1976»
Aan
d'e Gemeenteraad
Op 22 april '1974 heeft U besloten -tot het reconstrueren van' straten
in de Transvaalwijk en Voor het uitvoeren'van die werken een totaalkrediet
van 2.812.500,beschikbaar te stellen.
In ons 'desbetreffend voorstel van 11 april 1974 (bijlage no. .1.28),
dat bij de stukken voor U ter inzage ligt, is vermeld,- dat de. plannen
in een aantal fasen zullen worden, uitgëvoerd.
De eerste fase omvatte de Transvaalstraat, de Stienserstraatde
Steijnstraaï", de-Bothastraat en de De Wetstraat. Deze fase is thans zo
goed als gerealiseerd, zodat een aanvang kan worden gemaakt met het uit
voeren van de tweede fase. Deze heeft betrekking op de Cronjéstraat, de
Schalkburgerstraat, de Singelstraat, het noordelijke gedeelte van de Paul
Krugerstraat en de De la Reystraat.
Ook de reconstructieplannen voor de tweede fase zijn ontworpen door
de Stichting Transvaalwijk na het houden van ruggespraak met de bewoners
van de wijk. De ontwerpen zijn daarna ter kennis gebracht van de-Dienst
Stadsontwikkeling en ter beoordeling voorgelegd aan de Commissie van Open-
bare Vlerken. Bij het uitwerken van de definitieve plannen heeft de Stich-
ting rekening gehouden met de van die zijden gemaakte opmerkingen; Deze
plannen liggen:thanster inzage. Ter toelichting diene het volgende.
De Cronjéstraat en de Schalkburgerstraat worden ingericht als "woon
straat".. Dit- betekent, dat op de smalle rijbaan van deze straten eenrich
tingsverkeer voor motorvoertuigen moet worden ingevoerd.
Hier-en daar is enige parkeerruimte ontworpen en de rest van de ruimte'
tussen de gevels wordt in beslag genomen door bloembakken en een bestrating
van si.ertegels.
De De la Reystraat zal worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer
en kan dan ook als een "speelstraat" worden aangemerkt.
Alleen enkele autoboxen in deze straat zullen bereikbaar moeten worden
gemaakt.
De Singelstraat en het noordelijke gedeelte van de Paul Krugerstraat
blijven geschikt voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen. Zij moeten
dan ook-worden aangemerkt als "verkeersstraat". De Paul Krugerstraat dient
als aan- en afvoerroute voor het Diaconessenhuisde Singelstraat blijft
in twee richtingen berijdbaar in verband met de aanwezigheid van een aantal
bedrijven in deze straat.
In de asfaltverharding van de Singelstraat zijn instulpingen ontworpen
ten behoeve van het aanleggen van een behoorlijke groenvoorziening.
Hierdoor wordt de doorgaande lijn van de zijkant van het asfalt enigszins
verbroken. De verharding van de parkeerstroken aldaar zal bestaan uit zwarte
betonklinkërsde eigenlijke rijbaan ter breedte van 6 m krijgt een slijt
laag van een afwijkende kleur. De tegelverharding en de trottoirbanden in
de Singelstraat zullen worden vervangen door materialen van uitgewassen
sierbeton.
De thans voorliggende plannen omvatten voorts het vernieuwen van de
resterende rioleringen in de gehele wijk en het herstraten van de bestratin
gen, die bij de uitvoering van de eerste fase zijn aangebracht.
De kosten van uitvoering van de bovenbedoelde werken zijn geraamd op in
totaal 1.J26.000,De kosten van de speelvoorzieningen ad. 278.000,
komen ten laste van het Centraal Orgaan Leeuwarden (C.O.L.). De gemeente moet
derhalve een bedrag van 1.048.000,investeren. Voor de uitvoering van
deze werken is reeds op 22 april 1974 krediet beschikbaar gesteld.