7,°, Verbeteren woonomgeving Transvaalwijk. Bijlage no124. Leeuwarden, 18 maart 1976» Aan d'e Gemeenteraad Op 22 april '1974 heeft U besloten -tot het reconstrueren van' straten in de Transvaalwijk en Voor het uitvoeren'van die werken een totaalkrediet van 2.812.500,beschikbaar te stellen. In ons 'desbetreffend voorstel van 11 april 1974 (bijlage no. .1.28), dat bij de stukken voor U ter inzage ligt, is vermeld,- dat de. plannen in een aantal fasen zullen worden, uitgëvoerd. De eerste fase omvatte de Transvaalstraat, de Stienserstraatde Steijnstraaï", de-Bothastraat en de De Wetstraat. Deze fase is thans zo goed als gerealiseerd, zodat een aanvang kan worden gemaakt met het uit voeren van de tweede fase. Deze heeft betrekking op de Cronjéstraat, de Schalkburgerstraat, de Singelstraat, het noordelijke gedeelte van de Paul Krugerstraat en de De la Reystraat. Ook de reconstructieplannen voor de tweede fase zijn ontworpen door de Stichting Transvaalwijk na het houden van ruggespraak met de bewoners van de wijk. De ontwerpen zijn daarna ter kennis gebracht van de-Dienst Stadsontwikkeling en ter beoordeling voorgelegd aan de Commissie van Open- bare Vlerken. Bij het uitwerken van de definitieve plannen heeft de Stich- ting rekening gehouden met de van die zijden gemaakte opmerkingen; Deze plannen liggen:thanster inzage. Ter toelichting diene het volgende. De Cronjéstraat en de Schalkburgerstraat worden ingericht als "woon straat".. Dit- betekent, dat op de smalle rijbaan van deze straten eenrich tingsverkeer voor motorvoertuigen moet worden ingevoerd. Hier-en daar is enige parkeerruimte ontworpen en de rest van de ruimte' tussen de gevels wordt in beslag genomen door bloembakken en een bestrating van si.ertegels. De De la Reystraat zal worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en kan dan ook als een "speelstraat" worden aangemerkt. Alleen enkele autoboxen in deze straat zullen bereikbaar moeten worden gemaakt. De Singelstraat en het noordelijke gedeelte van de Paul Krugerstraat blijven geschikt voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen. Zij moeten dan ook-worden aangemerkt als "verkeersstraat". De Paul Krugerstraat dient als aan- en afvoerroute voor het Diaconessenhuisde Singelstraat blijft in twee richtingen berijdbaar in verband met de aanwezigheid van een aantal bedrijven in deze straat. In de asfaltverharding van de Singelstraat zijn instulpingen ontworpen ten behoeve van het aanleggen van een behoorlijke groenvoorziening. Hierdoor wordt de doorgaande lijn van de zijkant van het asfalt enigszins verbroken. De verharding van de parkeerstroken aldaar zal bestaan uit zwarte betonklinkërsde eigenlijke rijbaan ter breedte van 6 m krijgt een slijt laag van een afwijkende kleur. De tegelverharding en de trottoirbanden in de Singelstraat zullen worden vervangen door materialen van uitgewassen sierbeton. De thans voorliggende plannen omvatten voorts het vernieuwen van de resterende rioleringen in de gehele wijk en het herstraten van de bestratin gen, die bij de uitvoering van de eerste fase zijn aangebracht. De kosten van uitvoering van de bovenbedoelde werken zijn geraamd op in totaal 1.J26.000,De kosten van de speelvoorzieningen ad. 278.000, komen ten laste van het Centraal Orgaan Leeuwarden (C.O.L.). De gemeente moet derhalve een bedrag van 1.048.000,investeren. Voor de uitvoering van deze werken is reeds op 22 april 1974 krediet beschikbaar gesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 320