- 6 - Na deze verlaging is op volgnr. 652 nog een bedrag van~f~~T851575" beschikbaar. In verband met de dekking van een deel, groot 1.045, s van de kapitaallasten van de investering voor de verbouw van de dienstwoning bij het museum Princessehofwordt het begrotingsoverschot voor 1976 verlaagd met 1.045,tot 5.945, Burgemeester en-Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de 'Jong Secretaris. Uit\irerken van de noordelijke gevelwand van het rehabilitatiegebied Achter de Grote Kerk. Bijlage no. 127. Leeuwarden, 8 april 1976. Aan de Gemeenteraad. In Uw vergadering van 9 december 1974 hebt U besloten modelplan 5 te aanvaarden als uitgangsplan voor de rehabilitatie van het gebied Achter de Grote Kerk, met dien verstande, dat de straatwand Achter de Grote Kerk N.Z. nog nadere studie behoefde. Naar aanleiding hiervan hebben wij laten nagaan welke mogelijkheden er zijn met betrekking tot deze straatwand. Het resultaat van dit onderzoek heeft de volgende vier mogelijkheden opgeleverd. 1. het complex Noordhof aankopen, de bovenwoningen rehabiliteren en de garage gebruiken voor openbare autostalling in feite het oorspronke lijke plan). De voor rekening van de gemeente blijvende kosten zijn dan f 120.000, 2. het complex Noordhof aankopen, het buiten de achtergevel uitstekende garagegedeelte afbreken en het overblijvende gedeelte rehabiliteren tot drie grote woningen. Het tekort ten laste van de gemeente blijft dan ongeveer 120.000, 3. het complex Noordhof aankopen, slopen en het vrijkomende terrein uitgeven voor de bouw van 3 nieuwe woningen. De voor rekening van de Gemeente blij vende kosten zijn dan ongeveer 50.000, 4. het complex Noordhof aankopen, alsmede de panden Achter de Grote Kerk 21 en 23. De opstallen slopen en het vrijkomende terrein uitgeven voor de bouw van 5 woningen. Het tekort ten laste van de gemeente blijft dan f 48.000, Een kostenopzet van de 4 mogelijkheden, alsmede een planopzet van de moge lijkheden 1 (modelplan 5a) en 4 (modelplan 5c) liggen bij de stukken voor U ter inzage. De plannen zijn besproken in de Commissie voor de ruimtelijke ordening. De mening van de leden was verdeeld tussen de mogelijkheden 2 en 4* Mogelijkheid 2 houdt in handhaving van de bestaande wand, doch verlies van de garage als openbare stallingsruimte. De voor rekening van de gemeente blijvende kosten zijn echter aanzienlijk hoger dan ingeval voor oplossing 4 wordt gekozen. Nu behoeft het financiële aspect bij een beslissing niet doorslaggevend te zijn, wanneer het gaat om een zaak van stadsvernieuwing. Daar echter de onderhavige panden, naar onze mening, geen grote emotionele c.q. historische waarde hebben, zullen de meerdere kosten ter handhaving van de bestaande wand alleen dan verantwoord zijn, als daarmede het voor deel van het gebruik van de aanwezige garage als overdekte parkeerruimte kan worden verkregen. Dit is echter niet het geval, wanneer voor mogelijk heid 2 wordt gekozen. Het aantrekkelijke van oplossing 4 is, dat woningen op de begane grond kun nen worden gerealiseerd, een woonvorm welke de voorkeur verdient. Door het terugspringen van de nieuwe wand ontstaat een betere bezonning hetgeen even eens een verbetering is. Tenslotte kan door de grotere afstand tussen kerk en bebouwing een aantrekkelijker voorplein worden gecreëerd. Met betrekking tot het financiële aspect, delen wij U mede, dat bij het aanwijzen van de dekking in het beleidsplan voor het tekort op de uitvoering van het rehabilitatieplan Achter de Grote Kerk in eerste instantie rekening is gehouden met handhaving van de wand, hetgeen in financiëel opzicht de meest kostbare oplossing is. Zowel voor oplossing 2 als 4 is dus voldoende dekking aanwezig.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 327