- 6 -
Na deze verlaging is op volgnr. 652 nog een bedrag van~f~~T851575"
beschikbaar.
In verband met de dekking van een deel, groot 1.045, s van de
kapitaallasten van de investering voor de verbouw van de dienstwoning
bij het museum Princessehofwordt het begrotingsoverschot voor 1976
verlaagd met 1.045,tot 5.945,
Burgemeester en-Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de 'Jong
Secretaris.
Uit\irerken van de noordelijke gevelwand van het rehabilitatiegebied Achter
de Grote Kerk.
Bijlage no. 127.
Leeuwarden, 8 april 1976.
Aan
de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 9 december 1974 hebt U besloten modelplan 5
te aanvaarden als uitgangsplan voor de rehabilitatie van het gebied Achter
de Grote Kerk, met dien verstande, dat de straatwand Achter de Grote Kerk
N.Z. nog nadere studie behoefde. Naar aanleiding hiervan hebben wij laten
nagaan welke mogelijkheden er zijn met betrekking tot deze straatwand. Het
resultaat van dit onderzoek heeft de volgende vier mogelijkheden opgeleverd.
1. het complex Noordhof aankopen, de bovenwoningen rehabiliteren en de
garage gebruiken voor openbare autostalling in feite het oorspronke
lijke plan).
De voor rekening van de gemeente blijvende kosten zijn dan f 120.000,
2. het complex Noordhof aankopen, het buiten de achtergevel uitstekende
garagegedeelte afbreken en het overblijvende gedeelte rehabiliteren
tot drie grote woningen. Het tekort ten laste van de gemeente blijft
dan ongeveer 120.000,
3. het complex Noordhof aankopen, slopen en het vrijkomende terrein uitgeven
voor de bouw van 3 nieuwe woningen. De voor rekening van de Gemeente blij
vende kosten zijn dan ongeveer 50.000,
4. het complex Noordhof aankopen, alsmede de panden Achter de Grote Kerk 21
en 23. De opstallen slopen en het vrijkomende terrein uitgeven voor de
bouw van 5 woningen. Het tekort ten laste van de gemeente blijft dan
f 48.000,
Een kostenopzet van de 4 mogelijkheden, alsmede een planopzet van de moge
lijkheden 1 (modelplan 5a) en 4 (modelplan 5c) liggen bij de stukken voor
U ter inzage.
De plannen zijn besproken in de Commissie voor de ruimtelijke ordening. De
mening van de leden was verdeeld tussen de mogelijkheden 2 en 4*
Mogelijkheid 2 houdt in handhaving van de bestaande wand, doch verlies van
de garage als openbare stallingsruimte. De voor rekening van de gemeente
blijvende kosten zijn echter aanzienlijk hoger dan ingeval voor oplossing
4 wordt gekozen. Nu behoeft het financiële aspect bij een beslissing niet
doorslaggevend te zijn, wanneer het gaat om een zaak van stadsvernieuwing.
Daar echter de onderhavige panden, naar onze mening, geen grote emotionele
c.q. historische waarde hebben, zullen de meerdere kosten ter handhaving
van de bestaande wand alleen dan verantwoord zijn, als daarmede het voor
deel van het gebruik van de aanwezige garage als overdekte parkeerruimte
kan worden verkregen. Dit is echter niet het geval, wanneer voor mogelijk
heid 2 wordt gekozen.
Het aantrekkelijke van oplossing 4 is, dat woningen op de begane grond kun
nen worden gerealiseerd, een woonvorm welke de voorkeur verdient. Door het
terugspringen van de nieuwe wand ontstaat een betere bezonning hetgeen even
eens een verbetering is. Tenslotte kan door de grotere afstand tussen kerk
en bebouwing een aantrekkelijker voorplein worden gecreëerd.
Met betrekking tot het financiële aspect, delen wij U mede, dat bij het
aanwijzen van de dekking in het beleidsplan voor het tekort op de uitvoering
van het rehabilitatieplan Achter de Grote Kerk in eerste instantie rekening
is gehouden met handhaving van de wand, hetgeen in financiëel opzicht de
meest kostbare oplossing is. Zowel voor oplossing 2 als 4 is dus voldoende
dekking aanwezig.