Pre-advies betreffende de brief van het bestuur van het Gereformeerd Politiek Verbond, Gereformeerde Kieskring Leeuwarden - Huizum, inzake het schooladvies- en begeleidingswerk in de gemeente en de provincie. Bijlage nr. 156». Leeuwarden, 8 april 1976. Aan de Gemeenteraad. Haar aanleiding van de aan U gerichte brief van het bestuur van het Gereformeerd Politiek Verbond, Gereformeerde Kieskring Leeuwarden-Huizum, van 6 januari 1976, inzake het schooladvies- en begeleidingswerk, delen wij U het volgende mede. Voordat de Leeuwarder Schooladviesdienst van start ging kende de ge meente Leeuwarden reeds enige vormen van dienstverlening ten behoeve van hef onderwijs, t,'w. de Schoolartsendienst en de in de organisatie van de G.G.D. opgenomen schoolpsycholoog, terwijl ten behoeve van de openbare scholen reeds een remedial-teacher was aangesteld. Tevens waren de plannen tot aanstelling van een schoolmaatschappelijk werker afgerond en kon tot aanstelling hiervan worden overgegaan. De aanstelling van een pedagogisch- didactisch medewerker werd op dat moment eveneens in overweging genomen. Teneinde een intensivering en een verdieping van het schooladvies- en begeleidingswerk in al zijn facetten te kunnen bereiken, werd gedacht aan het bijeenbrengen van de genoemde functies in één organisatie. Uit de vele verzoeken van besturen van bijzondere scholen om van de diensten van de verschillende functionarissen gebruik te mogen maken, waaraan wegens een te kleine personeelsbezetting ternauwernood kon worden voldaan, bleek ons destijds, dat in wezen eenzelfde behoefte bij het bij zonder onderwijs leefde. Beseffend, dat de zorg voor de Leeuwarder schooljeugd door een meer geconcentreerde en gecoördineerde aanpak beter tot zijn recht zou kunnen komen, waren wij van meet af aan van mening, dat een overlegsituatie met het bijzonder onderwijs tot stand zou moeten komen. Het merendeel van de besturen van de bijzondere scholen in de gemeente bleek in principe tot samenwerking bereid. Vij betreuren het, dat de besturen van de Vereniging ter bevordering van schoolonderwijs naar de leer der Gereformeerde Kerken in Nederland en van de Vereniging voor Christelijk onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden te Leeuwarden, niet voor samenwerking voelden. In het overleg, dat aan de uiteindelijke totstandkoming van de School adviesdienst voorafging, zijn een tweetal belangrijke gegevens scherp in het oog gehouden, t.w. de vrijheid van onderwijs en de eigen verantwoorde lijkheid van de schoolbesturen. In de omschrijving van de taak en de be voegdheden van de Bestuurscommissie voor de Schooladviesdienst (artikel 1 van de desbetreffende verordening, waarvan een exemplaar voor U ter inzage is gelegd) zijn deze uitgangspunten uitdrukkelijk vastgelegd. Het feit, dat de eigen verantwoordelijkheid op geen enkele wijze zou worden aangetast, was voor de onderhavige schoolbesturen voldoende aanlei ding om tot samenwerking te besluiten. Uitdrukkelijk merken wij op, dat de Schooladviesdienst, die de Bestuurs commissie in zijn taak bijstaat, met de genoemde uitgangspunten nauwgezet rekening houdt. Zij beperkt zich tot het uitbrengen van adviezen aan ouders en leerkrachten. Bij de benoeming van personeel bij de Dienst wordt steeds de betrokkenheid van de verschillende richtingen van onderwijs bij de Dienst in het oog gehouden. Met betrekking tot de regionalisatie kan worden gezegd, dat deze voor het schoolbegeleidingswerk in Leeuwarden zelf geen principiële wijzigingen behoeft in te houden. Een consequentie van het uitbouwen van de Leeuwarder Schooladviesdienst tot een regionale dienst zal zijn, dat de Schooladvies dienst ophouxLt een "eigen" Leeuwarder dienst te zijn, doch een dienst wordt,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 370