Pre-advies betreffende de brief van het bestuur van het Gereformeerd
Politiek Verbond, Gereformeerde Kieskring Leeuwarden - Huizum, inzake
het schooladvies- en begeleidingswerk in de gemeente en de provincie.
Bijlage nr. 156».
Leeuwarden, 8 april 1976.
Aan de Gemeenteraad.
Haar aanleiding van de aan U gerichte brief van het bestuur van het
Gereformeerd Politiek Verbond, Gereformeerde Kieskring Leeuwarden-Huizum,
van 6 januari 1976, inzake het schooladvies- en begeleidingswerk, delen
wij U het volgende mede.
Voordat de Leeuwarder Schooladviesdienst van start ging kende de ge
meente Leeuwarden reeds enige vormen van dienstverlening ten behoeve van
hef onderwijs, t,'w. de Schoolartsendienst en de in de organisatie van de
G.G.D. opgenomen schoolpsycholoog, terwijl ten behoeve van de openbare
scholen reeds een remedial-teacher was aangesteld. Tevens waren de plannen
tot aanstelling van een schoolmaatschappelijk werker afgerond en kon tot
aanstelling hiervan worden overgegaan. De aanstelling van een pedagogisch-
didactisch medewerker werd op dat moment eveneens in overweging genomen.
Teneinde een intensivering en een verdieping van het schooladvies- en
begeleidingswerk in al zijn facetten te kunnen bereiken, werd gedacht aan
het bijeenbrengen van de genoemde functies in één organisatie.
Uit de vele verzoeken van besturen van bijzondere scholen om van de
diensten van de verschillende functionarissen gebruik te mogen maken,
waaraan wegens een te kleine personeelsbezetting ternauwernood kon worden
voldaan, bleek ons destijds, dat in wezen eenzelfde behoefte bij het bij
zonder onderwijs leefde.
Beseffend, dat de zorg voor de Leeuwarder schooljeugd door een meer
geconcentreerde en gecoördineerde aanpak beter tot zijn recht zou kunnen
komen, waren wij van meet af aan van mening, dat een overlegsituatie met
het bijzonder onderwijs tot stand zou moeten komen. Het merendeel van de
besturen van de bijzondere scholen in de gemeente bleek in principe tot
samenwerking bereid. Vij betreuren het, dat de besturen van de Vereniging
ter bevordering van schoolonderwijs naar de leer der Gereformeerde Kerken
in Nederland en van de Vereniging voor Christelijk onderwijs aan kinderen
met leer- en opvoedingsmoeilijkheden te Leeuwarden, niet voor samenwerking
voelden.
In het overleg, dat aan de uiteindelijke totstandkoming van de School
adviesdienst voorafging, zijn een tweetal belangrijke gegevens scherp in
het oog gehouden, t.w. de vrijheid van onderwijs en de eigen verantwoorde
lijkheid van de schoolbesturen. In de omschrijving van de taak en de be
voegdheden van de Bestuurscommissie voor de Schooladviesdienst (artikel 1
van de desbetreffende verordening, waarvan een exemplaar voor U ter inzage
is gelegd) zijn deze uitgangspunten uitdrukkelijk vastgelegd.
Het feit, dat de eigen verantwoordelijkheid op geen enkele wijze zou
worden aangetast, was voor de onderhavige schoolbesturen voldoende aanlei
ding om tot samenwerking te besluiten.
Uitdrukkelijk merken wij op, dat de Schooladviesdienst, die de Bestuurs
commissie in zijn taak bijstaat, met de genoemde uitgangspunten nauwgezet
rekening houdt. Zij beperkt zich tot het uitbrengen van adviezen aan ouders
en leerkrachten. Bij de benoeming van personeel bij de Dienst wordt steeds
de betrokkenheid van de verschillende richtingen van onderwijs bij de Dienst
in het oog gehouden.
Met betrekking tot de regionalisatie kan worden gezegd, dat deze voor
het schoolbegeleidingswerk in Leeuwarden zelf geen principiële wijzigingen
behoeft in te houden. Een consequentie van het uitbouwen van de Leeuwarder
Schooladviesdienst tot een regionale dienst zal zijn, dat de Schooladvies
dienst ophouxLt een "eigen" Leeuwarder dienst te zijn, doch een dienst wordt,