- 2 -
..dié., wordt bestuurd door en onder verantwoording van de gemeenten en de
bijzondere schoolbesturen in de regio.
De Commissie voor het Onderwijs kan zich hiermede verenigen.
Wij stellen U voor adressant overeenkomstig het vorenstaande te be
richten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma
de Jong
Burgemeester.
Secretaris.
JV>.V/V4>.Ï fA','.I>;'/V- i■fk'ii'.'S
Preadvies inzake verbeteren Lekkumerweg tussen de Bonke en de Canadezen-
laan en aanleggen rijwielpad ten oosten van de Lekkumerweg.
Bijlage nr. 157
Leeuwarden, 8 april 1976.
Aan de Gemeenteraad.
Een aantal bewoners van de Robinsonstraat, alhier, heeft bij brief
van 22 maart j.l., gericht aan de gemeenteraad, bezwaren gemaakt tegen
het voornemen om een fietspad aan te leggen langs de oostzijde van de
vijverpartij achter de woningen Lekkumerweg 68 t/m 82.
Déze bezwaren richten zich tegen het feit, dat geen rekening wordt
gehouden met hun belangen en de belangen van gehandicapten. Adressanten
vrezen namelijk, dat het gedaan zal zijn met de rust en de veiligheid voor
de gebruikers van het pad, dat thans als voetpad is ingericht.
Terzake het vorenstaande merken wij het volgende op.
In het door de raad vastgestelde plan voor het verbeteren van de
Lekkumerweg tussen de brug over de Bonke en de Canadezenlaan was langs de
oostzijde van de weg een fietspad geprojecteerd, dat bestemd was voor de
fietsers, die zich vanuit de stad bewegen naar de Robinsonstraat (Lekkumer-
end-oost). De uit de Robinsonstraat komende fietsers zouden de rijweg van
de Lekkumerweg moeten oversteken en langs de westzijde van deze weg over
het daar aan te leggen fietspad stadwaarts moeten gaan. Beide fietspaden
waren ontworpen a*s vrijliggende paden. Aangezien deze oplossing meer ruim
te vergt, moesten de oorspronkelijk voor de woningen Lekkumerweg 68 t/m
82 geplande parkeerplaatsen elders worden aangelegd. Hierdoor zouden de
bewoners van deze woningen echter worden gedupeerd, omdat zij hun auto's,
die thans voor hun woningen kunnen worden geparkeerd, iets verder zouden
moeten plaatsen. Yooral voor een bejaarde en een invalide belanghebbende
zou zulks onoverkomelijke bezwaren opleveren.
Na overleg met de betrokkenen zijn wij daarop tot de conclusie geko
men, dat hun bezwaren tegen de oorspronkelijk gekozen oplossing gegrond wa
ren. V/ij hebben daarom getracht een andere oplossing te bewerkstelligen.
V/ij hebben gemeend deze oplossing te kunnen vinden in het verleggen
van het fietspad naar de plaats van het tegenwoordige voetpad langs de
oostzijde van de vijverpartij achter de woningen Lekkumerweg 68 t/m 82.
Daarmede wordt bereikt, dat voor deze woningen een aantal parkeerplaatsen
kan worden gehandhaafd. Het is de bedoeling het pad in te richten tot rij
wielpad voor éénrichting-verkeer. Het pad is op de ter inzage gelegde te
kening (i - i) aangegeven.
Een tweede mogelijkheid zou zijn het pad nog iets oostelijker aan te
leggen (li - li). V/ij zijn van oordeel, dat deze laatste oplossing bezwaren
met zich brengt, omdat het pad dan tussen en vlak langs enkele woningblok
ken door moet worden geleid. Dit levert gevaren op. Deze gevaren en hinder
bestaan o.i. niet, ten aanzien van het pad door het openbaar groen (i - i).
Na zorgvuldige afweging van de belangen van verschillende zijden zijn
wij tot de slotsom gekomen, dat de oplossing I - I het meest aanvaardbaar
is. De Commissie voor Openbare Werken heeft zich met ons standpunt kunnen
verenigen. In overleg met deze Commissie hebben wij daarna aan de Dienst
Stadsontwikkeling opgedragen:
a. het plan voor de verbetering van de Lekkumerweg tussen de Bonke en de
Canadezenlaan aan te passen in die zin, dat het rijwielpad voor de wo
ningen Lekkumerweg 68 t/m 82 komt te vervallen en dat ter plaatse par
keergelegenheid wordt aangelegd;
b. het aanwezige voetpad langs de oostzijde van de vijverpartij achter de
woningen Lekkumerweg 68 t/m 82 in te richten tot rijwielpad voor één
richting-verkeer, richting Robinsonstraat.