Vanneer de verwachting van de P.P.D. met betrekking tot de te ver wachten bevolkingsgroei uitkomt is het niet waarschijnlijk, dat de suburbanisatieproblemen ooit zo veel moeilijkheden mee zullen bren gen als nu reeds op sommige plaatsen in het westen van het land net geval is. Dat Friesland een groene provincie dient te blijven, onder schrijven wij. Dit uitgangspunt dient ons inziens voor deelgebied I van de Nota Wonen, ten naaste bij het gebied van de huidige Regio Leeuwarden, analoog te worden toegepast. Gezien het feit, dat juist in dit gebied zich in vergelijking tot overig Friesland toch wel congestieverschijnselen voordoen, c.q. naar verwachting zullen gaan voordoen, verdient het aanbeveling in het ka der van de Regio Leeuwarden aandacht te besteden aan de door de P.P.D. voorgestelde begeleiding van het wonen. Uitgangspunt dient ons inziens te zijn een zo groot mogelijke vrijheid van woonplaatskeuze voor de individuele burger. Dit houdt in dat de gemeenten er voor zullen moeten zorgen, dat die keuzevrijheid ook wer kelijk aanwezig is, niet alleen wat betreft een voldoende aanbod van woningen, maar ook wat de noodzakelijke voorzieningen aangaat. Deze algemene filosofie kan echter alleen standhouden, wanneer het bestuur bij een scheef getrokken ontwikkeling corrigerend kan optreden. Als voorbeeld moge dienen de noodzaak tot bijsturen, wanneer de gemeente Leeuwarden bij voortduring met een daling van het inwonertal zou wor den geconfronteerd. Een tweede voorbeeld is de noodzaak tot bijsturing, wanneer het beleid van de individuele gemeenten elk een zo groot aan bod van -woningen zou oproepen, dat in het totale gebied een aanzienlijke leegstand zou ontstaan. In dat geval zullen» afspraken moeten worden gemaakt over een regionale woningbouwprogrammering. Dit houdt in de vaststelling van het totaal aantal benodigde woningen en een verdeling daarvan over de gemeenten (zie voor een soortgelijke aanpak voor de ge hele provincie: Rota Wonen, pagina 138). Zoals bekend houdt de Commissie voor de volkshuisvesting en de woning bouw van onze Regio zich met deze problematiek bezig. Wij stellen U in verband met de van de commissie te verwachten adviezen voor het door de provincie te voeren beleid op het punt van de suburbanisatie in een later stadium te bezien tegen de achtergrond van de commissievoorstel len en U nu te beperken tot een voorlopige onderschrijving van de con clusiesvan de P.P.D. met inachtneming van boven omschreven kanttekeningen. Amorfe verstedelijking en verstening van het buitengebied. Met.amorfe verstedelijking wordt bedoeld het ontstaan van talloze "uit hun krachten gegroeide" dorpen en daarmee gepaard gaande een ontvolking van de oorspronkelijke stad. Een verstening van het bui tengebied is daarvan het gevolg, wanneer het buitengebied in ruime zin wordt gedefinieerd als alles wat buiten de eigenlijke stad is gelegen. De Nota Wonen gebruikt het begrip verstening van het buitengebied" echter in beperkter zin: het gebied buiten de kernen. V/at het buitensporig groeien van allerlei dorpen betreft zijn wij van mening, dat de plannen zullen moeten worden bezien in het licht van de onder punt 3 beschreven filosofie betreffende de vrijheid van woonplaatskeuze. Oplettendheid is geboden ten aanzien van het gevaar van een mogelijke verstoring van de leefgemeenschappen van de dorpen. Aard en tempo van de nieuwbouw in de dorpen dient zo veel mogelijk in overeenstemming te zijn met het oorspronkelijk karakter van de dorpen. Wij achten dit in eerste instantie een taak van de verantwoordelijke gemeentebesturen. Onze algemene reactie op het door de P.P.D. voorgestelde beleid om de amorfe verstedelijking en de verstening van het buitengebied binnen de perken te houden is, dat zelfs het versneld uitvoeren van alle nu bekende bestemmingsplannen geen onverantwoorde aantasting van de open ruimte tot gevolg zou hebben.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 42