22.000,—
7.260,-
7 o 000-
- 2 -
Het alternatief- gub a ontmoet zowel bij de gemeentelijke deskundigen
en de Pram als bij de Commissie Voor de Stadsautobusdienst bezwaren,
omdat hierin twee smalle, voor de bus zeer moeilijk berijdbare wogen zijn
gelogen, terwijl hier bovendien vier flatgebouwen staan dio aanmerkelijke
geluidshinder zouden ondervinden.
Hot alternatief sub b heeft op het eerste gezicht aantrekkelijke
kanten, doch kost meer tijd, terwijl bovendien het principe van niet
moer dan oen halte in een lus zou worden doorbroken. He mogelijkheid
tot invoering van do onder b genoemde lus is in de vergadering van de
Commissie voor de Stadsautobusdienst diepgaand besproken, daar het aspect
om het centrum van do wijk aldus toch weer dicht te kunnen benaderen,
zeer belangrijk werd geacht. Er is daarom gezocht naar'oen mogelijkheid
om het als 'gevolg van deze lus onvermijdelijk"optredende tijdverlies
door eon bekorting elders in de route terug té winnen. Hot name is
besproken, of dit mogelijk zou zijn-door de bus, komende uit do Simon
de Vliegorstraatvia de d'Hondccoeterstraat niet meer door de Jan
van Scorclstradt te laten rijden, maar deze bus vanuit do d'Hondecoeter-
straat rechtstreeks de Aert van dor Heerstraat in te laten rijden en zo
vorder via de Broitnerstraat naar de-ïïiterdijkstérweg. Bij dezo routering
wordt cchtor oen van de drukste haltes in Huizum-West uitgeschakeld,
n.l. die bij do hoek Jan van Sco'relstraat/Cornolis Troost straat
Hezc hal to moot bovendien de opgeheven halte meer zuidelijk in de
Cornelis Trooststraat opvangen. Tegenover het behoud van oen halte
aan de Surinamestraat nabij de Marijkestraatals vervanging voor do
inmiddels vervallen halte Surinamestraat nabij de CuraQaostraat
zou aldus, over het geheel bezien een aanzienlijk verlies aan service
komen te staan.
Op grond van vorenstaande overwegingen neemt de commissie ook
ten aanzien van dit tx/eede alternatief een afwijzend standpunt in.
Van de zijde van de Fram is ons medegedeeld, dat na do recente
wijzigingen de vervoersvoorziening in hot -NijlStn thans geheel naar
xiens verloopt.
Tenslotte zij nog vermeld, dat zoxvel tijdens de bespreking met de
scholen als in de vergadering van de Stadsdionstcommissie vrij uitvoerig
is gesproken over de extra gevaren, die naar hot oordeel van adressanten
verbonden zouden zijn aan hot rij don van bussen langs scholen. Ofschoon
wij de daarbij aan de dag tredende bezorgdheid volledig respectoren
zijn wijmotde gemeentelijke adviseurs en de commissie van mening,
dat psychologische factoren hierbij oen belangrijke rol spelen.
Dat het rijden der bussen langs de scholen meer gevaar oplevert dan
het rijden van personenauto's achten wij zelfs onjuist, aangezien
hot hier zeer ervaren chauffeurs betreft, die vanaf hun hoge zitplaats
een uitstekend gezicht op de x-;eg en naaste omgeving hobbon, terwijl zij
er bovendien op getraind zijn juist bij scholen bijzonder oplettend
te zijn. Aanrijding van schoolkinderen door bussen zijn de laatste
jaren niet voorgekomen.
Gezien hot vorenstaande strekt ons preadvies tot afx/ijzing van
do ingediende verzoeken tot wijziging van de op 30 november j.l.
in werking getreden wijzigingen van het routeschoma van de stadsauto
busdienst in do wijk Nijlan. Wanneer Uw Ra,ad hiermee kan instemmen
zullen xrij betrokkenen dienovereenkomstig berichten, onder overlegging
van oen exemplaar van' dit proadvies.
Het verslag van de bespreking met do scholen c-n van de vergadering
van de Commissie voor de stadsautobusdienst liggon voor bij de stukkon
ter inzage.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
do Jong
Secretaris,
Wijzigen gemeentebegroting voor het dienstjaar 1974.
Bijlage no, 14,. Leeuwarden, 22 december 1975.
Aan de gemeenteraad.
Hat.tekort van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1974 bedroeg
volgens de primitieve begroting 10.610.000,
Dit tekort kon met ƒ1.005.000,worden teruggebracht in verband met nog
te ramen tariefsverhogingen tot- 9.605.000,
Bij' diverse xn.jzigi.ngen van de gemeentebegroting is hot begrotingstekort
inmiddels opgelopen tot een bedrag vah 10.076.415
Aangezien de begroting voor 1974 niet slxx'itend was, hooft de Raad
een aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds aangevraagd. Onlangs hebben
de staatssecretarissen van Binnenlandse Zaken en van Financiën do aan—,
vullende bijdrage voor 1974 vastgesteld op 2.800.000,
Nu do hoogte van do aanvullende .bijdrage uit liet gemeentefonds beleend
is, zijn wij van mening, dat de gemeentebegroting voor 1974 diént te x/orden
aangepast aan de reële situatie en het daaruit voortvloeiende lagere tekort.
Dit is ook nodig om te bewerkstelligen, dat de begrotingen vo.ör 1974 door
Gedeputeerde Stajen. van.Friesland kunnen worden goedgekeurd.
Wij stellen U daarom voor do begroting voor 1974 op globale xvijzo aan
te passen. Deze globale aanpassing kan plaats vinden door afvoering van
nlouxro uitgaven, die door Gedeputeerde Staten niet goedgekeurd zijn en
door her ramen van een aantal struct"urele verbeteringen en verslechteringen
vande financiële positie, Aldus te werk gaand krijgen we de volgende
opstelling.
Verlaging van lasten wegens afvoering van door
Godeputeerde Staten niet goedgekeurde kredieten
voor nieuwe uitgavën
1.178.450,—
440.000,—
22.245,—
655.195,—
38.990,—
Totaal 1.178.430,
Stelpost voor personeelsuitbreiding
Stelpost voor kapitaallasten nieuwe werken
Gedeeltelijke verlaging van het nadelige
exploitatiesaldo van de Stichting Culturele Centra
in verband met afvoering kapitaallasten kosten
achterstallig onderhoxid
Busvervoer leerlingen en kleuters in 't Aldlên
Openbare verlichting rond de Grote Kerk 'en
Wilhelminaplein
Verbeteren en uitbreiden openbare teiletgclegenheden
Wilhelminaplein enz. (netto)
Verbeteren kruispunt Prof. Mr. P.S. Gerbrandyx/eg/
Verzotsstraat
Verbe-t eren lcrüi spunt Wirdumerdi jk/Z'aa'iland/Niexiwexrog
Personeelsuitbreidingen
Secretariepersoneel
Reinigingspolitieman' -
Parkeerwachter - -
Schooladviesdienst;
Princessehof
42.900,-
411.000,-
J
63.260,-
16.500,-
8.125,-
8.685,-
Totaal