Prénota Verkeers- en Vervoersplan. Bijlage 'no. 27. Leeuwarden, 6 januari 1976. Aan de. gemeenteraad. Op 17 februari en 10 maart 1975 hebt U voor de verdere studie ten be hoeve van het Verkeers- en Vervoersplan ingestemd met een schetsmatige wegenstructuur welke, tezamen met een aantal andere uitgangspunten, als basis zou dienen voor de berekening van de toekomstige verkeersstromen. Leze berekening heeft inmiddels plaats gevonden. Le resultaten, alsmede een beoordeling daarvan, zijn neergelegd in het U toegezonden rapport Prénota Verkeers- en Vervoersplan. Het is de bedoeling om aan de hand van dit rapport nader te beslissen over de te kiezen wegenstructuur. Een spoedige beslissing hierover is onder meer van groot belang voor de tot standkoming, wijziging en uitvoering van oen groot aantal bestemmingsplannen. Het resultaat; van do berekening'en .de daaruit voortvloeiende conse quenties voor het toekomstige wegennet in en om Leeuwarden roept echter zodanige vragen op, dat wij hebben gemeend, alvorens met een definitief voorstel te komen, ons hierop met U gezamenlijk te moeten beraden. Wij hebben dan ook besloten aan deze materie een aparte raadsvergadering te wijden waarin, naast voorlichting door deskundigen, een wederzijdse ge- dachtenwissoling kan plaatsvindon. Na kennisname van do diverse standpunten hopen wij U in een volgende raadsvergadering een definitief voorstel te kunnen voorleggen. Hierop vooruitlopende menen wij U nu reeds op hot volgende te moeten wij zen. Lo berekoningsrosultaten leveren voor de basisweg zodanige verkeers stromen op dat voor deze weg in de toekomst 2x2 rijstroken exclusief de benodigde opstelstrokcn nodig zijn. Om U oen indruk te geven wat dit in houdt, maken wij U er op attent, dat do Tesselschadcstraat en de Lange Marktstraat, welke deel zullen uitmaken van een eventuele toekomstige basis weg, beide reeds 2x2 rijstroken bezitten. Gelet op de consequenties die een dergelijke breedte zou hebben voor sommige gebieden, hebben wij ons afgevraagd, of gedeeltelijk zou kunnen worden volstaan met een breedte van totaal twee rijstroken. Wij verwachten evenwel dat dit tot een aanzienlijke verzwaring van de verkeersbelasting op een aantal andere wegen, met name op do ringweg en de binnenotadstangenten, zal loidon. Alvorens hierover oen verantwoorde beslissing te kunnen nemen, zal het naar onze mening nodig zijn oerst nog een doorrekening van hetzelfde wegennet te doen plaats vinden waarbij voor de basisweg wordt uitgegaan van 2 rijstroken. Hot voor de verkeers- en vervoorsstudie beschikbaar gestelde krediet is hior echter niet op berekend. Mocht U tot deze extra berekening besluiten dan zal hiervoor een krediet beschikbaar moeten worden gesteld. Een voorstel hiertoe zullen wij als dan in oen volgende Raadsvergadering aan U voorleggen. Voorts zijn wij mot betrekking tot de aansluiting van de Oostorgoweg op de basisweg van mening, dat, gezien de besprekingen mot het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en met do Nederlandse Spoorwegen, ervan moot worden uitgegaan, dat deze aansluiting ongelijkvloers zal moeten worden uitgevoerd zoals in opzet is aangegeven op de afbeeldingen behorende bij de U toegezonden Prénota.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 85