VII-2 De kosten van het onderwijs zijn voor een belangrijk gedeelte gerelateerd aan wettelijke normen voor aantallen leerkrachten, leerlingen en lokalen, terwijl de jurisprudentie vrij exact aan geeft het maximaal bereikbare en tevens het minimaal noodzakelijke niveau van verzorging, waartoe de overheid verplicht is. Ook op het terrein van de bijstandverlening heeft het rijk een grote zeggenschap De wijze waarop de verschillende doeluitkeringen worden verleend loopt nogal uiteen. De meest voorkomende vormen zijn: 1doeluitkeringen in de vorm van integrale vergoedingen; 2. doeluitkeringen in de vorm van procentuele bijdragen in de door de gemeente gedane uitgaven; 3- genormeerde doeluitkeringen. Onder de doeluitkeringen nemen tegenwoordig vooral de onder 3 bedoelde normvergoedingen een belangrijke plaats in. Heeft de norm vergoeding enerzijds een aantrekkelijke kant, anderzijds bestaan daartegen ook vrij ernstige bezwaren. De aantrekkelijke kant van de normvergoeding ligt in het feit, dat tussen de werkelijke uit gaven van de gemeenten en de vergoeding in beginsel geen direct verband bestaat. Dit impliceert een zekere bewegingsvrijheid voor gemeenten. Het gevaar is evenwel aanwezig, dat deze bewegingsvrij heid steeds kleiner wordtNormvergoedingen werken n.l. taakstellend. Als zich algemene loon- en prijsstijgingen voordoen ontstaat het gevaar dat de normvergoedingen onvoldoende mee omhoog gaan. De in het verleden vastgestelde norm, gebaseerd op een ten tijde van die vaststelling geldend loon- en prijsniveau, moet in verband met de loon- en prijsbeweging van tijd tot tijd worden opgetrokken. Het is niet denkbeeldig dat de normen op den duur de grens zullen bepalen, waartoe gemeentelijke uitgaven toelaatbaar zullen worden geacht. De genormeerde doeluitkeringen, welke van rijkswege worden verstrekt, kunnen uiteindelijk leiden tot een verkapt en informeel buitenwettelijk toezicht van de centrale overheid op de gemeente- financiën. De hoogte van verschillende genormeerde uitkeringen behoort zoda nig te zijn, dat deze een volledige dekking opleveren voor de ge middelde kosten - over het gehele land gerekend - van de sector, waarvoor ze in het leven worden geroepen. Het is wel mogelijk, dat de ene gemeente er aan tekort komt en een andere gemeente er aan overhoudt. Dit kan een kwestie zijn van plaatselijke afwijkingen ten opzichte van de gemiddelde omstandigheden, dan wel van het autonome beleid, dat voor een bepaalde sector in een gemeente wordt gevoerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 388