Aanvullende Raadsbrief inzake de stand van zake met betrekking tot de ont
wikkeling van het bestemmingsplan-Camminghaburen.
Bijlage nr. 459 Leeuwarden, 8 december 19.76
Aan de Gemeenteraad.
Naar aanleiding van de informatieve Raadsvergadering van 1 december
1976 hebben wij ons op Uw verzoek nader beraden over een aantal in deze
vergadering naar voren gekomen aspecten die.een rol spelen bij de verdere
ontwikkeling van het bestemmingsplan Camminghaburen
Sommige van deze aspecten zijn nader b.elicht middels aanvullende notities,
die wij.U hierbij doen toekomen. Kortheidshalve mogen wij naar de inhoud
daarvan verwijzen. "Met betrekking tot de verschillende onderwerpen merken
wij het volgende óp.
1. Situering van de onderwijsvoorzieningen (bijlage 1)
Wij zijn van oordeel dat in principe zowel de wens van het openbaar
onderwijs om de openbare scholen te situeren in de buurten ten noorden en
ten zuiden van het centrum van de wijk, aJs_ die_yan het bijzonder onderwijs
om de scholen van deze categorie te situeren in het centrum van-de wijk ge
honoreerd dienen te worden. Een situering op een of meer. andere plaatsen in
de wijk zou naar de mening van de besturen.van de betrokken scholen voor
bijzonder onderwijs de levensvatbaarheid van deze scholen in gevaar brengen,
Ditzelfde zou voor de openbare scholen gelden, wanneer zou worden besloten
tot een grotere spreiding dan in de Nota Uitwerking Structuurmodel Cammingha-
buren wordt voorgesteld.
Met betrekking tot de situering van de scholen voor lager onderwijs.moet
een keuze worden gedaan uit het in de- Nota neergelegde model ó'f een alter
natief, waarbij deze scholen zodanig zijn gesitueerd, dat zij een rol kunnen
spelen in het kader van de .voorzieningen van het wijkcentrum. In het eerste
geval zouden we dan kunnen spreken van scholen die met de eraan gekoppelde
kleinschalige sociaal-culturele voorzieningen de buurt ondersteunen, terwijl
er in het tweede geval sprake is van scholen op wijkniveau, waarbij vanwege
de ligging nabij het centrum gedacht zou kunnen worden aan het opnemen van
een aantal schoolruimten in het wijkcentrum voor sociaal-culturele doelein
den en sportaccommodaties. Deze ruimten hebben -dan een multifunctionele rol
maar de scholen zelf in mindere mate omdat ze minder buurtgebonden zijn.
Omdat het zeer de vraag is of de "sociaal-culturele functie" o.ver de wijk
zal kunnen worden gespreid, biedt het laatstgenoemde alternatief uit subsi-
dietechnische overwegingen wellicht meer kans van slagen.
Anderzijds menen wij, dat groot gewicht moet worden toegekend aan de mening
van de in dit kader belanghebbenden, i.e. de bezwaren die zijn verbonden
aan het concentreren van teveel kinderen in een'zeer klein gedeelte van de
wijk, de relatief grote loopafstanden die zullen ontstaan en het streven
naar een binding tussen school en "buurt". Bovendien sluit de keuze voor
het in de Nota neergelegde model aan bij de voorkeur in stedebouwkundige zin
om de woonwijken te verlevendigen door bijzondere bebouwipg.
Ons inziens zal daarom moeten worden vastgehouden-aan de in de Nota "voorge
stelde situering. Dit houdt in dat een aantal sociaal-culturele en andere
welzijnsvoorzieningen apart in het wijkcentrum dient te worden opgenomen.
Tenslotte merken wij op dat wij ons met inachtneming van het in de Nota voor
gestelde uitgangspunt nog nader zullen beraden over de definitieve situering
van de drie onderwijscomplexen. Het ligt ook op dit terrein in de bedoeling
door een projectmatige aanpak te komen tot een realisoring van onderwijs
voorzieningen op een tijdstip dat ongeveer samenvalt met het gereedkomen
van de woningbouw in de eerste fase van Camminghaburen.