- 4 -
- 5 -
Aangezien de Leeuwarder woningcorporaties ook in volgende fasen van het
■bestemmingsplan een rol zullen spelen, verdient het wellicht aanbeveling,
dat zij wel een coördinerend architect in dienst nemen. Wij zijn bereid
met de corporaties in overleg te treden over de noodzaak hiervan en over
de vraag, op welke wijze de hieraan verbonden kosten kunnen worden gedekt.
9. Organisatie-opzet.
De bij ons voorstel van 24 november 1976, (bijlage no. 431gevoegde
organisatie-opzet was bedoeld ter illustratie van de wijze, waarop bij
de verdere ontwikkeling van het bestemmingsplan Camminghaburen van de
project-organisatie gebruik zou worden gemaakt. Het was niet de bedoeling
daarin een schema van de te volgen procedure vast te leggen, noch aan te
geven, hoe en wanneer de Raad alsmede de commissie en de functionele Ra
den zouden worden ingeschakeld. Daarvoor zij verwezen naar het onder
punt 8 van deze raadsbrief gestelde en naar de ter inzage gelegde detail
planning.
Met betrekking tot de gehanteerde terminologie van het organisatie
schema merken wij het volgende op. De beleidsvoorbereiding vindt, zoals
tot nu toe gebruikelijk, plaats in de Stuurgroep Camminghaburen. In de
praktijk is gebleken, dat deze stuurgroep goed functioneert als commu-
nicatiepunt tussen het beleid en de uitvoerende instanties. De werk
voorbereiding geschiedt door de projectgroepen, die multi-functioneel
zijn samengesteld en waarin uitsluitend gemeente-ambtenaren of externe
deskundigen zitting hebben, die in dienst zijn van de gemeente. Deze
personen zijn dus allen voor hun werkzaamheden verantwoording schuldig
aan de gemeentelijke beleidsorganen.
De projectgroepen zullen geregeld contact moeten hebben met de opdracht
gevers van de te realiseren bouwplannen en met de architecten en aanne
mers. Deze opdrachtgevers, architecten en aannemers zijn echter geen in
stellingen die werkzaam zijn in dienst van de gemeente en daarom niet in
de projectgroepen opgenomen. Om het overleg tussen de projectgroep en ge
noemde instellingen te formaliseren zijn zij opgenomen in een organisatie,
welke is betiteld als bouwteam. Deze terminologie is in zoverre verwar
rend, dat men onder het begrip bouwteam meestal een team verstaat, dat
nauw betrokken is bij de realisering van een bouwplan. Om die reden is
het ons inziens verstandiger in het onderhavige schema te spreken van voor
bereidingsteams
Wij achten het niet uitgesloten, dat door de voorbereidingsteams wordt
afgesproken, dat een deel van de werkzaamheden niet door het volledige
team wordt verricht, maar door kleinere functionele, ontwerpersgroepen.
V/ij hebben ons op Uw verzoek beraden over de vraag, op welke wijze
het project-management in dit organisatie-schema moebworden opgenomen. Gelet
op met name de grote financiële risico's die zijn verbonden aan de rea
lisering van het bestemmingsplan Camminghaburen verdient het ons inziens
overweging het project-ms.nagement in handen te leggen van een op dit ge
bied deskundig extern bureau. Wij hebben daartoe oriënterende besprekin
gen geopend met het Technisch Adviesbureau Dwars, Heederik en Verhey
te Amersfoort, dat ook elders met dergelijke projecten is belast, Het
ligt in ons voornemen U binnenkort te informeren over de uitkomsten van
deze besprekingen en zonodig nadere voorstellen hieromtrent aan U
voor te leggen.
10. Diversen.
a1_Tijdstip_en_wijze van_gronduitgifte
Naar onze mening dient het tijdstip van gronduitgifte in principe
zo laat mogelijk in de procedure plaats te vinden, zodat de gemeente
zo lang mogelijk haar taak op het gebied van de bewaking van de kwaliteit
van het plan kan uitoefenen. Het is duidelijk, dat de ondernemers bij
die werkwijze een zeker risico lopen. Anderzijds kan bij voorbeeld door
het afgeven van een intentieverklaring of het aangaan van een samen
werkingsovereenkomst tussen gemeente en gegadigde dit risico tot het
aanvaardbare worden beperkt. Het is echter wel noodzakelijk thans reeds
een keuze met betrekking tot de in te schakelen ondernemingen te maken,
omdat de verschillende procedures die moeten leiden tot realisering van
het onderhavige bestemmingsplan wegens tijdgebrek parallel moeten lopen
en niet achter elkaar kunnen worden afgewerkt. De gronduitgifte zal in
de eerste fase voor 80$ plaatsvinden aan de woningcorporaties en de
ondernemingen die in ons voorstel van 24 november 1976 (bijlage no. 431
zijn genoemd. Hieraan ligt de gedachte ten grondslag, dat in Cammingha
buren met een fors contingent woningen moet worden gestart om een voldoende
basis te leggen voor de in deze wijk in een vroeg stadium te realiseren
voorzieningen
Bij de verkoop van woningen in deze eerste fase zullen ongetwijfeld
de Leeuwarder makelaars een rol spelen. Bij de uitgifte van de resterende
20$ aan1kavels in de eerste fase en ook in volgende fasen kan uitgifte
aan makelaars en/of kleine bouwbedrijven in overweging worden genomen.
b^_Woningbouw in_de beschutte sfeer.
Wij hebben naar aanleiding van een circulaire van de Minister van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke aan de Federatie van Leeuwarder Woning
corporaties de vraag voorgelegd of men bereid was woningen in de beschut
te sfeer te realiseren. Men betoonde zich daaromtrent terughoudend,
maar heeft toegezegd, dat de corporaties individueel op deze zaak zouden
terugkomen. Inmiddels heeft de woningbouv/vcreniging "Beter Wonen" laten
v/eten belangstelling voor een dergelijk bouwproject te hebben. Aangezien
het Qeschutte-sfeer-project" in de eerste fase geïntegreerd met een
plan voor premiekoopwoningen tot stand dient te komen hebben wij gemeend
ons voorstel het Bouwfonds te belasten met dit project te moeten handhaven,
omdat deze instelling reeds ervaring op dit terrein heeft
opgedaan. Wij zullen ons beraden over de vraag of het mogelijk is in
de eerste fase van Camminghaburen ook een project in de beschutte sfeer
aan de woningbouwvereniging "Beter Wonen" toe te wijzen. Indien dit
niet mogelijk blijkt te zijn, komt deze corporatie ons inziens in aan
merking voor een dergelijk project in de tweede fase.
Resumerend stellen wij U voor te besluiten conform het bijgevoegde
ontwerp-besluitdat voor wat. betreft de onderdelen III en VII enigszins
afwijkt van het ontwerp, dat wij U bij raadsbrief van 24 november 19/o
(bijlage no. 431) hebben voorgelegd.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Reumer
Secretaris,
loco