I
III-4-1
f A-
FAE4 BELEIDSSECTOR ONDERWIJS
A. Algemeen.
1Inleiding.
Begin 1976 is de projectgroep "onderwijs-samenleving" van start
gegaan. Deze projectgroep gaat zich hezig houden met de vraag in
hoeverre en op welke wijze een verbetering aangebracht kan wor
den in de relatie tussen school, gezin c.q. ouders, onderwijs
begeleiding, diensten en instellingen in de buurt, zoals wijk-
opbouw- en maatschappelijk werk, teneinde structurele achterstan
den weg te werken en de deelname aan het onderwijs te verbeteren
van leerlingen in achterstandssituaties.
Aan deze projectgroep nemen naast vertegenwoordigers van de ge
meente deel de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening, de
Schooladviesdienst, het Centraal Orgaan Leeuwarden en de Stich
ting Kultureel Werk voor de Jeugd.
Allereerst is aan de deelnemende instanties gevraagd vanuit de
eigen invalshoek een bijdrage te leveren aan de beantwoording
van de volgende kernvragen:
1e. Wat zijn de achterstandssituaties?
2e. Waar doen deze zich voor?
3e. Hoe en waar mag verwacht worden dat in deze achterstandssi
tuaties verbeteringen aangebracht kunnen worden.
Op ambtelijk niveau is begonnen met het onderzoek naar de formele
en juridische mogelijkheden op het gebied van beheersvormen en
ouderparticipatie. Allereerst zijn de vraagpunten geformuleerd
waarop het onderzoek zich zal moeten concentreren. Aan de hand
van de inventarisatie van de wettelijk voorgeschreven beheersvor
men van het openbaar onderwijs, van de in Leeuwarden aanwezige
beheersvormen en van de alternatieve, wettelijk toegestane be
heersvormen zullen de mogelijkheden en consequenties van een an
dere opzet van beheersvormen worden aangegeven.
Ook zal hierbij de kwestie van een verdere uitbouw van de wette
lijke mogelijkheden met betrekking tot schoolraden c.q. een ge
meenschappelijke schoolraad aandacht krijgen.
Voorts is de problematiek rond de interne democratisering van het
onderwijs in discussie bij de Onderwijscommissie van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten. De bevindingen van deze commissie die
nen mede in het onderzoek betrokken te worden.
De werkgroep, die zich bezig houdt met de samenwerking tussen het
kleuter- en gewoon lager onderwijs en met het bestuderen van de
integratiemogelijkheden ervan, zal binnenkort hierover een dis
cussienota uitbrengen.