I III-4-1 f A- FAE4 BELEIDSSECTOR ONDERWIJS A. Algemeen. 1Inleiding. Begin 1976 is de projectgroep "onderwijs-samenleving" van start gegaan. Deze projectgroep gaat zich hezig houden met de vraag in hoeverre en op welke wijze een verbetering aangebracht kan wor den in de relatie tussen school, gezin c.q. ouders, onderwijs begeleiding, diensten en instellingen in de buurt, zoals wijk- opbouw- en maatschappelijk werk, teneinde structurele achterstan den weg te werken en de deelname aan het onderwijs te verbeteren van leerlingen in achterstandssituaties. Aan deze projectgroep nemen naast vertegenwoordigers van de ge meente deel de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening, de Schooladviesdienst, het Centraal Orgaan Leeuwarden en de Stich ting Kultureel Werk voor de Jeugd. Allereerst is aan de deelnemende instanties gevraagd vanuit de eigen invalshoek een bijdrage te leveren aan de beantwoording van de volgende kernvragen: 1e. Wat zijn de achterstandssituaties? 2e. Waar doen deze zich voor? 3e. Hoe en waar mag verwacht worden dat in deze achterstandssi tuaties verbeteringen aangebracht kunnen worden. Op ambtelijk niveau is begonnen met het onderzoek naar de formele en juridische mogelijkheden op het gebied van beheersvormen en ouderparticipatie. Allereerst zijn de vraagpunten geformuleerd waarop het onderzoek zich zal moeten concentreren. Aan de hand van de inventarisatie van de wettelijk voorgeschreven beheersvor men van het openbaar onderwijs, van de in Leeuwarden aanwezige beheersvormen en van de alternatieve, wettelijk toegestane be heersvormen zullen de mogelijkheden en consequenties van een an dere opzet van beheersvormen worden aangegeven. Ook zal hierbij de kwestie van een verdere uitbouw van de wette lijke mogelijkheden met betrekking tot schoolraden c.q. een ge meenschappelijke schoolraad aandacht krijgen. Voorts is de problematiek rond de interne democratisering van het onderwijs in discussie bij de Onderwijscommissie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De bevindingen van deze commissie die nen mede in het onderzoek betrokken te worden. De werkgroep, die zich bezig houdt met de samenwerking tussen het kleuter- en gewoon lager onderwijs en met het bestuderen van de integratiemogelijkheden ervan, zal binnenkort hierover een dis cussienota uitbrengen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 80