- 4 - - 5 - komen of niet een vergoeding voor het recht op opstal betaald zal moeten worden welke gekoppeld wordt aan de exploitatieresultaten, b. Gemeentegarantie. Middels het verlenen van een gemeentegarantie voor de betaling van rente en aflossing van de af te sluiten leningen door de Stichting zal een zo gunstig mogelijke financiering verkregen kunnen worden. In dit verband verwijzen wij naar nr. 56 van de schriftelijke vragen en antwoorden n.a.v. de informatieve raadsvergadering over de Doel eindennota Binnenstad. Terzake hebben wij toen gesteld, "dat -willen er parkeergarages komen- hier voor de gemeente zeker een taak ligt. Omdat de exploitatie van pas gestarte parkeergarages allerminst winst gevend blijkt te zijn, zal die medewerking vooral in de aanloop perioden noodzakelijk kunnen zijn. De orde van grootte kan op dit moment moeilijk worden aangegeven." Uitgangspunt van het rapport Parkeerkelder Wilhelminaplein is echter, dat de exploitatie rendabel zal zijn. 7De exploitatie. De in het rapport Parkeerkelder Wilhelminaplein opgenomen exploitatie- opzet gaat uit van een aantal vooronderstellingen en is gebaseerd op gegevens van reeds bestaande parkeergarageszowel wat betreft de ver schillende kostencategorieën als de hoogte daarvan. De aldus berekende jaarlijkse lasten resulteren in een kostendekkend gemiddeld uurtarief. Zonder subsidie in de bouwkosten is dit tarief gedurende de gehele levens duur (40 jaar) van de parkeerkelder berekend op f 160 per uur (excl. B.T.W.). Afhankelijk van de hoogte van een eventueel subsidie zal dit gemiddeld tarief lager zijn. In de exploitatieopzet van meergenoemd rapport wordt uitgegaan van de vorig jaar nog terzake geldende subsidieregeling van maximaal 50% subsidie in de bouwkosten. Inclusief dit subsidie zou het gemiddeld uurtarief uitkomen op 1,05 (excl. B.T.W.) Opgemerkt wordt, dat in dit tarief reeds ingecalculeerd zijn de te verwachten aanloopverliezen wegens onderbezetting in de aanloopperiode. Binnen de werkgroep die het rapport Parkeerkelder Wilhelminaplein heeft opgesteld, bestaat verschil van mening over de vraag of na het realiseren van een parkeerkelder met 600 parkeerplaatsen de mogelijk heid open moet blijven dat ook bovengronds nog geparkeerd wordt. Een van de leden van de werkgroep heeft hiertegen ernstige bezwaren. Indien ook bovengronds parkeren ter plaatse mogelijk zou blijven, zou dit ten koste gaan van de bezetting van de parkeerkelder en derhalve het exploitatie-resultaat ongunstig beïnvloeden. Wij zijn van mening, dat na realisering van een parkeerkelder onder het Wilhelminaplein dit plein uitsluitend onder zeer bijzondere omstandigheden als aanvullende parkeerruimte ingezet moet kunnen worden. 8Subsidie In het rapport Parkeerkelder Wilhelminaplein wordt melding gemaakt van een subsidieregeling voor de aanleg van parkeerakkommodaties bij oudere winkelconcentraties. Bij het Ministerie van Economische Zaken is een aanvraag ingediend om voor dit subsidie in aanmerking te komen. Uit overleg met dit ministerie is onlangs gebleken, dat de bereid heid bestaat te bevorderen dat Leeuwarden een subsidie ontvangt van 5-000.000,uit de voor de werkgelegenheid beschikbaar gestelde gelden. Eerste vereiste daarvoor is, dat U op korte termijn een be slissing neemt m.b.t. de bouw van een parkeerkelder onder het Wilhel minaplein. Zonder een dergelijke beslissing van de raad is behandeling van een subsidie-aanvrage niet mogelijk. Mede gelet op de nadere gegevens en informatie die U zijn ver strekt middels de rapporten Parkeerkelder Wilhelminaplein en Het Wil- helminaplein/Mogelijkheden zijn wij van oordeel de realisering van een parkeerkelder onder het Wilhelminaplein opnieuw in de raad ter dis cussie te moeten stellen. Wij stellen U voor in principe akkoord te gaan met de bouw van een ondergrondse parkeergarage onder het Wilhelminaplein van ca. 600 parkeer plaatsen en ons te machtigen: a. op basis van de in deze raadsbrief gestelde uitgangspunten onderhande lingen te voeren met de Stichting Parkeergarages en eventuele andere gega digden over de oprichting van een nieuwe Stichting ten behoeve van de bouw en exploitatie van parkeergarages in Leeuwarden, waarbij aan de orde zullen komen bevoegdheden en inbreng van partijen, verdeling financiële risico's, bestemming exploitatie-overschotten etc.; b. een inrichtingsplan voor het Wilhelminaplein en direkte omgeving te ontwer pen, in welk verband met name de functionele bestemming van het plein als mede de verkeersproblematiek nader uitgewerkt dienen te worden en t.z.t. aan Uw raad de nodige voorstellen zullen worden voorgelegd. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Reumer Secretaris. loco

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 104