- 4 -
- 5 -
komen of niet een vergoeding voor het recht op opstal betaald zal
moeten worden welke gekoppeld wordt aan de exploitatieresultaten,
b. Gemeentegarantie.
Middels het verlenen van een gemeentegarantie voor de betaling van
rente en aflossing van de af te sluiten leningen door de Stichting
zal een zo gunstig mogelijke financiering verkregen kunnen worden.
In dit verband verwijzen wij naar nr. 56 van de schriftelijke vragen
en antwoorden n.a.v. de informatieve raadsvergadering over de Doel
eindennota Binnenstad. Terzake hebben wij toen gesteld, "dat -willen
er parkeergarages komen- hier voor de gemeente zeker een taak ligt.
Omdat de exploitatie van pas gestarte parkeergarages allerminst winst
gevend blijkt te zijn, zal die medewerking vooral in de aanloop
perioden noodzakelijk kunnen zijn. De orde van grootte kan op dit
moment moeilijk worden aangegeven."
Uitgangspunt van het rapport Parkeerkelder Wilhelminaplein is echter,
dat de exploitatie rendabel zal zijn.
7De exploitatie.
De in het rapport Parkeerkelder Wilhelminaplein opgenomen exploitatie-
opzet gaat uit van een aantal vooronderstellingen en is gebaseerd op
gegevens van reeds bestaande parkeergarageszowel wat betreft de ver
schillende kostencategorieën als de hoogte daarvan. De aldus berekende
jaarlijkse lasten resulteren in een kostendekkend gemiddeld uurtarief.
Zonder subsidie in de bouwkosten is dit tarief gedurende de gehele levens
duur (40 jaar) van de parkeerkelder berekend op f 160 per uur (excl.
B.T.W.). Afhankelijk van de hoogte van een eventueel subsidie zal dit
gemiddeld tarief lager zijn. In de exploitatieopzet van meergenoemd
rapport wordt uitgegaan van de vorig jaar nog terzake geldende
subsidieregeling van maximaal 50% subsidie in de bouwkosten. Inclusief
dit subsidie zou het gemiddeld uurtarief uitkomen op 1,05 (excl. B.T.W.)
Opgemerkt wordt, dat in dit tarief reeds ingecalculeerd zijn de te verwachten
aanloopverliezen wegens onderbezetting in de aanloopperiode.
Binnen de werkgroep die het rapport Parkeerkelder Wilhelminaplein
heeft opgesteld, bestaat verschil van mening over de vraag of na het
realiseren van een parkeerkelder met 600 parkeerplaatsen de mogelijk
heid open moet blijven dat ook bovengronds nog geparkeerd wordt.
Een van de leden van de werkgroep heeft hiertegen ernstige bezwaren.
Indien ook bovengronds parkeren ter plaatse mogelijk zou blijven, zou
dit ten koste gaan van de bezetting van de parkeerkelder en derhalve
het exploitatie-resultaat ongunstig beïnvloeden.
Wij zijn van mening, dat na realisering van een parkeerkelder
onder het Wilhelminaplein dit plein uitsluitend onder zeer bijzondere
omstandigheden als aanvullende parkeerruimte ingezet moet kunnen worden.
8Subsidie
In het rapport Parkeerkelder Wilhelminaplein wordt melding gemaakt
van een subsidieregeling voor de aanleg van parkeerakkommodaties bij
oudere winkelconcentraties. Bij het Ministerie van Economische Zaken is
een aanvraag ingediend om voor dit subsidie in aanmerking te komen.
Uit overleg met dit ministerie is onlangs gebleken, dat de bereid
heid bestaat te bevorderen dat Leeuwarden een subsidie ontvangt van
5-000.000,uit de voor de werkgelegenheid beschikbaar gestelde
gelden. Eerste vereiste daarvoor is, dat U op korte termijn een be
slissing neemt m.b.t. de bouw van een parkeerkelder onder het Wilhel
minaplein. Zonder een dergelijke beslissing van de raad is behandeling
van een subsidie-aanvrage niet mogelijk.
Mede gelet op de nadere gegevens en informatie die U zijn ver
strekt middels de rapporten Parkeerkelder Wilhelminaplein en Het Wil-
helminaplein/Mogelijkheden zijn wij van oordeel de realisering van
een parkeerkelder onder het Wilhelminaplein opnieuw in de raad ter dis
cussie te moeten stellen.
Wij stellen U voor in principe akkoord te gaan met de bouw van een
ondergrondse parkeergarage onder het Wilhelminaplein van ca. 600 parkeer
plaatsen en ons te machtigen:
a. op basis van de in deze raadsbrief gestelde uitgangspunten onderhande
lingen te voeren met de Stichting Parkeergarages en eventuele andere gega
digden over de oprichting van een nieuwe Stichting ten behoeve van de
bouw en exploitatie van parkeergarages in Leeuwarden, waarbij aan de orde
zullen komen bevoegdheden en inbreng van partijen, verdeling financiële
risico's, bestemming exploitatie-overschotten etc.;
b. een inrichtingsplan voor het Wilhelminaplein en direkte omgeving te ontwer
pen, in welk verband met name de functionele bestemming van het plein als
mede de verkeersproblematiek nader uitgewerkt dienen te worden en t.z.t.
aan Uw raad de nodige voorstellen zullen worden voorgelegd.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Reumer Secretaris.
loco