- 4 - - 5 - De eerste fase. project indeling architec tenkeuze deel- plannen De eerste fase heeft "betrekking op het noord-oostelijk gebied van Camminghaburen en omvat volgens de nader uitgewerkte projectindeling 1313 woningen. Terzake van de relevante kwantitatieve gegevens mogen wij nogmaals verwijzen naar hoofdstuk 3 van de Nota Randvoorwaarden en richtlijnen juni 1977* In dit verband merken wij op, dat bij de onderhandelingen betreffende de toewijzing van de projecten eveneens de nodige aandacht is geschonken aan de architectenkeuze van de bouwers Aan de woningcorporaties en ondernemingen die voor de realisering van de eerste fase zijn geselecteerd, is verzocht een aantal architecten aan te bevelen met wie zij bij voorkeur wensen samen te werken. Uit de opgegeven namen is mede in overleg met de bouwers een keuze ge maakt, waarbij enerzijds rekening is gehouden met de voorkeur van de bouwers, maar anderzijds gestreefd is naar verscheidenheid. Uiteindelijk is overeenstemming bereikt over de toedeling van één architektenburo per ontwikkelaar. Daarbij wordt wel de eis gehand haafd, dat een woningontwerp maximaal 50 woningen mag omvatten. Voor de verdeling van de onderscheiden architectenburo1s over de projecten verwijzen wij naar bijgevoegd overzicht. De eerste fase is verdeeld in 4 deelplannen of plangebieden van elk ongeveer 325 woningen. Volgens de planning zal ieder half jaar een deelplan uitgewerkt worden. Thans is de aandacht gevestigd op deelplan 1waar in de eerste helft van 1978 met de bouw moet worden begonnen. project indeling randvoor waarden/ richtlij nen Plangebied 1 In hoofdstuk 4 van de nota Randvoorwaarden en richtlijnen zijn de kwantitatieve en kwalitatieve voorwaarden uitgewerkt voor de ont wikkeling van plangebied 1Het gebied is gelegen in het noord-oosten van Camminghaburen, begrensd door de Groningerstraatweg en het Oud Dee Het omvat een viertal projecten van in totaal 342 woningen, waarvan 128 in de woningwetsector, 139 in de premiesector en 75 in de vrije sector. Aangezien hét de bedoeling is, dat in de eerste helft van 1978 met de bouw wordt gestart, dient dit plangedeelte thans verder uitgewerkt c.q. verkaveld te worden. Dit dient te geschieden in nauw overleg en intensief samenspel tussen gemeente en participanten. De daarbij geldende "spelregels" zijn neergelegd in de nota randvoor waarden en richtlijnen juni 1977» In hoofdstuk 5 van deze nota is aangegeven wat als "harde" voorwaarden beschouwd moet worden (randvoorwaarden) alsook waar sprake is van richtlijnen. Op deze wijze wordt verzekerd, dat de uiteindelijke verkaveling met woningontwerpen zal beantwoorden aan het geschetste beeld en de daarin aanwezige kwaliteiten. Samenwerkingsovereenkomst Met de participanten dienen afspraken gemaakt te worden over de wijze van samenwerking, de financiële aspekten en de verdere rechtsver houding. Daartoe is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld waarin e.e.a. nader is geregeld. Op grond van deze overeenkomst verplichten samen- partijen zich binnen de daarvoor aangegeven organisatiewijze samen werking het plan Camminghaburen te ontwikkelen. De gemeente is verantwoorde lijk voor het stedebouwkundig plan (de uitwerkingen van het globale bestemmingsplan) en de participanten voor de woningontwerpen. De participanten zijn gebonden aan een aantal uitgangspunten, met name aan de randvoorwaarden en richtlijnen, waarbinnen zij met htm ecrchitecten moeten opereren. Behalve aan kwantitatieve en kwalitatieve eisen zijn zij gebonden aan procedures en tijdschema's. grond- verkoop aard van contract woning corpora ties Indien op basis van deze samenwerking uiteindelijk de verkaveling met woningontwerpen gereed is, zal tot overdracht van de grond overgegaan worden. De uitwerkingsplannen zullen dan ook tegelijkertijd met voorstellen tot grondverkoop aan de betreffende participanten aan U worden voorge legd. Overigens zal in de verkoopvoorwaarden het recht van wederinkoop door de gemeente worden opgenomen. Deze samenwerkingsovereenkomst is te beschouwen als een raamovereen komst. Invulling van de voor ieder project verschillende randvoorwaarden en richtlijnen, financiële gegevens, tijdplanning etc. zal geschieden nadat de onderscheiden deelplannen waarbinnen de projecten zijn gelegen, door U zijn vastgesteld. Aangezien de woningcorporaties een andere positie innemen dan particu liere ondernemingen, is de ontworpen samenwerkingsovereenkomst niet onverkort op hen van toepassing. Indien het overleg hierover met de woningcorporaties is afgerond, zal de met hen te sluiten overeenkomst afzonderlijk aan U ter vaststelling worden voorgelegd. Overeenkomstig hetgeen gesteld is bij de architectenkeuze dient artikel 3 lid 2, tweede zin als volgt te luiden: "Daarbij wordt de eis gesteld, dat een woningontwerp maximaal 50 woningen mag omvatten". Raamkrediet. Volgens de normale procedure worden kredieten voor bouwrijp maken aan gevraagd, nadat het stedebouwkundig plan met bijbehorende (deel-) exploitatie gereed is c.q. vastgesteld is. Ook goedkeuring door G.S. van het verstrekken van kredieten vindt plaats op basis van goedgekeurde stedebouwkundige plannen. Indien volgens deze procedure gehandeld zou worden, zou vertraging ontstaan tussen de vaststelling c.q. goedkeuring van de uitgewerkte deelplannen en de aanvang van de bouwwerkzaamheden. Wij stellen U voor reeds thans voor het bouwrijp maken van de woonvlekken in de eerste fase een raamkrediet beschikbaar te stellen van 13.300.000,Telkens wanneer U in het vervolg akkoord bent gegaan met de randvoorwaarden en richtlijnen van een deelplan, zal voor dat deelplan goedkeuring van het noodzakelijk krediet voor het bouwrijp maken van het deelplan aan G.S. gevraagd worden, zulks onder de toe zegging, dat eerst tot besteding zal worden overgegaan nadat G.S. hun goedkeuring hebben gehecht aan het uitgewerkte deelplan. Met de werkzaamheden kan dan begonnen worden zodra de goedkeuring van de stedebouwkundige opzet is verkregen. Deze procedure zal, indien U akkoord gaat, thans gevolgd worden bij het eerste deelplan. Terzake is contact opgenomen met de P.P.D. van welke zijde is medegedeeld, dat deze procedure bij de provincie niet op bezwaren zal stuiten. Het Centrumgebied. De ontwikkeling van het Centrumgebied zal een aparte benadering krijgen. Op dit moment wordt de aandacht gevestigd op het opstellen van een programma van eisen voor dit gebied en anderzijds op de wijze van ont wikkeling c.q. realisering via een prijsvraag. T.a.v. de welzijnsvoorzieningen in het centrum vindt overleg plaats met de functionele raden via de Coördinatiegroep Camminghaburen. Inmiddels is ook een eerste "proeve" van een procedure voor een prijsvraag voor het ontwerpen van het centrumgebied aan de orde geweest in de Stuurgroep Camminghaburen. Wij stellen ons voor, dat e.e.a. in september van dit jaar zover is uitgewerkt, dat concrete voorstellen aan U kunnen worden voorgelegd. Aldus zal de ontwikkeling van het centrumgebied parallel lopen met die van de deelplannen 2, 3 en 4«

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 185