- 4 -
- 5 -
De eerste fase.
project
indeling
architec
tenkeuze
deel-
plannen
De eerste fase heeft "betrekking op het noord-oostelijk gebied van
Camminghaburen en omvat volgens de nader uitgewerkte projectindeling
1313 woningen. Terzake van de relevante kwantitatieve gegevens mogen
wij nogmaals verwijzen naar hoofdstuk 3 van de Nota Randvoorwaarden
en richtlijnen juni 1977* In dit verband merken wij op, dat bij de
onderhandelingen betreffende de toewijzing van de projecten eveneens
de nodige aandacht is geschonken aan de architectenkeuze van de
bouwers
Aan de woningcorporaties en ondernemingen die voor de realisering van
de eerste fase zijn geselecteerd, is verzocht een aantal architecten
aan te bevelen met wie zij bij voorkeur wensen samen te werken. Uit
de opgegeven namen is mede in overleg met de bouwers een keuze ge
maakt, waarbij enerzijds rekening is gehouden met de voorkeur van de
bouwers, maar anderzijds gestreefd is naar verscheidenheid.
Uiteindelijk is overeenstemming bereikt over de toedeling van één
architektenburo per ontwikkelaar. Daarbij wordt wel de eis gehand
haafd, dat een woningontwerp maximaal 50 woningen mag omvatten.
Voor de verdeling van de onderscheiden architectenburo1s over de
projecten verwijzen wij naar bijgevoegd overzicht.
De eerste fase is verdeeld in 4 deelplannen of plangebieden van elk
ongeveer 325 woningen. Volgens de planning zal ieder half jaar een
deelplan uitgewerkt worden.
Thans is de aandacht gevestigd op deelplan 1waar in de eerste helft
van 1978 met de bouw moet worden begonnen.
project
indeling
randvoor
waarden/
richtlij
nen
Plangebied 1
In hoofdstuk 4 van de nota Randvoorwaarden en richtlijnen zijn de
kwantitatieve en kwalitatieve voorwaarden uitgewerkt voor de ont
wikkeling van plangebied 1Het gebied is gelegen in het noord-oosten
van Camminghaburen, begrensd door de Groningerstraatweg en het Oud Dee
Het omvat een viertal projecten van in totaal 342 woningen, waarvan
128 in de woningwetsector, 139 in de premiesector en 75 in de vrije
sector. Aangezien hét de bedoeling is, dat in de eerste helft van
1978 met de bouw wordt gestart, dient dit plangedeelte thans verder
uitgewerkt c.q. verkaveld te worden. Dit dient te geschieden in nauw
overleg en intensief samenspel tussen gemeente en participanten. De
daarbij geldende "spelregels" zijn neergelegd in de nota randvoor
waarden en richtlijnen juni 1977» In hoofdstuk 5 van deze nota is
aangegeven wat als "harde" voorwaarden beschouwd moet worden
(randvoorwaarden) alsook waar sprake is van richtlijnen. Op deze wijze
wordt verzekerd, dat de uiteindelijke verkaveling met woningontwerpen
zal beantwoorden aan het geschetste beeld en de daarin aanwezige
kwaliteiten.
Samenwerkingsovereenkomst
Met de participanten dienen afspraken gemaakt te worden over de wijze
van samenwerking, de financiële aspekten en de verdere rechtsver
houding. Daartoe is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld waarin
e.e.a. nader is geregeld. Op grond van deze overeenkomst verplichten
samen- partijen zich binnen de daarvoor aangegeven organisatiewijze samen
werking het plan Camminghaburen te ontwikkelen. De gemeente is verantwoorde
lijk voor het stedebouwkundig plan (de uitwerkingen van het globale
bestemmingsplan) en de participanten voor de woningontwerpen. De
participanten zijn gebonden aan een aantal uitgangspunten, met name
aan de randvoorwaarden en richtlijnen, waarbinnen zij met htm
ecrchitecten moeten opereren.
Behalve aan kwantitatieve en kwalitatieve eisen zijn zij gebonden
aan procedures en tijdschema's.
grond-
verkoop
aard van
contract
woning
corpora
ties
Indien op basis van deze samenwerking uiteindelijk de verkaveling met
woningontwerpen gereed is, zal tot overdracht van de grond overgegaan
worden.
De uitwerkingsplannen zullen dan ook tegelijkertijd met voorstellen
tot grondverkoop aan de betreffende participanten aan U worden voorge
legd. Overigens zal in de verkoopvoorwaarden het recht van wederinkoop
door de gemeente worden opgenomen.
Deze samenwerkingsovereenkomst is te beschouwen als een raamovereen
komst. Invulling van de voor ieder project verschillende randvoorwaarden
en richtlijnen, financiële gegevens, tijdplanning etc. zal geschieden
nadat de onderscheiden deelplannen waarbinnen de projecten zijn
gelegen, door U zijn vastgesteld.
Aangezien de woningcorporaties een andere positie innemen dan particu
liere ondernemingen, is de ontworpen samenwerkingsovereenkomst niet
onverkort op hen van toepassing. Indien het overleg hierover met de
woningcorporaties is afgerond, zal de met hen te sluiten overeenkomst
afzonderlijk aan U ter vaststelling worden voorgelegd.
Overeenkomstig hetgeen gesteld is bij de architectenkeuze dient artikel
3 lid 2, tweede zin als volgt te luiden: "Daarbij wordt de eis gesteld,
dat een woningontwerp maximaal 50 woningen mag omvatten".
Raamkrediet.
Volgens de normale procedure worden kredieten voor bouwrijp maken aan
gevraagd, nadat het stedebouwkundig plan met bijbehorende (deel-)
exploitatie gereed is c.q. vastgesteld is. Ook goedkeuring door G.S.
van het verstrekken van kredieten vindt plaats op basis van goedgekeurde
stedebouwkundige plannen. Indien volgens deze procedure gehandeld zou
worden, zou vertraging ontstaan tussen de vaststelling c.q. goedkeuring
van de uitgewerkte deelplannen en de aanvang van de bouwwerkzaamheden.
Wij stellen U voor reeds thans voor het bouwrijp maken van de woonvlekken
in de eerste fase een raamkrediet beschikbaar te stellen van
13.300.000,Telkens wanneer U in het vervolg akkoord bent gegaan
met de randvoorwaarden en richtlijnen van een deelplan, zal voor dat
deelplan goedkeuring van het noodzakelijk krediet voor het bouwrijp
maken van het deelplan aan G.S. gevraagd worden, zulks onder de toe
zegging, dat eerst tot besteding zal worden overgegaan nadat G.S. hun
goedkeuring hebben gehecht aan het uitgewerkte deelplan. Met de
werkzaamheden kan dan begonnen worden zodra de goedkeuring van de
stedebouwkundige opzet is verkregen.
Deze procedure zal, indien U akkoord gaat, thans gevolgd worden bij
het eerste deelplan.
Terzake is contact opgenomen met de P.P.D. van welke zijde is medegedeeld,
dat deze procedure bij de provincie niet op bezwaren zal stuiten.
Het Centrumgebied.
De ontwikkeling van het Centrumgebied zal een aparte benadering krijgen.
Op dit moment wordt de aandacht gevestigd op het opstellen van een
programma van eisen voor dit gebied en anderzijds op de wijze van ont
wikkeling c.q. realisering via een prijsvraag.
T.a.v. de welzijnsvoorzieningen in het centrum vindt overleg plaats
met de functionele raden via de Coördinatiegroep Camminghaburen. Inmiddels
is ook een eerste "proeve" van een procedure voor een prijsvraag voor
het ontwerpen van het centrumgebied aan de orde geweest in de Stuurgroep
Camminghaburen.
Wij stellen ons voor, dat e.e.a. in september van dit jaar zover is
uitgewerkt, dat concrete voorstellen aan U kunnen worden voorgelegd.
Aldus zal de ontwikkeling van het centrumgebied parallel lopen met die
van de deelplannen 2, 3 en 4«