De taak van deze afdeling blijft gericht op de behandeling van de aan
vragen van cliënten en het voorbereiden van beslissingen daaromtrent. De
afdeling Juridische Zaken is een nieuwe afdeling. Haar taken liggen, zo
als de naam reeds zegt, op juridisch gebied en zullen bestaan uit het
toetsen van de bovengenoemde beslissingen, het opmaken van beschikkingen,
het uitvoeren van de werkzaamheden met betrekking tot bezwaar en beroep
en het verrichten van specifiek juridische werkzaamheden. Deze afdeling
zal grotendeels de taken van het huidige directiesecretariaat overnemen.
De laatstgenoemde instantie wordt daarom in de "nieuwe" structuur opge
heven.
De financieel-economische sector zal bestaan uit een drietal afdelingen:
Uitkeringenadministratie, Comptabiliteit en Interne Zaken. De afdeling
Uitkeringenadministratie heeft tot taak om op doelmatige wijze een regi
stratie per cliënt te voeren en zorg te dragen voor een zo sp(eo'dig moge
lijke betaling van de uitkering aan de cliënt. Ze is dus cliëntgericht.
De afdeling Comptabiliteit voert een administratie in totalen per periode
en is gericht op het afleggen van financiële verantwoording. De afdeling
Interne Zaken zal in vergelijking met de "oude" structuur geen noemens
waardige wijzigingen ondergaan.
Voor de beheersing van de totale organisatie hebben wij gekozen voor het
systeem van overlappende groepsstructuren. In dit systeem zal per bureau,
per afdeling en per sector met de betrokken medewerkers overleg worden
gevoerd inzake onderwerpen, die betrekking hebben op de werkzaamheden
van de groep. Daarbij is het systeem zodanig opgezet, dat elke groep in
de organisatie op de hoogte is van de ontwikkelingen in de andere groepen.
Hierdoor zal een verbetering van de interne communicatie en coördinatie
bereikt kunnen worden. Voor een uitvoeriger beschrijving verwijzen wij
naar het organisatierapport, pagina 92 e.v.
De coördinatie van de afdelingen binnen een sector en de afstemming van
de werkzaamheden met de andere sector dient in handen te liggen van een
adjunct-direkteurDe nieuwe organisatiestructuur betekent derhalve een
uitbreiding van de directie met één adjunct-direkteur, zodat de directie
in de nieuwe structuur uit drie functionarissen zal bestaan: één direc
teur (belast met de algehele leiding, de beleidsvoorbereiding en het
onderhouden van externe contacten) en twee adjunct-directeuren.
De bovengeschetste organisatiestructuur bestaat thans alleen nog op papier.
Met de komst van de nieuwe directeur zal de uitwerking van de organisatie
plannen een aanvang nemen. Het is daarbij, noodzakelijk om eerst de nieuwe
directiestructuur te realiseren.
De verhoging van de personeelslasten als gevolg van het aantrekken van een
tweede adjunct-directeur zal, naar wij aannemen, gecompenseerd kunnen wor
den door een evenredige personeelsbesparing in de financieel-economische
sector. Met betrekking tot de in het beleidsplan 1975-1978 voorgenomen
personeelsverminderingen merken wij op, dat getracht zal worden deze na
het in werking treden van de nieuwe organisatiestructuur alsnog te reali
seren. Daarbij zullen wij evenwel rekening houden met de stand van het
werkaanbod op dat moment. Bovendien blijft het streven erop gericht het
niveau van de dienstverlening te handhaven.
De huidige adjunct-directeur van de sociale dienst is ingedeeld in schaal
25 van Bijlage A van de Bezoldigingsverordening i960. Voor de nieuwe
functies adjunct-directeur sociale dienstverlening en adjunct-directeur
financieel-economische zaken achten wij indeling in bovengenoemde schaal
passend. De Commissie voor Georganiseerd Overleg kan zich daarmee ver
enigen. De benoeming van beide adjunct-directeuren dient door de Raad te
geschieden.
Onder mededeling, dat zowel de Medezeggenschapscommissie van de Sociale
Dienst als ook de Commissie voor de Gemeentelijke Sociale Dienst zich met
de nieuwe organisatiestructuur kunnen verenigen, stellen wij U voor over
te gaan tot vaststelling van:
het bijgevoegde ontwerp-besluit tot wijziging van bijlage A van de
Bezoldigingsverordening i960;
het bijgevoegde ontwerp-besluit tot wijziging van het besluit, houdende
aanwijzing van de functies, waarin benoeming door de Raad geschiedt.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
J.S. Brandsma Burgemeester
W.J.G. Reumer Secretaris.