De taak van deze afdeling blijft gericht op de behandeling van de aan vragen van cliënten en het voorbereiden van beslissingen daaromtrent. De afdeling Juridische Zaken is een nieuwe afdeling. Haar taken liggen, zo als de naam reeds zegt, op juridisch gebied en zullen bestaan uit het toetsen van de bovengenoemde beslissingen, het opmaken van beschikkingen, het uitvoeren van de werkzaamheden met betrekking tot bezwaar en beroep en het verrichten van specifiek juridische werkzaamheden. Deze afdeling zal grotendeels de taken van het huidige directiesecretariaat overnemen. De laatstgenoemde instantie wordt daarom in de "nieuwe" structuur opge heven. De financieel-economische sector zal bestaan uit een drietal afdelingen: Uitkeringenadministratie, Comptabiliteit en Interne Zaken. De afdeling Uitkeringenadministratie heeft tot taak om op doelmatige wijze een regi stratie per cliënt te voeren en zorg te dragen voor een zo sp(eo'dig moge lijke betaling van de uitkering aan de cliënt. Ze is dus cliëntgericht. De afdeling Comptabiliteit voert een administratie in totalen per periode en is gericht op het afleggen van financiële verantwoording. De afdeling Interne Zaken zal in vergelijking met de "oude" structuur geen noemens waardige wijzigingen ondergaan. Voor de beheersing van de totale organisatie hebben wij gekozen voor het systeem van overlappende groepsstructuren. In dit systeem zal per bureau, per afdeling en per sector met de betrokken medewerkers overleg worden gevoerd inzake onderwerpen, die betrekking hebben op de werkzaamheden van de groep. Daarbij is het systeem zodanig opgezet, dat elke groep in de organisatie op de hoogte is van de ontwikkelingen in de andere groepen. Hierdoor zal een verbetering van de interne communicatie en coördinatie bereikt kunnen worden. Voor een uitvoeriger beschrijving verwijzen wij naar het organisatierapport, pagina 92 e.v. De coördinatie van de afdelingen binnen een sector en de afstemming van de werkzaamheden met de andere sector dient in handen te liggen van een adjunct-direkteurDe nieuwe organisatiestructuur betekent derhalve een uitbreiding van de directie met één adjunct-direkteur, zodat de directie in de nieuwe structuur uit drie functionarissen zal bestaan: één direc teur (belast met de algehele leiding, de beleidsvoorbereiding en het onderhouden van externe contacten) en twee adjunct-directeuren. De bovengeschetste organisatiestructuur bestaat thans alleen nog op papier. Met de komst van de nieuwe directeur zal de uitwerking van de organisatie plannen een aanvang nemen. Het is daarbij, noodzakelijk om eerst de nieuwe directiestructuur te realiseren. De verhoging van de personeelslasten als gevolg van het aantrekken van een tweede adjunct-directeur zal, naar wij aannemen, gecompenseerd kunnen wor den door een evenredige personeelsbesparing in de financieel-economische sector. Met betrekking tot de in het beleidsplan 1975-1978 voorgenomen personeelsverminderingen merken wij op, dat getracht zal worden deze na het in werking treden van de nieuwe organisatiestructuur alsnog te reali seren. Daarbij zullen wij evenwel rekening houden met de stand van het werkaanbod op dat moment. Bovendien blijft het streven erop gericht het niveau van de dienstverlening te handhaven. De huidige adjunct-directeur van de sociale dienst is ingedeeld in schaal 25 van Bijlage A van de Bezoldigingsverordening i960. Voor de nieuwe functies adjunct-directeur sociale dienstverlening en adjunct-directeur financieel-economische zaken achten wij indeling in bovengenoemde schaal passend. De Commissie voor Georganiseerd Overleg kan zich daarmee ver enigen. De benoeming van beide adjunct-directeuren dient door de Raad te geschieden. Onder mededeling, dat zowel de Medezeggenschapscommissie van de Sociale Dienst als ook de Commissie voor de Gemeentelijke Sociale Dienst zich met de nieuwe organisatiestructuur kunnen verenigen, stellen wij U voor over te gaan tot vaststelling van: het bijgevoegde ontwerp-besluit tot wijziging van bijlage A van de Bezoldigingsverordening i960; het bijgevoegde ontwerp-besluit tot wijziging van het besluit, houdende aanwijzing van de functies, waarin benoeming door de Raad geschiedt. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden J.S. Brandsma Burgemeester W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 298