2 •- Irgaderi: :g van de Igioraad van 2- belangrijke verkorting von de reinduur naar het midden en het westen van het land middels de spoorlijn Groningen - Lelystad -- Amsterdam de ontwikkeling van Leeuwarden en Groningen zeer ten goede zal komen. Wij dringen er bij de Minister van Verkeer en Waterstaat derhalve met klem op aan, dat de totale spoorlijn Amsterdam - Almere - Lelystad - Heerenveen - Drachten - Groningen vóór 1990 wordt aangelegd. bRegionaal openbaar vervoer Op bladzijde 51 van het Schema wordt aandacht besteed aan het regio nale openbare vervoer, waarvan vooral de passage over de dienst- frequentie in relatief dunbevolkte gebieden voor een groot deel van de Regio Leeuwarden belangrijk is. De minister zegt toe, dat in de lande lijke gebieden openbaar vervoer aanwezig zal blijven. Hierbij wordt nis beleidsvoornemen gelanceerd een onderzoek naar nieuwe vormen van vervoer met name in technisch of organisatorisch opzicht, die voor de bediening van dunbevolkte gebieden kunnen zorgdragen, zonder dat de kosten te hoog oplopen. Om meer inzicht in deze materie te krijgen is in het Meerjarenplan Personenvervoer 1976-1900 onderzoek aangekondigd naar de bruikbaarheid van andere vervoerssystemen. Wij zijn verheugd, dat deze voor het platteland zeer belangrijke aange legenheid aandacht krijgt, maar wij willen vooraf stellen, dat de lijn dienstfrequentie in ieder geval op het huidige peil moet blijven. 2. HET HOOFDWEGENNET. Voor de goede orde merken wij op, dat inmiddels bekend is geworden, dat - in afwijking van het gestelde in het ontwerp Structuurschema Verkeer en Vervoer - binnenkort de verdubbeling van het weggedeelte tussen Dronrijp en Zurich zal kunnen worden gerealiseerd. Wij zijn verheugd over het geno men besluit. In de regionale reactie op de provinciale Nota Werken is ook gesteld, dat goede verbindingen met Hamburg en het Ruhrgebied voor Leeuwarden van grote betekenis zijn. Wij hebben mitsdien eveneens met vreugde geconstateerd, dat het tracé Leeuwarden - Drachten - Groningen - Duitse grens geheel als autosnelweg zal worden uitgevoerd, waarbij ervan wordt uitgegaan dat dit tracé zo spoedig mogelijk ten zuiden van Leeuwarden wordt aangesloten op het wegvak Zurich-Leeuwarden. Daarentegen betreuren wij het ten zeerste, dat het wegvak Leeuwarden - Heerenveen in het Structuurschema slechts als autoweg met ongelijkvloerse kruisingen is aangegeven, ondanks het feit dat in de nota wel wordt onderkend, dat deze weg zeer belangrijk is voor Noord- Friesland als verbinding met midden en zuid-Nederland. Wij achten de plannen ten aanzien van de verbinding Leeuwarden - Heerenveen volstrekt onvoldoende en stellen TJ dan ook voor bij de minister aan te dringen op een uitbreiding tot autosnelweg conform de weg Heerenveen - Zwolle. De uitvoering als vierbaansweg zal bijdragen tot een betere spreiding van de verkeersdrukte, aangezien de mogelijkheid om via Joure, Fmmeloord en Lelystad per auto naar het westen van het land te rijden aantrekkelijker wordt. Voorwaarde daarvoor is ook, dat bij Heerenveen wordt gekozen voor een westelijk tracé. Als de verdubbeling niet doorgaat zal de weg door de polders naar de Randstad minder in de belangstelling komen, vooral omdat de geplande weg Akkrum - Joure uit het hoofdwegennet van het Structuurschema is geschrapt Alleen een autosnelweg Leeuwarden - Heerenvecn. kan dit gemis goedmaken. Wij wijzen If er in dit verband op, dat de gemeente Leeuwarden een belang •rijke vestigingsplaats is voor o.a. de voedings- en genotmiddelenindustrie. Als grootste vestigingen noemen wij slechts de .Coöperatieve (Jondensfabriek friesland Koopma.nsMeelfabrieken en de C.A.F.. Mede als gevolg hiervan hebben de toe- en afvoerwegen van Leeuwarden een steeds zwaarder en inten siever wordend vrachtverkeer te verwerken. Het is duidelijk, dat hierdoor niet alleen de veiligheid op deze wegen in sterke mate wordt beïnvloed, maar dat ook en vooral economische aspecten een belangrijke rol spelen bij het bepalen van de capaciteit van de in het Structuurschema opgenomen rijksweg 32. Op grond van de verwachte verkeersintensiteit is een verdubbeling van hot onderhavige wegvak vóór 1990 geen overbodige luxe, aangezien die in vele ge vallen gelijk is aan de gebruiksfrequentie van andere wegen, welke wel als autosnelweg zijn of worden uitgevoerd (zie de prognosekaart op blz. 20 van het Structuurschema). Overigens willen wij er nog eens op wijzen, dat intensiteitsmetingen en/of -schattingen niet alleen bepalend mogen zijn bij de aanleg van wegen. Bij de planningen moet ook rekening worden gehouden met specifieke situaties, die ondanks een lagere gebruiksfrequentie toch optimale verbindingen recht vaardigen. In het Noorden des lands, gekenmerkt door relatief dun bevolkte gebieden, is het wegverkeer een belangrijk element. Bovendien zullen goede verbindingen bijdragen aan het doorbreken van de psychologische barrière, die nog al eens ten opzichte van het noorden wordt aangetroffen, waardoor de' gebruiksfrequentie van de wegen vanzelf zal toenemen. Wij mogen in dit verband ook verwijzen naar de op dit punt in het kader van het Integraal Structuurplan voor het Noorden des Lands ontwikkelde filosofie. Betreffende de realisering van een adequaat net van hoofdwegen in het noorden van het land willen wij tenslotte nog wijzen op de specifieke Friese situatie van het intensieve interlokale fietsverkeerVoor schoolbezoek wordt in deze provincie vanuit de dorpen veelvuldig gebruik gemaakt van de fiets als vervoermiddel. Zeker, nu in de nota zoveel aandacht wordt gevraagd voor de fiets als alternatief vervoermiddel, willen wij met klem aandringen op het nemen van maatregelen voor een zo veilig mogelijk fietsvervoerIn de Friese situatie betekent dit ook de aanleg van goede fietspaden naast en als onder deel van de rijkswegen. Voorstellen. Wij stellen U samenvattend voor: 1. onze op— en aanmerkingen ten aanzien van het Structuurschema Verkeer en Vervoer te onderschrijven; 2. de deelnemende gemeenteraden hiervan mededeling te doen; 3- het provinciaal bestuur op de hoogte te stellen van Uw standpunt en te verzoeken dat te willen onderschrijven; 4. de op- en aanmerkingen op het Structuurschema Verkeer en Vervoer als inspraakreactie in het kader van de Planologische Kernbeslissingenprocedure m te sturen naar de Minister van Verkeer en Waterstaat en een exemplaar van dit advies ook toe te zenden aan de Raad van Advies voor de Ruimtelijke Ordening en de Raad voor de Waterstaat. Wij delen IJ tenslotte nog mede, d'at het Structuurschema Verkeer en Vervoer voor U op de gebruikelijke wijze ter inzage is gelegd. Het dagelijks besjtnur-v&tiLdl Regio A Leeuwardens—^'' J.S. Brandsma, Voorzitter. (Noun besloten r'lP Atftl mr. H.J. Winkelman, Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 318