i
- 3 -
d. De verschijningsvorm van het industriegebied vlak langs de noordzijde
van de Huizumerlaan (hoge hekwerken en opslag) is ontoelaatbaar;
voorgesteld wordt hier een strook van 10 meter langs het trottoir te
reserveren voor openbaar groen.
e. De nieuwe brug over de Wirdumervaart mag inclusief voetpaden maximaal
7,5 meter breed zijn.
Met betrekking tot deze bezwaren merken wij het volgende op.
ad a. Wij zijn van oordeel, dat in de voorgestelde bebouwing voldoende
doorzicht is aangebracht. Wij achten de huidige bestemming ook e«
belangrijke verbetering ten opzichte van de vroegere lange rij
van aaneengesloten bebouwing. Voorts achten wij het stedebouw
kundig gewenst, dat aan weerszijden een enigszins gesloten
bebouwing tot stand komt, dit om het Schooldijkje mee* het
karakter van een straat te hergeven.
Tenslotte zou een grotere openheid tot gevolg hebben, dat minder
woningen in dit gebied kunnen worden gebouwd. Dit is uit een
oogpunt van het versterken van de woonfunctie van het gebied
Huizum-Dorp en met het oog op de economische haalbaarheid van
het plan ongewenst.
ad b. Het weglaten van deze bebouwing betekent een onaanvaardbare aan
tasting van het stedebouwkundige plan, dat beoogt ter plaatse
het karakter van het straatje te herstellen. In de oude toestand
stond hier namelijk ook bebouwing. Overigens wijzen wij erop,
dat in het plan voldoende groen en speelgelegenheid is aange
bracht.
ad c. Wij zien de noodzaak van deze relatie niet in. Beide scholen zijl
in voldoende mate en op veilige wijze te bereiken. Het plan
voorziet overigens in vele fiets- en voetpaden op naar onze
mening meer juiste plaatsen. Er is daarom ons inziens geen be
hoefte aan dit pad.
De door reclamanten bedoelde particuliere steeg achter de be
staande woonhuizen kan worden gehandhaafd., doch behoeft in een
stedebouwkundig plan als zodanig niet te worden aangegeven.
ad d. Bedoelde strook grond heeft in het plan de bestemming erf
behorende bij kantoren welke niet mag worden bebouwd.
Wanneer deze bestemming zal zijn gerealiseerd is de verschijningi
vorm van het gebied ter plaatse alleszins acceptabel. Het is dan
ook niet nodig deze bestemming te vervangen door de bestemming
openbaar groen.
De overige strook bedrijventerrein langs de Huizumerlaan dient
nagenoeg geheel tot in- en uitrit naar Steensma B.V. en de
Veiling. Het aanleggen van groen is dus hier niet uitvoerbaar.
ad e. Het betreft hier de brug, welke deel uitmaakt van een geprojec
teerde weg, welke het nieuwe en oude deel van het dorp verbindt.
De rijweg is overal 5 meter breed. Realisering van een brug
met de maximale afmetingen, zoals door reclamanten wordt voorge
steld, zou - met inachtname van minimaal vereiste afmetingen van
de voetpaden aan weerszijden - inhouden dat de rijweg ter
plaatse van de brug smaller wordt dan 5 meter. Deze plaatselijke
vernauwing is uit een oogpunt van verkeersveiligheid onaanvaard
baar.
Overigens delen wij mede, dat over de uitvoering van de brug met
de vertegenwoordigers van de bevolking nog nader overleg wordt
gepleegd.
Gezien het vorenstaande dienen de bezwaren van reclamanten naar
onze mening dan ook ongegrond te worden verklaard.