i - 3 - d. De verschijningsvorm van het industriegebied vlak langs de noordzijde van de Huizumerlaan (hoge hekwerken en opslag) is ontoelaatbaar; voorgesteld wordt hier een strook van 10 meter langs het trottoir te reserveren voor openbaar groen. e. De nieuwe brug over de Wirdumervaart mag inclusief voetpaden maximaal 7,5 meter breed zijn. Met betrekking tot deze bezwaren merken wij het volgende op. ad a. Wij zijn van oordeel, dat in de voorgestelde bebouwing voldoende doorzicht is aangebracht. Wij achten de huidige bestemming ook e« belangrijke verbetering ten opzichte van de vroegere lange rij van aaneengesloten bebouwing. Voorts achten wij het stedebouw kundig gewenst, dat aan weerszijden een enigszins gesloten bebouwing tot stand komt, dit om het Schooldijkje mee* het karakter van een straat te hergeven. Tenslotte zou een grotere openheid tot gevolg hebben, dat minder woningen in dit gebied kunnen worden gebouwd. Dit is uit een oogpunt van het versterken van de woonfunctie van het gebied Huizum-Dorp en met het oog op de economische haalbaarheid van het plan ongewenst. ad b. Het weglaten van deze bebouwing betekent een onaanvaardbare aan tasting van het stedebouwkundige plan, dat beoogt ter plaatse het karakter van het straatje te herstellen. In de oude toestand stond hier namelijk ook bebouwing. Overigens wijzen wij erop, dat in het plan voldoende groen en speelgelegenheid is aange bracht. ad c. Wij zien de noodzaak van deze relatie niet in. Beide scholen zijl in voldoende mate en op veilige wijze te bereiken. Het plan voorziet overigens in vele fiets- en voetpaden op naar onze mening meer juiste plaatsen. Er is daarom ons inziens geen be hoefte aan dit pad. De door reclamanten bedoelde particuliere steeg achter de be staande woonhuizen kan worden gehandhaafd., doch behoeft in een stedebouwkundig plan als zodanig niet te worden aangegeven. ad d. Bedoelde strook grond heeft in het plan de bestemming erf behorende bij kantoren welke niet mag worden bebouwd. Wanneer deze bestemming zal zijn gerealiseerd is de verschijningi vorm van het gebied ter plaatse alleszins acceptabel. Het is dan ook niet nodig deze bestemming te vervangen door de bestemming openbaar groen. De overige strook bedrijventerrein langs de Huizumerlaan dient nagenoeg geheel tot in- en uitrit naar Steensma B.V. en de Veiling. Het aanleggen van groen is dus hier niet uitvoerbaar. ad e. Het betreft hier de brug, welke deel uitmaakt van een geprojec teerde weg, welke het nieuwe en oude deel van het dorp verbindt. De rijweg is overal 5 meter breed. Realisering van een brug met de maximale afmetingen, zoals door reclamanten wordt voorge steld, zou - met inachtname van minimaal vereiste afmetingen van de voetpaden aan weerszijden - inhouden dat de rijweg ter plaatse van de brug smaller wordt dan 5 meter. Deze plaatselijke vernauwing is uit een oogpunt van verkeersveiligheid onaanvaard baar. Overigens delen wij mede, dat over de uitvoering van de brug met de vertegenwoordigers van de bevolking nog nader overleg wordt gepleegd. Gezien het vorenstaande dienen de bezwaren van reclamanten naar onze mening dan ook ongegrond te worden verklaard.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 392