Commissie_voor het_Woningbedrijf De commissie heeft de 4 plannen beoordeeld aan de hand van de hierboven genoemde adviezen, alsmede op basis van een beoordelingsrapport opgesteld door de technische dienst van het Woningbedrijf. In haar vergadering van 3 1977 heeft de commissie mede uit een oog punt van verhuurbaarheid en onderhoud voorkeur uitgesproken voor plan D (Metamorfose). Daarbij is wel opgemerkt, dat bij de poortwoningen (woningen voor alleenstaanden) en de buitentrappen een aantal vraagtekens gezet wordt en dat de situering van de woningen zodanig dient te worden, dat geen enkele woning op een blinde muur uitziet. Hierbij dient nog te worden vermeld, dat dit advies aansluit op de conclusie van het rapport van het Woningbedrijf. Commissie jke_Ordening De 4 woningbouwplannen, alsmede de hierboven vermelde adviezen, zijn voor een eerste beoordeling aan de orde geweest in de commissievergadering van 9 mei j.l. Het verslag van die vergadering ligt bij de stukken ter inzage. Enkele opmerkingen uit de commissie: - het wordt betreurd, dat in het rapport van het Woningbedrijf geen kosten/ batenanalyse is opgenomen; - plan D zal, hoewel dit erg fraai wordt geacht, niet uitvoerbaar zijn in de woningwetsectorzulks gelet op verschillende onderdelen, zoals kajuiten en verspringende gevels; - is er een garantie, dat de kosten die thans zijn opgegeven later niet tegen vallen? - kunnen de kosten per woningtype worden vastgesteld? Verschillende leden spraken hun voorkeur uit voor plan D (Metamorfose); enkele aarzelden tussen de plannen B en D dan wel A en D. Op de opmerkingen komen wij hieronder nog terug. Toetsing_aan_het_programma_yan_eisen De ingediende plannen zijn getoetst aan het programma van eisen. Dat daaraan wordt voldaan is met name ook van belang, omdat dit programma aansluit op de voorwaarden, die de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde ning heeft verbonden aan de noodzakelijke medewerking voor de amovatie en nieuwbouw in het Linnaeusstraat-gebied. Deze voorwaarden zijn: a. het bestaande stratenpatroon dient zoveel mogelijk te worden gehandhaafd; b. de vervangende nieuwbouw dient als sociale woningbouw, dat wil zeggen: in de woningwetsector, tot stand te worden gebracht. Het bovenstaande houdt in, dat de stichtingskosten per woning moeten vol doen aan de z.g. toetsingsprijs. Dit zijn de maximaal toelaatbare stichtings kosten van een woning, afhankelijk van het aantal verblijfseenheden, waaraan moet worden voldaan, wil de woning in aanmerking komen voor subsidiëring op basis van de Beschikking geldelijke steun huurwoningen. In de Leeuwarder situatie dient daarbij voor wat betreft de grondkosten uitgegaan te worden van een kavelprijs van 12.200,(incl. B.T.W.) per woning. Het staat vast, dat de kavelprijs per woning, gelet op de kosten die gemoeid zijn met de amovatie van het bestaande complex en het bouwrijpmaken van het gebied, aanzienlijk hoger zullen liggen. Voor het te overbruggen verschil zal een beroep moeten worden gedaan op financiële steun van de rijksoverheid. Een belangrijk deel van het tekort zal evenwel ten laste van de gemeente moeten komen. In het beleidsplan 1977-1981 (zie bladz.III-5-1is hiermede rekening gehouden. - 5 - Over het algemeen voldoen de ingediende plannen aan de gestelde eisen. Een kort overzicht van het resultaat van de toetsing aan die eisen hebben wij bij de stukken voor U ter inzage gelegd. De volgende aspecten verdienen ons inziens nadere aandacht. 1Situering De plannen A, B en D hebben zich behoudens enkele afwijkingen gehouden aan het bestaande stratenpatroon. Een duidelijke afwijking is ontstaan in plan C (Sluitsteen). Tussen de Marathonstraat en de Linnaeusstraat is een nieuwe weg geprojecteerd, ter weers zijden waarvan woonbebouwing is aangegeven. In een brief aan ons college heeft de architect van plan C geprotesteerd tegen de mening, dat het plan in strijd zou zijn met het programma van eisen. Hij verwijst daarbij naar punt 5 van het programma van eisen, waarin wordt ge steld dat het rapport van projectgroep II en de daarbij behorende kaarten als richtlijn moeten worden aangehouden, en naar punt 7> waar wordt verwezen naar het besluit van de Raad van 31 mei 1976 onder II. Daarin staat o.a. dat de verkeersoplossing met betrekking tot de verbinding Egelantierstraat-Marathon straat nader dient te worden bestudeerd. Naar aanleiding hiervan merken wij het volgende op. In de structuurschets behorende bij het rapport van de 2e projectgroep is de Marathonstraat de funktie van hoofdverbinding en busroute toegedacht. Uit stede- bouwkundige overweging werd het niet aanvaardbaar geacht dat het smalle plan gebied zal worden doorsneden door een doorgaande route. Dit standpunt is door de gemeenteraad overgenomen. Wel is daarbij de opmerking gemaakt, dat er een verbinding moet komen tussen de Marathonstraat en het kruispunt Rondweg-Egelan tierstraat Wanneer een programma van eisen richtlijnen bevat, dan is een beperkte afwijking van die richtlijn mogelijk. Het geheel voorbijgaan aan een dergelijke richtlijn, op grond van welke motivering ook, doet aan het wezen van een programma van eisen tekort. Naar onze opvatting heeft de ontwerper van plan C het woord "richtlijn" te ruim geïnterpreteerd. Overigens moet worden opgemerkt, dat plan C door alle instanties - behoudens door de Raad voor de Volkshuisvesting - wel is beoordeeld. 2^_Woningtypen a. Plan A voldoet niet aan de gestelde eisen, aangezien van de 29 bejaarden woningen er slechts 9 zijn uitgevoerd met 2 slaapkamers. b. Punt 14 van het programma van eisen luidt"Hoewel de eengezinswoning de voorkeur verdient heeft de architect de ruimte om een of enkele woonvormen in te lassen die daarvan afwijken". In plan C (Sluitsteen) komen alleen onder— en bovenwoningen voor. Wij menen dat de ontwerper van dit plan in dit opzicht zich niet heeft gehouden aan de opdracht. In plan A (Carré) zijn 91 onder- en bovenwoningen opgenomen tegen een totaal van 157 woningen. Plan B (Allerhande) heeft van 198 woningen er 94 getekend als onder- en bovenwoning. Naar onze mening hebben deze ontwerpers de gegeven richtlijn wel erg ruim geïnterpreteerd. In het plan D (Metamorfose) zijn alleen de woningen voor alleenstaanden uitgevoerd in gestapelde bouw. Ons inziens heeft de architect van dit plan de gegeven richtlijn het best gevolgd. 3^_Einanciële_haalbaarheid der plannen. In punt 3 van het programma van eisen wordt gesteld, dat de woningen als woningwetbouw tot stand moeten komen en dat van de architect een nadere toelich ting omtrent de haalbaarheid wordt verlangd. De door de architecten gegeven toelichtingen geven aanleiding het volgende op te merken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 99