5.
- 2 -
Volg- Datum waarop het Schoolbestuur. Medewerking verlenen Toegepast
nr. verzoek is voor; wetsartikel,
ingekomen.
22 november 1976
Vereniging tot
Stichting en
instandhouding
van Scholen met
de Bijbel te
Leeuwarden-
Hui zum.
Medewerking te
weigeren voor:
Aanschaffing van 1
turnbrug in stalen
uitvoering en 1
paar plexi houten
brugliggers t.b.v.
de Johan Willem
Frisoschool', Carel
Fabritiusstraat 21,
alhier.
art. 72 der
Lager-onde rwi j s -
wet 1920.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Aanbrengen verkeerslichteninstallatie op de kruising Dammelaan/Wollegaast/
Jelsumerstraat
Bijlage no. 62. Leeuwarden, 20 januari 1977.
Aan de gemeentèraad.
In het kader van de uitvoering van het door de raad op 22 april 1974
Vastgestelde programma voor het aanbrengen van een verkeerslichtenin-
stallatié op een aantal daarvoor hier ter stede in aanmerking komende
punten, wordt door de Dienst Stadsontwikkeling gewerkt aan een plan" voor
hét beveiligen van de kruising Dammelaan/Wollegaast/jelsumerstraat.
De ter plaatse te treffen voorzieningen omvatten niet alleen hét
aanbrengen van een verkeerslichteninstaïlatie (elektrotechnisch gedeelte),
dóch ook het aanpassen van de op deze kruising aansluitende vegen (civiel
technisch gedeelte).
De voorbereiding van de plannen vergt een uitvoerig onderzoek, ten
einde te bereiken, dat met de uitvoering uiteindelijk een optimaal
resultaat wordt verkregen.
De kosten van voorbereiding van het onderhavige project worden
geraamd op 75.000,Wij geven U in overweging het benodigde krediet
beschikbaar te stellen.
De uit deze investering voortvloeiende kapitaallasten, te ramen op
(5i° afschrijving en 9^ rente) 10.500, kunnen worden gedekt t.l.v.
de op de stelpost nog functioneel toe te rekenen uitgaven gereserveerde
ruimte voor civieltechnische werken.
Van deze gelegenheid maken wij gebruik nog het volgende aan U voor
te leggen.
De Dienst Stadsontwikkeling heeft voor het aanpassen van de op het
kruispunt aansluitende wegen reeds een tweetal voorlopige schetsen gemaakt.
Deze zijn voor U ter inzage gelegd.
Beide schetsen gaan er van uit, dat het gedeelte van de Dammelaan
tussen het Valeriusplein en de kruising met Wollegaast/Jelsumerstraat drie
rijstroken zal krijgen, t.w. twee rijstroken voor het verkeer in oostelijke
richting en één rijstrook voor het verkeer in westelijke richting. De
dubbele rijstrook is reeds aanwezig bij het Valeriusplein.
In verband met de beperkte afstand tussen de beide kruisingen wordt het
niet wenselijk geacht de dubbele rijstrook over een geringe lengte tot
één rijstrook terug te brengen.
Daarbij kan worden vermeld, dat de Prénota Verkeers- en Vervoersplan
uitwijst, dat het verkeer in oostelijke richting vooral tijdens de avond-
spits drukker is dan het verkeer in westelijke richting. Weliswaar is de
situatie gedurende de ochtendspits andersom, doch het verkeer is dan voor
wat de tijd betreft meer gespreid. De behoefte aan een dubbele rijstrook
voor het verkeer in westelijke richting is daardoor duidelijk minder
groot
Aanvaarding van bovenomschreven standpunt betekent, dat in een later
stadium de dubbele rijstrook in oostelijke richting tot de volgende
kruising(en) zal moeten worden doorgetrokken, teneinde ook aan deze
kruising(en) de vereiste capaciteit te geven.
Volgens schets A worden de dubbele rijstrook en de enkele rijstrook
door een groenstrook gescheiden. Dit betekent, dat de parallelwegen ter
plaatse zullen moeten worden versmald tot fietspaden. De totale ruimte
tussen de voetpaden van de ringweg blijft onaangetast. De asfaltverharding
zal echter moeten worden uitgebreid. Voor de automobilisten biedt deze
oplossing (groenstrook tussen de rijstroken) een rustiger verkeersbeeld
en tevens een grotere veiligheid.