5. - 2 - Volg- Datum waarop het Schoolbestuur. Medewerking verlenen Toegepast nr. verzoek is voor; wetsartikel, ingekomen. 22 november 1976 Vereniging tot Stichting en instandhouding van Scholen met de Bijbel te Leeuwarden- Hui zum. Medewerking te weigeren voor: Aanschaffing van 1 turnbrug in stalen uitvoering en 1 paar plexi houten brugliggers t.b.v. de Johan Willem Frisoschool', Carel Fabritiusstraat 21, alhier. art. 72 der Lager-onde rwi j s - wet 1920. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Aanbrengen verkeerslichteninstallatie op de kruising Dammelaan/Wollegaast/ Jelsumerstraat Bijlage no. 62. Leeuwarden, 20 januari 1977. Aan de gemeentèraad. In het kader van de uitvoering van het door de raad op 22 april 1974 Vastgestelde programma voor het aanbrengen van een verkeerslichtenin- stallatié op een aantal daarvoor hier ter stede in aanmerking komende punten, wordt door de Dienst Stadsontwikkeling gewerkt aan een plan" voor hét beveiligen van de kruising Dammelaan/Wollegaast/jelsumerstraat. De ter plaatse te treffen voorzieningen omvatten niet alleen hét aanbrengen van een verkeerslichteninstaïlatie (elektrotechnisch gedeelte), dóch ook het aanpassen van de op deze kruising aansluitende vegen (civiel technisch gedeelte). De voorbereiding van de plannen vergt een uitvoerig onderzoek, ten einde te bereiken, dat met de uitvoering uiteindelijk een optimaal resultaat wordt verkregen. De kosten van voorbereiding van het onderhavige project worden geraamd op 75.000,Wij geven U in overweging het benodigde krediet beschikbaar te stellen. De uit deze investering voortvloeiende kapitaallasten, te ramen op (5i° afschrijving en 9^ rente) 10.500, kunnen worden gedekt t.l.v. de op de stelpost nog functioneel toe te rekenen uitgaven gereserveerde ruimte voor civieltechnische werken. Van deze gelegenheid maken wij gebruik nog het volgende aan U voor te leggen. De Dienst Stadsontwikkeling heeft voor het aanpassen van de op het kruispunt aansluitende wegen reeds een tweetal voorlopige schetsen gemaakt. Deze zijn voor U ter inzage gelegd. Beide schetsen gaan er van uit, dat het gedeelte van de Dammelaan tussen het Valeriusplein en de kruising met Wollegaast/Jelsumerstraat drie rijstroken zal krijgen, t.w. twee rijstroken voor het verkeer in oostelijke richting en één rijstrook voor het verkeer in westelijke richting. De dubbele rijstrook is reeds aanwezig bij het Valeriusplein. In verband met de beperkte afstand tussen de beide kruisingen wordt het niet wenselijk geacht de dubbele rijstrook over een geringe lengte tot één rijstrook terug te brengen. Daarbij kan worden vermeld, dat de Prénota Verkeers- en Vervoersplan uitwijst, dat het verkeer in oostelijke richting vooral tijdens de avond- spits drukker is dan het verkeer in westelijke richting. Weliswaar is de situatie gedurende de ochtendspits andersom, doch het verkeer is dan voor wat de tijd betreft meer gespreid. De behoefte aan een dubbele rijstrook voor het verkeer in westelijke richting is daardoor duidelijk minder groot Aanvaarding van bovenomschreven standpunt betekent, dat in een later stadium de dubbele rijstrook in oostelijke richting tot de volgende kruising(en) zal moeten worden doorgetrokken, teneinde ook aan deze kruising(en) de vereiste capaciteit te geven. Volgens schets A worden de dubbele rijstrook en de enkele rijstrook door een groenstrook gescheiden. Dit betekent, dat de parallelwegen ter plaatse zullen moeten worden versmald tot fietspaden. De totale ruimte tussen de voetpaden van de ringweg blijft onaangetast. De asfaltverharding zal echter moeten worden uitgebreid. Voor de automobilisten biedt deze oplossing (groenstrook tussen de rijstroken) een rustiger verkeersbeeld en tevens een grotere veiligheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 121