No. 1864.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDER;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 10 februari
1977 (bijlage no. 72);
BESLUIT i
I. .tot het aanleggen van een ontsluitingsweg in het bestemmingsplan
"Camstraburen-noord", overeenkomstig de bij dit besluit behorende
tekeningen nos. R-70-01A en N-70-02;
II. voor het uitvoeren van het onder I bedoelde werk een krediet beschik
baar te stellen van 309*000,
- -Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter,
Secretaris.
Vaststellen beleidsregels met betrekking tot het nemen van voorbereidings-
besluiten, als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Bijlage no. 3$. Leeuwarden, 10 februari 1977.
Aan de gemeenteraad.
Aan de hand van een ambtelijke nota hebben wij in de Commissie voor
de Ruimtelijke Ordening uiteengezet, welke beleidsregels, naar onze mening
dienen te worden gehanteerd voor het nemen van de z.g. r,voorberëidings-
besluiten". De .commissie heeft zich ih het algemeen met de inhoud van
die nota, welke Voor U ter inzage is gelegd, kunnen Verenigen.
Raar aanleiding van een desbetreffend .verzoek uit die commissie
stellen wij 'deze aangelegenheid thans in een raadsvergadering aan de orde.
Wij menen-te kunnen volstaan met een samenvatting van de ter inzage gelegde
nota. De betrokken wetsartikelen zijn in extenso aan die nota toegevoegd.
De hierna volgende samenvatting is onderverdeeld in do volgende punten:
I. wat is een voorbereidingsbesluit
II. wanneer is het in het algemeen reëel een voorbereidingsbesluit
te hémen;
r 'fI - -)J -
III. wanneer dient een voorbereidingsbesluit te worden genomen voor de
verschillende gebieden van Leeuwarden;
IV* enkele opmerkingen.
I. wat is een voorbereidingsbesluit t
Overeenkomstig artikel 21: van do Wet op de Ruimtelijke Ordening
kan de Gemeenteraad verklaren, dat Voor een bepaald gebied een
bestemmingsplan wordt voorbereid. Hot besluit heeft in het algemeen
een maximale werkingsduur van 1 jaar. Wordt het voorbereidingsbes. j.it
genomen voor een gebied binnen de bebouvrde kom en is voor dat gebied
tevens een structuurplan vastgesteld dan kan onder goedkeuring van
Gëdeputeerde Staten aan het besluit een werkingsduur van ten hoogste
2 jaar worden verbonden.
Die termijn kan nog eens met ten hoogste 1 jaar worden verlengd.
Een voorbereidingsbesluit vervalt niet, indien binnen do werkings
duur daarvan een ontwerp-bestemmihgsplan ter visie wordt gelegd.
In het laatste geval blijft het voorbereidingsbesluit van kracht tot
dat het bestemmingsplan rechtsgeldig is geworden.
De gevolgen van een voorbereidingsbesluit zijn tweeledig.
In principe worden alle bouwwerkzaamheden in het betreffende gooied
bevroren. Alleen indien het bouwplan past in het toekomstige stede-
bouwkundige plan en Gedeputeerde Staten daartegen geen bézwaar-hebben
kan toch een bouwvergunning worden verleend (z.g. anticipatie-procedure).
Het voorbereidingsbesluit betekent dus in de eerste plaats een ^.be
scherming van het toekomstige 'stedeb.ouwkundige plan. Tevens kan op
grond van een voorbereidingsbesluit vrijstelling worden verleend
van de bepalingen van een geldend bestemmingsplan. In combinatie
met de anticipatieprocedure biedt een -voorbereidingsbesluit derhalve
in tweede instantie de mogelijkheid de werking van een geldend plan
te versoepelen.
Vol-ledighéidshalve merken wij hierbij op dat bij een voorbereidings
besluit kan wórden bepaald, dat het verboden is bepaalde werken, geen
bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren zonder vergunning van
ons college (z.g. aanlegvergunning)
Dit mag alleen worden geregeld voor zover zulks noodzakelijk is om te
voorkomen dat een terrein minder geschikt-wordt voor de vervierkei ijking
van èën daaraan bij het plan te geven bestemming.