- 2 -
II. wanneer is het in het algemeen reëel een voorbereidings
besluit te nemen.
Het regeringsstandpunt is, dat een Voorbereidingsbeslu.it eerst
dan.moet worden genomen wanneer gevaar dreigt dat de ontwikkeling,
die in het komende plan zal vrorden neergelegd, zal vrorden verstoord.
De voorbereidingsbescherming dient in het belang van de rechts
zekerheid der burgers zo kort mogelijk te vrorden gehouden. Als een
besluit wordt genomen moet er ook een redelijke zekerheid zijn,
dat het ontwcrp-plan tijdig ter visie kan vrorden gelegd.
Het zal inderdaad voor de burger bezwaarlijk zijn, indien de
beslissing op zijn bouwplan in eerste instantie wordt aangehouden
en in een later stadium moet vrorden verleend, omdat hot voorbereidings-
besluit is vervallen. Aan de andere kant zal er duidelijkheid dienen
te bestaan omtrent datgene dat men wenst te beschermen. Er dienen
daarom naar onze mening beleidsuitspraken te zijn met betrekking
tot de stedebouwkundige visie op een bepaald gebied alvorens een
voorbereidingsbesluit wordt getroffen. Alleen dan is hot reëel van
de burger te vragen dat hij zijn bouwplan voorlopig (of definitief,
dit hangt af van de inhoud van het uiteindelijke bestemmingsplan)
niet realiseert. Daarnaast is een reële toepassing van de anticipatie
bevoegdheid slechts mogelijk indien het bouwplan kan vrorden getoetst
aan beleidsuitspraken.
IIIwanneer dient een voorbereidingsbesluit te vrorden genomen
voor de verschillende gebieden van Leeuwarden.
De totstandkoming van de bestemmingsplannen vindt in Leeuwarden
plaats via de projectgroeporganisatieDe afstemming van de werk
zaamheden en het vaststellen van prioriteiten vindt plaats aan de
hand van de meerjarenplanning bestemmingsplannen, welke planning
elk jaar door Burgemeester en Wethouders, na overleg met de Commissie
voor de Ruimtelijke Ordening wordt bijgesteld. Tan deze planning
kan dus vrorden afgeleid wanneer de ter visie legging van een ontwerp
plan kan worden verwacht en deze is derhalve een belangrijk hulp
middel voor het bepalen van het tijdstip, waarop het nemen van een
voorbereidingsbesluit verantwoord is.
Zoals onder II is gesteld dient op het moment dat het voor
bereidingsbesluit wordt genomen tevens duidelijkheid te bestaan
over de stedebouwkundige visie voor het betrokken gebied.
Rekening houdende met het vorenstaande kunnen de volgende
gebieden worden onderscheiden.
1binnenstad.
Voor de Leeuwarder binnenstad hebt IJ op 5 augustus 1974 een
Structuurplan vastgesteld, waarbij een visie wordt gegeven op de
stedebouwkundige ontwikkeling van dit gebied.
Voordat tot vaststelling werd overgegaan is op vrij; uitgebreide
wijze gelegenheid gegeven tot inspraak. De uitwerking van het
structuurplan zal plaatsvinden in de vorm van door U vast te
stellen gedetailleerde bestemmingsplannen. De binnenstad is.
hiertoe verdeeld in diverse sectoren. De meerjarenplanning is
c,. q. zal er op worden afgestemd, dat indien een projectgroep wordt
ingesteld voor een bepaald gebied een ontxrorp-plan voor dat
gebied binnen drie jaar ter visie zal kunnen worden gelegd.
Haar onze mening is het gelet hierop verantwoord voor een
gebied in de binnenstad een voorbereidingsbesluit te nemen, wanneer
voor het betrokken gebied een projectgroep start met de werkzaam
heden, Het spreekt voor zich zelf dat er aan een dergelijk besluit
een lange werkingsduur moet worden verbonden (zie. onder i).
- 3 -
2. andere gebieden^ waarvoor een be,ste^ingsplan_wordt_yoorbereid_.
a. Momenteel wordt voor de oostelijke schil rond de binnen
stad een structuurplan voorbereid. Omtrent, het eindontwerp
voor dit plan worden momenteel informatie-avonden gehouden.
Daarna zal er nog een hearing worden georganiseerd.
Dit gebied is van een dusdanige omvang, dat het niet
reëel is er van uit te gaan, dat nadat de Gemeenteraad het
plan heeft vastgesteld binnen drie jaar ontwerp—bestemmings
plannen ter visie kunnen worden gelegd. Deze stadswijk, zal per
gedeelte en in rangorde van prioriteit door bestemmingsplannen
dienen te worden bedekt. Analoog aan het gestelde met betrek
king tot de binnenstad achten wij ook hier het juiste tijdstip
voor het nemen van een voorbereidingsbesluit: het moment
waarop een projectgroep aanvangt met het opstellen 'van een
bestemmingsplan voor een deelgebied.
In dit opzicht verschilt deze raadsbrief met het gestelde
onder B 1 van de ter visie gelegde nota.
b. Daarnaast zijn er nog diverse gebieden, waarvoor een
projectgroep reeds werkzaam is c.q.-, In de lóóp der tijd zal
worden ingesteld.
Zoals bekend wordt een ontwerp-besteinmingsplan in de regel
vooraf gegaan door een structuurrapport, waarin de uitkomsten
van het onderzoekwerk, de stedebouwkundige doelstellingen en de
resultaten van de inspraak zijn opgepomen.
Wij achten het in overeenstemming met de uitgangspunten,
opgenomen onder II-hierboven., dat .voor deze gebieden een voor
bereidingsbesluit wordt genomen, i-ndien de Gemeenteraad zich
heeft kunnen verenigen met de inhoud van een dergelijk rapport.
Wel moet dan vaststaan, dat het voorbereidingsbesluit voordat
de geldigheidsduur daarvan afloopt kan worden opgevolgd door
de ter visie legging van een ontwerp—bestemmingsplan.
Dit laatste speelt met name een rol indien binnen afzienbare
tijd het rapport Huizum-West ter vaststelling zal worden aan
geboden. Of voor dit omvangrijke gebied binnen drie jaar ontwerp-
bestemmingsplannen ter visie zullen worden gelegd is thans nog
niet zeker. Bij de behandeling van het rapport komen wij hierop
terug.
IV. enkele opmerkingen.
1Het nemen van voorbereidingsbesluiten speciaal met het oogmerk om
.een ontwikkeling op een bepaald perceel tegen te gaan, dienen naar
onze mening in principe niet te worden genomen. Dergelijke besluiten
moeten namelijk worden gevolgd door postzegelplannetjes wil het
nemen van het speciale voorbereidingsbesluit effect sorteren.
Hierdoor zal de meerjarenplanning bestemmingsplannen worden
verstoord, waardoor een sneeuwbal—effect kan worden veroorzaakt
in de te late oplevering van bestemmingsplannen. Om dezelfde redenen
dient er in principe ook geen jpostzegelplannet je te worden gemaakt,
indien een voorbereidingsbesluit, genomen op basis van het gestelde
onder punt III van deze raadsbrief, onverhoopt niet tijdig kan
worden opgevolgd door de ter visie legging van een ontwerp-plan
voor het betrokken gebied. Alleen in bijzondere gevallen kan ons
inziens inbreuk op dit principe worden gemaakt.