- 2 - II. wanneer is het in het algemeen reëel een voorbereidings besluit te nemen. Het regeringsstandpunt is, dat een Voorbereidingsbeslu.it eerst dan.moet worden genomen wanneer gevaar dreigt dat de ontwikkeling, die in het komende plan zal vrorden neergelegd, zal vrorden verstoord. De voorbereidingsbescherming dient in het belang van de rechts zekerheid der burgers zo kort mogelijk te vrorden gehouden. Als een besluit wordt genomen moet er ook een redelijke zekerheid zijn, dat het ontwcrp-plan tijdig ter visie kan vrorden gelegd. Het zal inderdaad voor de burger bezwaarlijk zijn, indien de beslissing op zijn bouwplan in eerste instantie wordt aangehouden en in een later stadium moet vrorden verleend, omdat hot voorbereidings- besluit is vervallen. Aan de andere kant zal er duidelijkheid dienen te bestaan omtrent datgene dat men wenst te beschermen. Er dienen daarom naar onze mening beleidsuitspraken te zijn met betrekking tot de stedebouwkundige visie op een bepaald gebied alvorens een voorbereidingsbesluit wordt getroffen. Alleen dan is hot reëel van de burger te vragen dat hij zijn bouwplan voorlopig (of definitief, dit hangt af van de inhoud van het uiteindelijke bestemmingsplan) niet realiseert. Daarnaast is een reële toepassing van de anticipatie bevoegdheid slechts mogelijk indien het bouwplan kan vrorden getoetst aan beleidsuitspraken. IIIwanneer dient een voorbereidingsbesluit te vrorden genomen voor de verschillende gebieden van Leeuwarden. De totstandkoming van de bestemmingsplannen vindt in Leeuwarden plaats via de projectgroeporganisatieDe afstemming van de werk zaamheden en het vaststellen van prioriteiten vindt plaats aan de hand van de meerjarenplanning bestemmingsplannen, welke planning elk jaar door Burgemeester en Wethouders, na overleg met de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening wordt bijgesteld. Tan deze planning kan dus vrorden afgeleid wanneer de ter visie legging van een ontwerp plan kan worden verwacht en deze is derhalve een belangrijk hulp middel voor het bepalen van het tijdstip, waarop het nemen van een voorbereidingsbesluit verantwoord is. Zoals onder II is gesteld dient op het moment dat het voor bereidingsbesluit wordt genomen tevens duidelijkheid te bestaan over de stedebouwkundige visie voor het betrokken gebied. Rekening houdende met het vorenstaande kunnen de volgende gebieden worden onderscheiden. 1binnenstad. Voor de Leeuwarder binnenstad hebt IJ op 5 augustus 1974 een Structuurplan vastgesteld, waarbij een visie wordt gegeven op de stedebouwkundige ontwikkeling van dit gebied. Voordat tot vaststelling werd overgegaan is op vrij; uitgebreide wijze gelegenheid gegeven tot inspraak. De uitwerking van het structuurplan zal plaatsvinden in de vorm van door U vast te stellen gedetailleerde bestemmingsplannen. De binnenstad is. hiertoe verdeeld in diverse sectoren. De meerjarenplanning is c,. q. zal er op worden afgestemd, dat indien een projectgroep wordt ingesteld voor een bepaald gebied een ontxrorp-plan voor dat gebied binnen drie jaar ter visie zal kunnen worden gelegd. Haar onze mening is het gelet hierop verantwoord voor een gebied in de binnenstad een voorbereidingsbesluit te nemen, wanneer voor het betrokken gebied een projectgroep start met de werkzaam heden, Het spreekt voor zich zelf dat er aan een dergelijk besluit een lange werkingsduur moet worden verbonden (zie. onder i). - 3 - 2. andere gebieden^ waarvoor een be,ste^ingsplan_wordt_yoorbereid_. a. Momenteel wordt voor de oostelijke schil rond de binnen stad een structuurplan voorbereid. Omtrent, het eindontwerp voor dit plan worden momenteel informatie-avonden gehouden. Daarna zal er nog een hearing worden georganiseerd. Dit gebied is van een dusdanige omvang, dat het niet reëel is er van uit te gaan, dat nadat de Gemeenteraad het plan heeft vastgesteld binnen drie jaar ontwerp—bestemmings plannen ter visie kunnen worden gelegd. Deze stadswijk, zal per gedeelte en in rangorde van prioriteit door bestemmingsplannen dienen te worden bedekt. Analoog aan het gestelde met betrek king tot de binnenstad achten wij ook hier het juiste tijdstip voor het nemen van een voorbereidingsbesluit: het moment waarop een projectgroep aanvangt met het opstellen 'van een bestemmingsplan voor een deelgebied. In dit opzicht verschilt deze raadsbrief met het gestelde onder B 1 van de ter visie gelegde nota. b. Daarnaast zijn er nog diverse gebieden, waarvoor een projectgroep reeds werkzaam is c.q.-, In de lóóp der tijd zal worden ingesteld. Zoals bekend wordt een ontwerp-besteinmingsplan in de regel vooraf gegaan door een structuurrapport, waarin de uitkomsten van het onderzoekwerk, de stedebouwkundige doelstellingen en de resultaten van de inspraak zijn opgepomen. Wij achten het in overeenstemming met de uitgangspunten, opgenomen onder II-hierboven., dat .voor deze gebieden een voor bereidingsbesluit wordt genomen, i-ndien de Gemeenteraad zich heeft kunnen verenigen met de inhoud van een dergelijk rapport. Wel moet dan vaststaan, dat het voorbereidingsbesluit voordat de geldigheidsduur daarvan afloopt kan worden opgevolgd door de ter visie legging van een ontwerp—bestemmingsplan. Dit laatste speelt met name een rol indien binnen afzienbare tijd het rapport Huizum-West ter vaststelling zal worden aan geboden. Of voor dit omvangrijke gebied binnen drie jaar ontwerp- bestemmingsplannen ter visie zullen worden gelegd is thans nog niet zeker. Bij de behandeling van het rapport komen wij hierop terug. IV. enkele opmerkingen. 1Het nemen van voorbereidingsbesluiten speciaal met het oogmerk om .een ontwikkeling op een bepaald perceel tegen te gaan, dienen naar onze mening in principe niet te worden genomen. Dergelijke besluiten moeten namelijk worden gevolgd door postzegelplannetjes wil het nemen van het speciale voorbereidingsbesluit effect sorteren. Hierdoor zal de meerjarenplanning bestemmingsplannen worden verstoord, waardoor een sneeuwbal—effect kan worden veroorzaakt in de te late oplevering van bestemmingsplannen. Om dezelfde redenen dient er in principe ook geen jpostzegelplannet je te worden gemaakt, indien een voorbereidingsbesluit, genomen op basis van het gestelde onder punt III van deze raadsbrief, onverhoopt niet tijdig kan worden opgevolgd door de ter visie legging van een ontwerp-plan voor het betrokken gebied. Alleen in bijzondere gevallen kan ons inziens inbreuk op dit principe worden gemaakt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 152