Aanleggen hoofdontsluitingsweg in noordelijk deel plan Camminghaburen. Bijlage no. 129 Leeuwarden, 8 maart 1977* Aan de Gemeenteraad. Wij leggen aan U ter vaststelling voor het plan tot het aanleggen van de hoofdontsluitingsweg in het noordelijke gedeelte van het bestemmings plan Camminghaburen. Deze wegaanleg dient zo spoedig mogelijk te worden gerealiseerd, ten einde tijdig de gelegenheid te hebben de woonstraten aan te leggen in die gedeelten van het plan, waar met de woningbouw een aanvang zal worden ge maakt Het plan is opgezet met inachtneming van de voor het noordelijk plan- deel gemaakte structuurschets (kaart 7)> welke de raad op 6 december j.l. heeft aanvaard als basis voor de verdere uitwerking van dit plan-gedeelte. Het thans voorliggende plan omvat de aanleg van de hoofdontsluitings weg vanaf de kruising Eglantierstraat-Kalverdijkje (punt A) tot het op de structuurschets aangegeven punt E. Het eerste gedeelte heeft een rijbaan breedte van 6.50 m. Ten oosten van de tunnel in de thans in aanleg zijnde oostelijke buitentangent krijgt de hoofdontsluitingsweg twee rijbanen elk met een breedte van 6.00 m. Tussen deze rijbanen is tot aan punt C een 5 m brede tussenberm ontworpen. Het gedeelte tussen de punten C en D bestaat eveneens uit twee rijbanen elk met een breedte van 6 m, echter zonder tus senberm. Ten oosten van punt D krijgt de rijbaan een breedte van in totaal 6,50 m. De ter weerszijden van de weg ontworpen vrijliggende rijwielpaden zijn niet in dit plan begrepen. De kruinhoogte van de weg is ontworpen op 1.00 m F.Z.P. Uitgaande van het feit, dat het oude maaiveld ter plaatse op ongeveer F.Z.P. ligt en het gebied is opgehoogd tot 80 cm F.Z.P. kan worden gesteld, dat het uit voeren van kostbare grondverbeteringswerkzaamheden wordt voorkomen. De op bouw van de wegconstructie bestaat uit 21 cm asfalt op 15 cm hoogovenslak ken op minimaal 65 cm zand. Het in eerste instantie uit te voeren werk is beperkt tot het aanbrengen van de fundering van grindasfaltbeton ter dikte van 15 cm op 15 cm slakken. De twee afwerklagen zullen in een later sta dium worden aangebracht. In verband met de aanleg van de oostelijke buitentangent en de bouw van de tunnel in het verlengde van de Egelantierstraat zal de hoofdontslui tingsweg tijdelijk langs de noordkant van de tunnel worden gelegd. Dit tij delijke weggedeelte zal worden verhard met betonklinkerkeien. Volgens het in voorbereiding zijnde rioleringsplan voor het hele ge bied zal de eigen riolering van elk woongebied worden aangesloten op het hoofdafvoerriooldat langs de hoofdontsluitingsweg zal worden gelegd. Het plan omvat tevens de aanleg van dit hoofdriool. Over de reeds in het plan aanwezige vijverpartij moet ten behoeve van de aanleg van de hoofdontsluitingsweg een tweetal vaste bruggen worden ge bouwd. Deze bruggen zijn qua vormgeving en constructie nagenoeg indentiek. Terzake wordt verwezen naar de ter inzage gelegde tekening, waarbij wordt vermeld, dat in de constructie van de brug is opgenomen een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers. De breedte hiervan bedraagt 4»00 m en de inwendige hoogte 2,40 m. Ter plaatse van de bruggen moeten de vijvers worden aangepast aan de nieuwe situatie. Hiervoor zal enig grondwerk moeten worden verricht en zal een deel van de aanwezige betuining moeten worden omgezet. De kosten van uitvoering van de bovenomschreven werken worden geraamd op in totaal 2.825.000,— (prijspeil 1977). Dit bedrag dient ten laste van de exploitatie van het plan te worden gebracht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 261