rendabele kosten, welke volgens ramingen 25.000,per woning zullen be
dragen, kunnen niet in de exploitaite worden meegenomen.
Wij hebben adviezen ingewonnen hoe zwaar de estetische kwaliteit in dit geval
afgewogen moet worden tegen het kostenaspect. Het geheel overziende zijn wij
tot de conclusie gekomen dat de panden aan het Schoenmakersperk vervangen
moeten worden door ter plaatse passende nieuwbouw te plegen. In verband met
het vorenstaande adviseren wij U voor de panden aan het Schoenmakersperk, aan
model 3 de voorkeur te geven en ons te machtigen met de Woningbouwcorporatie
Beter Wonen te overleggen over een nieuwbouwplan. In dit nieuwbouwplan zullen
woningen van verschillend type moeten worden gerealiseerd. De huurprijzen
zullen zodanig moeten zijn dat hierop de subsidieregelingen van het
Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van toepassing zijn.
Panden in de Pijlsteeg.
Deze panden zijn volgens kaart 7 van het rapport structureel bepalend, bouw
kunstig indifferent.
De bouwkundige kwaliteit is matig, terwijl deze panden woontechnisch slecht
zijn. Teneinde van deze panden goede woningen te kunnen maken zullen ook hier
de rehabilitatiekosten (te) hoog zijn. Wij menen echter dat het wenselijk is
de D.S.O. opdracht te geven een globaal rehabilitatieplan met kostenbegroting
te maken. Eerst op basis van deze begroting zal de uiteindelijke beslissing
genomen moeten worden of kan worden gerehabiliteerd dan wel misschien toch
tot nieuwbouw zal moeten worden besloten.
Wij menen dit voorstel zo te moeten doen, omdat in het gebied rondom de Grote
Kerk veel nieuw gebouwd moet worden om tot een goed woongebied te komen. Als
de structuur van de Pijlsteeg bewaard kan blijven zou dit de historische her
kenbaarheid van het gehele gebied ten goede komen.
Exploitatie-opzet van het in te richten gebied.
Blijkens de op bladzijde 31 van het rapport opgenomen financiële opzet wordt
het totale tekort op de inrichting van het gebied Eewal/Schoenmakersperk be
groot op 610.000,Hierin is een tekort van 550.000,van het deel
gebied van de Handelsdrukkerij op basis van rehabilitatie van de bestaande
bebouwing begrepen.
Indien echter gekozen wordt voor volledige sanering van het deelgebied van de
Handelsdrukkerij (met uitzondering van de panden aan de Grote Kerkstraat),
zal het tekort op dit deelgebied afnemen tot 463.000,hetgeen 87.000,
gunstiger is dan bij rehabilitatie. Bij nieuwbouw zal bovendien gerekend kun
nen worden op een lokatiesubsidie van naar wij verwachten circa 6.000,
per woning.
Er van uitgaande dat in dit deelgebied plaats is voor 16 nieuwbouwwoningen,
levert dit nog een bijdrage op van 96.000,Het tekort op het totale ge
bied zou hierdoor circa 427.000,gaan bedragen, namelijk 610.000,
minus 87.000,en minus f 96.000,
De nieuwe regeling voor de rijksbijdrage voor de woonomgeving is echter on
gunstiger dan in het rapport is voorzien. Wij nemen derhalve aan dat het uit
eindelijke tekort voor het totale gebied afgerond 500.000,zal bedragen.
Dit tekort dient gedekt te worden uit de stelpost rehabilitatie stadswijken
en dient te worden ingepast in de meerjarenplanning die voor deze post wordt
opgesteld.
Nadat over de beleidsuitgangspunten een beslissing hebt genomen, zullen de
navolgende stappen moeten worden genomen:
1. het in overleg met de contactgroep opstellen van een ontwerpbestemmings
plan;
2. het indienen van de nodige subsidie-aanvragen;
3. het in overleg met de wijkbevolking opstellen van plannen ter verbetering
van de woonomgeving;
4. het stimuleren van plannen tot rehabilitatie en/of nieuwbouw.
Onder de mededeling dat de commissie ruimtelijke ordening, de commissie
Monumentenzorg en de Raad voor de Volkshuisvesting over de beleidsuitgangs
punten van het rapport Eewal/Schoenmakersperk zijn gehoord, stellen wij U
voor te besluiten zoals in ontwerp hierna is aangegeven.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma, Burgemeester.
W.J.G. Reumer, Secretaris.
loco