rendabele kosten, welke volgens ramingen 25.000,per woning zullen be dragen, kunnen niet in de exploitaite worden meegenomen. Wij hebben adviezen ingewonnen hoe zwaar de estetische kwaliteit in dit geval afgewogen moet worden tegen het kostenaspect. Het geheel overziende zijn wij tot de conclusie gekomen dat de panden aan het Schoenmakersperk vervangen moeten worden door ter plaatse passende nieuwbouw te plegen. In verband met het vorenstaande adviseren wij U voor de panden aan het Schoenmakersperk, aan model 3 de voorkeur te geven en ons te machtigen met de Woningbouwcorporatie Beter Wonen te overleggen over een nieuwbouwplan. In dit nieuwbouwplan zullen woningen van verschillend type moeten worden gerealiseerd. De huurprijzen zullen zodanig moeten zijn dat hierop de subsidieregelingen van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van toepassing zijn. Panden in de Pijlsteeg. Deze panden zijn volgens kaart 7 van het rapport structureel bepalend, bouw kunstig indifferent. De bouwkundige kwaliteit is matig, terwijl deze panden woontechnisch slecht zijn. Teneinde van deze panden goede woningen te kunnen maken zullen ook hier de rehabilitatiekosten (te) hoog zijn. Wij menen echter dat het wenselijk is de D.S.O. opdracht te geven een globaal rehabilitatieplan met kostenbegroting te maken. Eerst op basis van deze begroting zal de uiteindelijke beslissing genomen moeten worden of kan worden gerehabiliteerd dan wel misschien toch tot nieuwbouw zal moeten worden besloten. Wij menen dit voorstel zo te moeten doen, omdat in het gebied rondom de Grote Kerk veel nieuw gebouwd moet worden om tot een goed woongebied te komen. Als de structuur van de Pijlsteeg bewaard kan blijven zou dit de historische her kenbaarheid van het gehele gebied ten goede komen. Exploitatie-opzet van het in te richten gebied. Blijkens de op bladzijde 31 van het rapport opgenomen financiële opzet wordt het totale tekort op de inrichting van het gebied Eewal/Schoenmakersperk be groot op 610.000,Hierin is een tekort van 550.000,van het deel gebied van de Handelsdrukkerij op basis van rehabilitatie van de bestaande bebouwing begrepen. Indien echter gekozen wordt voor volledige sanering van het deelgebied van de Handelsdrukkerij (met uitzondering van de panden aan de Grote Kerkstraat), zal het tekort op dit deelgebied afnemen tot 463.000,hetgeen 87.000, gunstiger is dan bij rehabilitatie. Bij nieuwbouw zal bovendien gerekend kun nen worden op een lokatiesubsidie van naar wij verwachten circa 6.000, per woning. Er van uitgaande dat in dit deelgebied plaats is voor 16 nieuwbouwwoningen, levert dit nog een bijdrage op van 96.000,Het tekort op het totale ge bied zou hierdoor circa 427.000,gaan bedragen, namelijk 610.000, minus 87.000,en minus f 96.000, De nieuwe regeling voor de rijksbijdrage voor de woonomgeving is echter on gunstiger dan in het rapport is voorzien. Wij nemen derhalve aan dat het uit eindelijke tekort voor het totale gebied afgerond 500.000,zal bedragen. Dit tekort dient gedekt te worden uit de stelpost rehabilitatie stadswijken en dient te worden ingepast in de meerjarenplanning die voor deze post wordt opgesteld. Nadat over de beleidsuitgangspunten een beslissing hebt genomen, zullen de navolgende stappen moeten worden genomen: 1. het in overleg met de contactgroep opstellen van een ontwerpbestemmings plan; 2. het indienen van de nodige subsidie-aanvragen; 3. het in overleg met de wijkbevolking opstellen van plannen ter verbetering van de woonomgeving; 4. het stimuleren van plannen tot rehabilitatie en/of nieuwbouw. Onder de mededeling dat de commissie ruimtelijke ordening, de commissie Monumentenzorg en de Raad voor de Volkshuisvesting over de beleidsuitgangs punten van het rapport Eewal/Schoenmakersperk zijn gehoord, stellen wij U voor te besluiten zoals in ontwerp hierna is aangegeven. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma, Burgemeester. W.J.G. Reumer, Secretaris. loco

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 295