De bescherming van de huurder strekt zich uit tot de eerdergenoemde
periode van vijf jaar. Echter ook nadat deze periode is verstreken,
is het voor de gemeente niet altijd even gemakkelijk om de huurder,
na opzegging van het contract, uit het pand te krijgen. In bepaalde
gevallen verklaart de rechter, op verzoek van de huurder, de opzegging
nietig en loopt het huurcontract door totdat tien jaren zijn verstreken
na de aanvang van de huur. Dit zijn de globale hoofdtrekken van het nieuwe
systeem.
Omdat een dergelijk dwingend stelsel echter in bepaalde gevallen de wet
gever onredelijk voorkwam, is in de wet bepaald, naast de reeds genoemde
mogelijkheid om te verhuren voor een kortere periode dan twee jaar, dat
met toestemming van de rechter afwijkende bedingen, voor wat betreft de
huurperiode en de opzegging, in het huurcontract kunnen worden opgenomen.
Dit houdt in de praktijk in, dat het bijvoorbeeld mogelijk is om te bepalen,
dat
a. het perceel wordt verhuurd voor drie jaar;
b. de verhuur geschiedt voor een tijdvak van één jaar, met stilzwijgende
verlenging daarna van jaar tot jaar.
De rechter is bij het geven van zijn toestemming wel gebonden aan één
belangrijke voorwaarde, namelijk dat het geven van deze goedkeuring slechts
op grond van de bijzondere omstandigheden van het geval mag worden gegeven.
Het is beslist niet altijd mogelijk reeds vooraf te bekijken, of de rechter
deze bijzondere omstandigheden aannemelijk zal achten. In het verleden
is met succes getracht goedkeuring van de rechter te verkrijgen in een
geval waarin de gemeente kon aantonen, dat het desbetreffende pand was
aangekocht om het te zijner tijd af te breken ten behoeve van de verwezen
lijking van stedebouwkundige maatregelen, verkeersvoorzieningen en
dergelijke.
Aangezien mag worden verondersteld, dat het grootste deel van de toekomstige
verhuringen van bedrijfsruimten betrekking zal hebben op panden waarvoor
hetzij rechterlijke toestemming voor wat betreft de huurtermijn etc.,
hetzij geen toestemming vereist is omdat het bedrijfsruimten betreft die
buiten de dwingendrechtelijke bepalingen vallen, wordt in dit artikel
geen vaste contractsperiode gehanteerd. Wat de groep betreft, waarvoor de
wettelijke regels niet gelden, kan bijvoorbeeld gedacht worden aan opslag
ruimten, administratieve kantoren, industriële bedrijven, groothandels
bedrijven en pakhuizen. Dit is in elk geval de groep, waarvan niet gezegd
kan worden dat er zich in de bedrijfsruimte bevindt een voor het publiek
bestemd lokaal voor rechtstreekse levering van goederen of voor dienst
verlening.
Artikel 32 (oud artikel 29).
De in het huidige artikel 29 genoemde zegelkosten worden in de nieuwe
redactie niet overgenomen, omdat deze er niet meer zijn. Wel worden nu
administratiekosten genoemd.
Dit is gebeurd om met de corporaties tot een uniforme gedragslijn op dit
punt te komen.
Ook deze heffen administratiekosten bij afsluiting van het huurcontract.
Artikel 33 (oud artikel 50
Dit artikel is ongewijzigd gebleven.
Subsidiëren Stichting Sociaal Kultureel Werk voor de Jeugd in Leeuwarden
ten behoeve van de exploitatie van een speel-o-theek.
Bijlage no. 153 Leeuwarden, 24 maart 1977»
Aan de Gemeenteraad.
Het bestuur van de Stichting Sociaal Kultureel Werk voor de Jeugd in
Leeuwarden heeft ons verzocht te bevorderen, dat vDor de exploitatie van
een door haar opgezette speel-o-theek een jaarlijks subsidie beschikbaar
wordt gesteld.
De doelstelling van waaruit door de Stichting Sociaal Kultureel Werk
met betrekking tot dit project wordt gewerkt, luidt als volgt:
"De speel-o-theek stelt zich ten doel middels het geven van informatie over
spelen, speelruimte en speelgoed en het uitlenen van speelgoed, spelletjes
en literatuur over speelruimte en speelgoed de ouders bewust te maken van
het belang van ruimte om te spelen en van speelgoed in de opvoeding van het
kind.
Om dit doel te bereiken zijn door het bestuur van voornoemde stichting een
drietal secties opgericht, te weten:
1. De sectie speel-o-theek Bilgaard.
2. De sectie speelgoedkisten Leeuwarden.
3. De sectie stedelijke speelruimte.
Ad. 1
Het doel van deze sectie is om in samenwerking met de Openbare Biblio
theek een mogelijkheid te scheppen van waaruit speelgoed wordt uitgeleend
aan in de eerste plaats gehandicapte kinderen. Door de Openbare Bibliotheek
is in de wijk Bilgaard ruimte beschikbaar gesteld.
Een aantal vrijwilligers hebben zich onder deskundige begeleiding bereid
verklaard het uitlenen van speelgoed, het geven van informatie over speel
goed en speelruimte, alsmede het adviseren over speelgelegenheden in de wijk
op zich te nemen.
Begin december j.l. is met de aktiviteiten gestart. De ervaringen tot nu
toe opgedaan kunnen als gunstig worden aangemerkt.
Ad.2.
Het doel van deze sectie is het samenstellen en uitlenen van speelgoed
kisten aan peuterspeelzalen en kleuterscholen. Het is de bedoeling, dat de
peuter- of kleuterleidster, die beschikt over de nodige kennis van het kind
en de thuissituatie van het kind uit de speelgoedkist speelgoed uitleent,
dat het kind mee naar huis mag nemen, waardoor ook de ouders in het geheel
kunnen worden betrokken en als gevolg daarvan kunnen worden voorgelicht over
verantwoord speelgoed.
Voorshands wordt uitgegaap van de aanschaf van een drietal speelgoedkisten,
welke zijn ondergebracht bij de peuterspeelzaal Wielenpölle, de peuterspeel
zaal Insulinde en de kleuterschool De Houtduif.
Ad.5.
Het doel van deze sectie is betrokken te worden bij het ontwikkelen
van speelruimte voor kinderen in buurten en wijken in nauwe samenwerking
met bewonersorganisaties. Verder wil men betrokken worden bij de planning,
advisering en informatie over deze zaken. Daarnaast houdt de sectie zich be
zig met het veranderen en verbeteren van bestaande speelruimten en het voor
lichten van ouders daarover.