WtÊMS&EiÈMl - 2 - - hot aantal hoogbejaarden- neemt toe; juist deze groep zal in meerderheid, de verzorgingstehuizen bevolken; - het komende landelijk geïndiceerde opnamebeleid zal, naar haar stellige indruk, duidelijk maken, dat er meer bejaarden voor opneming in aan merking komen dat tot nu toe het geval was; - de landelijke norm laat te weinig ruimte voor plaatselijke en regionale verschillen. Op bladzijde 15 in de nota staat aangegeven welke de consequenties op korte tormijn voor onze gemeente zijn: - uitbreiding van het verzorgingstehuis "De Hofwijck" met 40 bodden is urgent - handhaven van de huidige capaciteit van St. Jozef is noodzakelijk. Het is U bekend welke stappen wij hebben ondernomen om met name het initiatief van "De Hofwijck" en het Parkherstellingsoord te doen honoreren. De Diaconie dor Hervormde Gemeente heeft inmiddels oen beroepsprocedure aanhangig gemaakt. Wij, en inmiddels oók het College van Gedeputeerde Staten, hebben haar standpunt schriftelijk ondersteund. Momenteel hebben, voorzover wij kunnen nagaan, ongeveer 250 Leeuwarder bejaarden noodgedwongen in verzorgingstehuizen buiten onze gemeente een plaats moeten vinden. Dit tast duidelijk ons beleid aan, om ook voor alle daarvoor in aanmerking komende Leeuwarder bejaarden oen verzorgings plaats in de gemeente te bieden. Wij zullen blijven trachten dit doel te bereiken. Het zal U duidelijk zijn, dat de bovengenoemde maatregelen en beleids uitgangspunten een culminerende invloed hebben op: 1) - het aantal te realiseren aangepaste bejaardenwoningen; 2) - de mate van verzorging die daarin steeds meer zal moeten plaatsvinden, door gezinszorg en wijkverpleging; 3) - de mate van dienstverlening vanuit de dienstencentra. Ad 1. De landelijke Nota bejaardenbeleid gaat ervan uit dat uitbreiding van do zelfstandige huisvestingsvormen voor bejaarden en toename van de daarmee gepaard gaande extramurale hulp een verlaging van het opnemings percentage zou veroorzaken. Dit betekent dat het aantal aangepaste woningen voor mindorvalide be jaarden moet stijgen. Het landelijke beleid is er op gericht, tegen het jaar 1985 te bereiken, dat 25$ van de bejaarde bevolking in aangepaste bejaardenwoningen gehuisvest moet kunnen worden. Voor Leeuwarden betekent dit dat er de komende jaren 80 a 100 aangepaste bejaardenwoningen, inclusief servicewoningen per jaar gebouwd dienen te worden. Uit hetgeen onder 5-5 in de nota gesteld is, blijkt, welke in principe de criteria zijn die bepalen op welke plaatsen en op welke wijze er gebouwd moet worden. Wij zullen de Dienst Stadsontwikkeling opdracht geven hier per bestcmmingsplangebied aandacht aan te schenken en ons nader te adviseren over de wijze waarop ook do overige voorstellen terzake de huisvesting gerealiseerd kunnen worden. Ad 2. Het huidige, ook door ons voorgestane beleid, wil de mogelijkheden •scheppen de bejaarde zo lang mogelijk te laten blijven in het milieu waar hij zich het beat thuisvoelt. Het zal duidelijk zijn dat de personeelsstop en de bezuinigingen in onder meer de bejaardenverzorging, de wijkverpleging en de gezins verzorging de situatievoor de wel verzorgingsbehoevendemaar om wat voor reden (nog) niet plaatsbare bejaarden, des te nijpender maakt. Met betrekking tot de hele extramurale zorg zien wij een belangrijke taaie voor de Stichting Bejaardenwerk Leeuwarden, bij welke instelling vanaf 1 september 1.1. een stedelijk projectleider werkzaam is. Ad 5. De dienstencentra vervullen met hun beroepskrachten en vrijwilligers een belangrijke rol als ontmoetingspunt en als centra voor diverse vormen van recreatie en sociaal—culturele activiteiten. Met name op hun functie van directe dienstverlening aan de bejaarden zal, gezien het bovenstaande, in toenemende mate een beroep worden gedaan. Het is dan ook verheugend dat er steeds meer gezocht wordt naar coördinatie en integratie met andere dienstverlenende en sociaal-culturele organisaties. Dit geldt in dezelfde mate voor do bojaardonsociöteitcn. Aan hot einde van hoofdstuk 6 besteedt do nota aandacht aan het isolement waarin bejaarden dreigen komen te vorkoren. Er dreigt een steeds groter wordende bevoogding en beknotting van de oudere medemens, enerzijds veroorzaakt door normering en contingontering en anderzijds door bozuinigingsdrang. Wij menen dan ook dat gezocht moet worden naar meer ontplooiingsmogelijkheden, zeker voor de valide bejaarden. Onder zocht zou moeten worden of in de bredere sociaal—culturele sectoren, de boven 65-jarigen niet een meer integrerende rol kunnen of moeten vervullen. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan het betrekken bij de opvang van peuters en kleuters in de straatgomoenschap of in peuter speelzalen. Hot voorbereiden van de bejaarden op hun pensionering on de invoering van de "Pas 65" werken in dit verband ook positief. In zijn goed onderbouwde en gedegen nota doet de Raad voor Bejaarden- aangelegenheden in de diverse conclusies betreffende de hier besproken sectoren en tevens inzake de gezondheidszorg een aantal duidelijke aanbevelingen. Wij stellen voor, met inachtneming van onze opmerkingen deze nota tot uitgangspunt te nemon van het gemeentelijk beleid terzake. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Rcumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 75