H-3-4
4.2. Personeel
Het opdrachtenpakket van de afdeling bouwkunde van de D.S.O. is
weinig constant en geeft op langere termijn reden tot zorg. In dit
verband zijn twee medewerkers ingeschakeld bij de afdeling Stede-
bouw van de D.S.O. bij de voorbereiding en uitvoering van bestem
mingsplannen.
Zoals reeds opgemerkt zijn voor de financiële begeleiding van
Camminghaburen drie nieuwe medewerkers aangetrokken. Een daarvan
is overgenomen van de afdeling Bouwkunde van de D.S.O. en een komt
in de plaats van een part-time agrarisch deskundige bij het Grond
bedrijf van de D.S.O..
Mede n.a.v. intensievere inschakeling van de afdelingen Landmeet
kunde, Verkeer en Civieltechniek van de D.S.O. bij projectgroepen
zullen genoemde afdelingen uitgebreid worden met ieder een mede
werker, welke uitbreidingen reeds zijn geregeld ingaande 1977 in
het kader van de bijstelling van de begroting 1977-
Tenslotte zal overeenkomstig het beleidsplan 1977-1981 de afdeling
Stedebouw van de D.S.O. met een medewerker worden uitgebreid.
Toelichting per volgnummer.
Bestemmingsplannen (Volgnr. 154).
In afwijking van het beleidsplan 1977-1981 is thans geen onderscheid
gemaakt tussen kosten van bestemmingsplannen en kosten van projectgroepen
(voorheen volgnr. 154 respectievelijk 154/1- De werkzaamheden verbonden
aan het maken van bestemmingsplannen worden verdeeld in twee fasen:
de voorbereidingsfase en de uitvoeringsfase. De voorbereidingsfase eindigt
bij de vaststelling van het programma van eisen c.q. het globale plan.
Beide fasen zijn weer onder te verdelen naar de soort plannen: algemene
plannen, rehabilitatie- en saneringsplannen en tenslotte uitbreidings
plannen. Voor de toerekening van de kosten van deze werkzaamheden is niet
bepalend of de werkzaamheden al dan niet in het kader van projectgroepen
worden verricht, maar de fase waarin de plannen verkeren en de aard van
het plan. Ten laste van volgnr. 154 komen de kosten van de voorbereidings
fase alsmede de kosten van de uitvoeringsfase van algemene plannen. De
kosten van de uitvoeringsfase van rehabilitatie- en saneringsplannen en
van uitbreidingsplannen komen ten laste van de daarvoor geraamde kredieten
(Stelpost Rehabilitatie) dan wel van het betreffend exploitatiegebied.
De kosten van bestemmingsplannen vertonen een dalende tendens, omdat op
den duur een verschuiving zal plaats vinden van de voorbereidingsfase
naar de uitvoeringsfase. Niettemin is t.o.v. het beleidsplan 1977-1981
een kostenstijging opgetreden door de inschakeling van meer disciplines