1-6 beleidsplan 1977-1981 opgenomen belastingmaatregelen in het voorliggende ontwerp hebben laten vervallen. Het gaat hierbij om een extra verhoging - ingaande 1979 - van de onroerend-goedbelasting groot 500.000,ter compensatie van het vervallen van de vermakelijkheidsbelasting en om een niet nader gedefinieerde verhoging - ingaande 1981 - van eigen gemeente lijke heffingen tot een bedrag van 270.000,om het begrotingsevenwicht te handhaven. Wij willen thans ingaan op een aantal belangrijke problemen van algemene aard die voor de gemeentefinanciën in het algemeen van belang zijn. Het zijn problemen waarmee de Nederlandse gemeenten praktisch alle te maken hebben en die dan ook namens die gemeenten door de Vereniging van Neder landse gemesiten (V.N.G.) bij voortduring onder de aandacht van de rijks overheid worden gebracht. Onlangs heeft de V.N.G. in een brief aan de kabinetsformateur een aantal van deze zaken opnieuw met nadruk naar voren gebracht. Wij noemen hier in het bijzonder de volgende punten waaraan blijkens de brief van de V.N.G. het Kabinet urgentie zal moeten verlenen: - het opheffen van de onderwijstekorten en de tekorten op de politie kosten-uitkering; - het voor 100% voor rijksrekening nemen van de door het rijk genormeerde bi j s tandsui tgaven - het extra verhogen van de uitkeringen uit het gemeentefonds ter dekking van de snel toenemende apparaatskosten van de sociale diensten; - het overnemen van de gestegen rentelasten van na-oorlogse woningwet woningen; - het saneren van de onderhoudsfondsen van vooroorlogse woningwetwoningen; - het scheppen van ruime financiële mogelijkheden voor de stadsvernieuwing - het toedelen van financiële middelen, die het de gemeenten mogelijk zullen maken een eigen plaatselijk welzijnsbeleid te voeren. Wat de algemene problematiek betreft willen wij ons verder beperken tot enige opmerkingen over een tweetal facetten die beide te maken hebben met de werkgelegenheid. Wij doelen hier op het beleid van de rijksoverheid met betrekking tot de aanvullende werkgelegenheid (A.C.W.-projecten) en op het effect van de verschillende rijksregelingen voor (tijdelijke) te werkstelling van werklozen. In de gemeente Leeuwarden is in de afgelopen jaren een groot aantal projecten uitgevoerd in A.C.W.—verband. Onlangs heeft de centrale over heid besloten tot een geografische beperking en wel tot de arbeidsmarkt rayons (waartoe in het algemeen meerdere gemeenten behoren) met een werk loosheidspercentage van meer dan 8. Aangezien het rayon Leeuwarden momen teel een lager werkloosheidspercentage kent moet de kans op uitvoering

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 65