1-6
beleidsplan 1977-1981 opgenomen belastingmaatregelen in het voorliggende
ontwerp hebben laten vervallen. Het gaat hierbij om een extra verhoging -
ingaande 1979 - van de onroerend-goedbelasting groot 500.000,ter
compensatie van het vervallen van de vermakelijkheidsbelasting en om een
niet nader gedefinieerde verhoging - ingaande 1981 - van eigen gemeente
lijke heffingen tot een bedrag van 270.000,om het begrotingsevenwicht
te handhaven.
Wij willen thans ingaan op een aantal belangrijke problemen van algemene
aard die voor de gemeentefinanciën in het algemeen van belang zijn. Het
zijn problemen waarmee de Nederlandse gemeenten praktisch alle te maken
hebben en die dan ook namens die gemeenten door de Vereniging van Neder
landse gemesiten (V.N.G.) bij voortduring onder de aandacht van de rijks
overheid worden gebracht. Onlangs heeft de V.N.G. in een brief aan de
kabinetsformateur een aantal van deze zaken opnieuw met nadruk naar voren
gebracht. Wij noemen hier in het bijzonder de volgende punten waaraan
blijkens de brief van de V.N.G. het Kabinet urgentie zal moeten verlenen:
- het opheffen van de onderwijstekorten en de tekorten op de politie
kosten-uitkering;
- het voor 100% voor rijksrekening nemen van de door het rijk genormeerde
bi j s tandsui tgaven
- het extra verhogen van de uitkeringen uit het gemeentefonds ter dekking
van de snel toenemende apparaatskosten van de sociale diensten;
- het overnemen van de gestegen rentelasten van na-oorlogse woningwet
woningen;
- het saneren van de onderhoudsfondsen van vooroorlogse woningwetwoningen;
- het scheppen van ruime financiële mogelijkheden voor de stadsvernieuwing
- het toedelen van financiële middelen, die het de gemeenten mogelijk
zullen maken een eigen plaatselijk welzijnsbeleid te voeren.
Wat de algemene problematiek betreft willen wij ons verder beperken tot
enige opmerkingen over een tweetal facetten die beide te maken hebben met
de werkgelegenheid. Wij doelen hier op het beleid van de rijksoverheid
met betrekking tot de aanvullende werkgelegenheid (A.C.W.-projecten) en
op het effect van de verschillende rijksregelingen voor (tijdelijke) te
werkstelling van werklozen.
In de gemeente Leeuwarden is in de afgelopen jaren een groot aantal
projecten uitgevoerd in A.C.W.—verband. Onlangs heeft de centrale over
heid besloten tot een geografische beperking en wel tot de arbeidsmarkt
rayons (waartoe in het algemeen meerdere gemeenten behoren) met een werk
loosheidspercentage van meer dan 8. Aangezien het rayon Leeuwarden momen
teel een lager werkloosheidspercentage kent moet de kans op uitvoering