Aan de Gemeenteraad. In de ontwerp-begroting van het Markt-, Haven- en Slachthuisbedrijf voor 1978 is rekening gehouden met een tariefstijging van 75% voor de haven- en opslaggelden. De minister van Binnenlandse Zaken heeft in zijn circulaire van 17 augustus 1977 evenwel medegedeeld, dat als algemeen maximum voor toelaat baar geachte tariefsverhogingen een percentage van 5 wordt gehanteerd. Verhogingen van meer dan 5% zullen, tenzij daar zeer gemotiveerde redenen voor kunnen worden aangevoerd, niet Koninklijk worden goedgekeurd. Wij stellen U voor de verhoging van de tarieven in bovengenoemde verorde ning in het algemeen tot 5% te beperken. De scheepvaartsituatie in het Nieuwe Kanaal ten oosten van de Tweede Kanaalbrug levert problemen op doordat door een zodanig aantal schepen ligplaats wordt ingenomen, dat de vrije doorvaart wordt belemmerd. Het is ons gebleken dat geladen en lege schepen te lang ligplaats blijven houden. Deze situatie wordt nog verergerd door de aanwezigheid van andere vaar tuigen die daar ligplaats hebben ingenomen. Wij zijn van mening dat moet worden getracht in deze ongewenste situatie verbetering te brengen door bij een langer verblijf dan 14 achtereenvolgen de dagen in genoemd vaarwater een hoger tarief te heffen. Wij verwachten dat een aantal schepen dan zullen uitwijken naar ligplaatsen waar een lager tarief van toepassing is. Het huidige tarief is afgestemd op een verblijf van ten hoogste 14 achter eenvolgende dagen en bedraagt, na de voorgestelde verhoging 0,09 per m3. Bij een voortgezet verblijf wordt het havengeld elke 14 achtereenvolgende dagen opnieuw geheven tegen hetzelfde tarief. Aangezien een termijn van ten hoogste 14 dagen voldoende is om vrachtschepen te laden en te lossen, zou bij een voortgezet verblijf in plaats van hetzelfde tarief voor elk aansluitend tijdvak van ten hoogste 14 dagen een verhoogd tarief kunnen worden geheven. Wij stellen U voor dit tarief vast te stellen op 0,20 per mj. Voor sche pen die regelmatig laden en lossen voor bedrijven die aan het Nieuwe Kanaal zijn gevestigd en'per keer ten hoogste 14 achtereenvolgende dagen ligplaats innemen, verdient het aanbeveling de mogelijkheid te geven een abonnement te nemen. De grondslag voor het havengeld is de in m3 uitgedrukte maximum toelaat bare waterverplaatsing van het vaartuig. Aangezien sleepboten, kranen, bokken etc. vaartuigen zijn met een geringe waterverplaatsing, sorteert een verhoging van het tarief uitgedrukt in m3 voor deze vaartuigen weinig effect. Het verdient dan ook naar onze mening aanbeveling voor het innemen van ligplaats in genoemd vaarwater door dergelijke vaartuigen het tarief te berekenen naar de oppervlakte van het vaartuig. Wij stellen U voor het tarief, bij een verblijf van ten hoogste 14 achter eenvolgende dagen, te bepalen op 0,20 per m2 en bij een voortgezet ver blijf, voor elk aansluitend tijdvak van ten hoogste 14 dagen, vast te stel len op 0,40 per m2. Wijzigen Verordening op de heffing en invordering van haven- en opslaggeld. Bijlage nr. 407. Leeuwarden, 27 oktober 1977.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 118