Zoals de kaarten thans liggen komen de doorstromers op de nicuwbouw- murkt in Leeuwarden in de nabije toekomst niet gemakkelijk aan bod. Wij hebben hier te maken met een bijverschijnsel van de thans vigerende individuele huursubsidieregelingen die vooral de starters, die gemid deld aan hoge huurquot.es denken, op het paard helpen. Omdat anderzijds de minst draagkrachtige starters en bijna alio te huis vesten krotbewoners geheel zijn aangewezen op doorstroming is het een algemeen huisvestingsbelang dat de doorstroming op z'n minst blijft funktioneren als in het verleden en, zo mogelijk, nog in omvang toe neemt. Ken akticf beleid zal nodig zijn om deze doorstroming zo goed mogelijk te doen funktioneren. De belangrijkste faktor hierbij is de kwaliteit van de Leeuwarder nieuwbouw, tot uiting komend in de diffe rentiatie naar woonvorm, eigendomsverhouding, prijsklasse en woning grootte Dat de doorstromers in mindere mate in aanmerking komen voor individu ele huursubsidie is overigens in de meeste gevallen minder een kwestie van onwil dat wel. van onmacht: hun uitgavenpatroon is gefixeerder, hun inkomensperspektieven zijn beperkter en zij hebben - in tegenstelling tot de starters - het alternatief van de woning die zij thans bewonen. De omstandigheid dat de doorstromers méér willen betalen voor een vol gende woning (van een gemiddelde huurquote van 13,5"» wil men wel tot 1b,2/» gaan), bewijst dat de doorstromers in het algemeen van goede wil le zijn en niet gerekend moeten worden tot de bij volkshuisvesters zo bekende groep bewoners "die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zi tten" Naast de autochtone starters en de doorstromers ligt de Leeuwarder nieuwbouw binnen liet financiële bereik van een aantal immigranten. Hoe wel Leeuwarden elk jaar een vertrekoverschot boekt, wordt nu al een niet onaanzienlijk deel van de nieuwbouw (35$) door immigranten betrok ken. Als het migratiesaldo verandert zal dit aandeel in de nieuwbouw geneigd zijn toe te nemen, liet is zelfs niet irreëel te veronderstellen dat, a.1 s het migratiesaldo omslaat, de immigranten de plaatselijke be volking uit de nieuwbouw gaat "wegkonkurreren"Aard en omvang van de hier bedoelde groep zijn moeilijk aan te geven. Van de wensen en finan ciële mogelijkheden van deze immigranten, die in de nabije toekomst te verwachten zijn m.n. als gevolg van wijzigingen in de werkgelogenheids- struktuur van Leeuwarden (b.v. Postcheque- Girodienst!) is weinig be kend. Op dit punt zullen de ontwikkelingen nauwkeurig moeten worden ge volgd. Voor het funktioneren van de woningmarkt in Leeuwarden kan het in de toekomst van belang zijn om de immigranten niet te eenzijdig de nieuwbouw te doen betrekken, om te vermijden dat de doorstroming te zeer wordt geblokkeerd. De toekomstige immigranten vormen in de grond van d*> zaak een ongewisse faktor waarover in het kader van een lokaal onderzoek weinig informatie valt te verzamelen. 6.(). De gewenste differentiatie in de nieuwbouw in het volgende schema is de differentiatie aangegeven, zoals deze in de nieuwbouw het meest is gewenst. Kr wordt nog eens op gewezen dat de in het schema vermelde prijzen zijn gebaseerd op het niveau van medio '970. De geïnteresseerde lezer, die zoekt naar een aansluiting aan de model len, die zijn opgenomen in de "Concept-Nota Structuurplan Gemeente Leeuwarden 1971" p. 't8 e.v., komt bedrogen uit. Deze modellen zijn ge baseerd op een zekere differentiatie in woningen voor lager, middelbaar c.q. hoger milieu. Deze differentiatie gaat echter geheel voorbij het hoge prijsniveau van de nieuwbouw t.o.v. de oudbouw. Doordat bovendien bedragen in deze modellen ontbreken, is het niet goed mogelijk een re latie aan te geven Lussen de modellen uit de Concept-Nota Structuurplan en de in deze woningmarktverkenning ontwikkelde differentiaties. Tabel TOS. Gewenst differentiatieschema nieuwbouw Leeuwarden 1971-1976 (6 jaarprodukties van 900 a 1100 woningen) woonvorm 80 a 90$ laagbouw 111 70 a 80$ 10$ "gezins- bejaarden woningen" woningen I 10 a 20$ etagebouw (met 5 a 10$ "gezins woningen' I lift) 1 5 a 10$ "aangepaste woningen" i aantal vertrekken excl keuken 25$ 'i kamers 35$ 5 kamers 10$ 6 kamers 5$ 7 k. e.m. 10$ 1-2 kamers 10$ 3 kamers 5$ 'i kamers eigendoms verhouding 25 a 30$ koop 'i5 a 50$ huur 20 a 30$ huur I prijs- 15$ 60.000-80.000 klasse 10$ meer dan 80.000 50$ 200-250 15$ f 250-300 10$ meer dan 300 6.7. Overige beleidsaanbevelingen Het door ons opgestelde differentiatieschema beantwoordt in hoge mate aan de eisen der doorstromers en hun financiële mogelijkheden. Toepas sing van de voorgestelde differentiatie is bijgevolg een middel om de doorstroming te bevorderen. Daarnaast zijn er nog andere middelen die het gemeentebestuur te baat kan nemen om te komen tot een optimale wo ningvoorziening in de gemeente. Ken eerste hulpmiddel is renovatie waardoor enerzijds voorkomen kan worden dat teveel woningen te snel verkrotten, en anderzijds voor een deel in de vraag naar kleinere woningen kan worden voorzien. Een tweede faktor kan worden gevangen onder de aanduidingen voorlich ting aan en akLieve participatie van de a.s. bewoners. Zeer belangrijk voor het funktioneren van de woningmarkt in Leeuwarden is de perceptie die de inwoners van Leeuwarden van deze markt hebben. Voorlichting en mogelijkheden tot aktieve participatie zullen voor het welslagen van de noodzakelijke doorstroming onontbeerlijk zijn. Up deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 158