Gezien de afstand van Camminghaburen tot de vliegbasis kan het aspect geluidhinder door vliegtuigen buiten beschouwing blijven. - 8 - In tegenstelling tot de bewering van reclamant kan de burger alsook de gemeenteraad invloed uitoefenen op het uitwerkingsplan. Tegen het ontwerp-uitwerkingsplan kunnen door belanghebbenden bezwaren worden ingediend. Alvorens het plan wordt vastgesteld, moet ook de gemeente raad zijn fiat hebben gegeven. Reclamant meent, dat "belanghebbenden" nader dient te worden gedefinieerd. Naar onze mening bestaat hieraan geen behoefte, omdat het begrip belanghebbende ruim moet worden uitgelegd. Reclamant is tevens van mening, dat de belanghebbenden vooraf inspraak dienen te hebben in de totstandkoming van de uitwerkingsplannen. Bij de ontwikkeling van een nieuwe stadswijk zien wij echter geen praktische mogelijkheid voor inspraak zolang de nieuwe bewoners niet bekend zijn. Zodra de toekomstige bewoners aanwezig zijn, kan met hen overleg gepleegd worden over inrichting van hun woonomgeving, het treffen van bepaalde voorzieningen etc. 2. Voorschriften. Reclamant meent, dat de voorschriften gedetailleerder en gemakkelijker hanteerbaar dienen te zijn. Hij wijst verzamel- of combinatiebestemmingen af. Hij verwijst in dit verband naar pag. 95 van de toelichting en de artikelen 10 en 7» Wij hebben reeds uiteengezet waarom thans een globaal plan ter vaststelling wordt aangeboden. Een verdere detaillering van de voorschriften en plankaart zou de soepelheid welke een globaal plan dient te bezitten om aan zijn doel te beantwoorden, teniet doen. In de voorschriften komen "combinatiebestemmingen" voor, voorzover het betreft bruggen over water (bestemming water tegelijk met bestemming verkeersdoeleinden)Wij zien niet in welke bezwaren hiertegen zijn. Met "plein" in de bestemming verkeersdoeleinden wordt bedoeld "pleinvormige wegconstructie". Met "andere verkeersdoeleinden" wordt bijvoorbeeld bedoeld een tunnel of een viaduct. De zinsnede "ondergeschikte wijzigingen" opgenomen in artikel 19 onder a van de voorschriften, slaat op wij zigingen tussen de bestemmingsgrenzen van de globale plankaart, voorzover het geringe wijzigingen betreft (maximaal 10%). Wij zien niet in waarom de wijzigingsbevoegdheid, opgeno men in artikel 19 onder e te groot zou zijn. Het betreft hier een gedeelte van de bestemming bedrijfsdoeleinden in de zuidwestelijke hoek van het plangebied, dat kan worden gewijzigd in de bestemming woondoeleinden, indien daaraan behoefte zou bestaan. - 9 - e. (Geluid)hinder Voor wat betreft de opmerkingen m.b.t. de geluidhinder langs de Groningerstraatweg en de Oosttangent verwijzen wij naar het gestelde onder ad 3- De kosten van beplanting zijn opgenomen in de exploitatie berekening. M.b.t. het Kalverdijkje dient opgemerkt te worden, dat het hier betreft niet een recreatiegebied in passieve zin, maar een sportveldencomplex ten aanziien waarvan eventuele hinder door verkeer anders beoordeeld moet worden. Reclamant "mist ook een bufferzone langs de spoorlijn ook in verband met gevaarlijke transporten". Wij zijn van mening, dat met betrekking tot transporten via de spoorlijn Leeuwarden-Groningen tot op heden niet van zodanige risico's is gebleken, dat bijzondere maatregelen genomen zouden moeten worden. Indien reclamant met de opmerkingen op pag. 6 over lucht en bodemverontreiniging bedoelt, dat de realisering van Camminghaburen mogelijk ernstige gevolgen zal hebben voor omringende gebieden, achten wij deze vrees ongegrond. f. Diversen. Reclamant heeft een aantal bezwaren m.b.t. de toelichting op het plan: De functie van kaart 2 en 3 in toelichting is niet duidelijk. Wij verwijzen naar pag. 7 respectievelijk pag. 8 van de toelichting. De begrenzing genoemd in de toelichting komt niet overeen met die van de plankaart; de toelichting suggereert, dat de Oosttangent en de Groningerstraatweg buiten het plan liggen. Hierbij merken wij op, dat het plan feitelijk wordt begrensd door de als harde gegevens aan te merken Groningerstraatweg en Oosttangent. Het is echter gebruikelijk, dat de juridi sche bestemmingsplangrens gelegd wordt op de as van de wegen die het plan omsluiten. Reclamant stelt, dat de brief van de inspecteur van de Volksgezondheid bij de stukken ontbreekt. Deze brief is letterlijk opgenomen in de toelichting op pag. 104. De oevers van het Ouddeel moeten volgens reclamant een rol spelen voor wandelend en fietsend Leeuwarden. Binnen het plan Camminghaburen zal dit ook verwezenlijkt worden. Langs de oever van het Ouddeel loopt een hoofdvoetgangers- en fietsroute. Reclamant mist argumenten voor ophoging van het zuidelijk deel. Wij verwijzen naar pag. 29 van de toelichting.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 310