In het nieuwe ontwerp zijn overgenomen de in de bestaande verordeningen
genoemde belastbare voorwerpen enz. c.q. het gebruik van de grond t.b.v.
bouwwerken.
Daarnaast is in het ontwerp een uitbreiding gegeven aan het aantal met
name genoemde voorwerpen/objecten, waarvan rechten kunnen worden geheven.
Hierdoor wordt het eenvoudiger te bepalen, welk tarief is verschuldigd. Te
vens wordt de rechtszekerheid van de belastingplichtigen hiermee gediend.
Om een overzichtelijk geheel in de tarieven te krijgen zijn de verschil
lende rechten samengevoegd in een bij de verordening behorende tarieventa-
bel. De rechten zijn voorts verdeeld in een aantal hoofd-rubrieken.
De hoogte van de tarieven is zo veel mogelijk gebaseerd op de gemiddel
de tarieven, die ook elders worden gevraagd. Een tarieventabel, waarin ook
de huidige tarieven zijn vermeld, ligt voor U ter inzage.
Ten aanzien van enkele in de ontwerp-verordening opgenomen nieuwe belast
bare voorwerpen enz. merken wij het volgende op:
nr. 04! Het hebben van een of meer lozingspunten voor het lozen van water uit
bouwputten op de gemeentelijke riolering.
Heffing van dit recht achten wij gewenst met het oog op de daaraan voor
de gemeente verbonden kosten voor controle en gelet op het feit dat vaak
grote hoeveelheden water via de gemeentelijke riolering worden afgevoerd.
Voor kleine bouw-putten (met inhoud minder dan 200 m3) wordt de heffing niet
noodzakelijk geacht.
nr. 14: Luifels, balkons, koekoeken, erkers, uitbouwen, overbouwingen en
dergelijke onderdelen van bouwwerken.
De onbebouwde gedeelten van een aantal wijkwinkelcentra zijn deels
voorzien van overkappingen, zodat het winkelende publiek geen hinder heeft
van weersinvloeden. Voorts zijn de winkels voorzien van luifels.
De bebouwde gedeelten waarop de winkels zich bevinden zijn in eigendom
overgedragen aan de verschillende exploitanten van de winkels. De niet be
bouwde gedeelten waarboven zich de luifels en overkappingen bevinden zijn
eigendom gebleven van de gemeente. De kosten van de getroffen voorzieningen
op het onbebouwde gedeelte zijn voor rekening gekomen van de eigenaren van
de winkels. In een aantal gevallen is een en ander nog niet afdoende gere
geld in een privaatrechtelijke overeenkomst. Een dergelijke regeling is
thans in voorbereiding.
Hoewel het formeel mogelijk is voor het hebben van de bedoelde luifels
en overkappingen precariorechten te heffen lijkt het ons om praktische rede
nen niet gewenst dit te doen. Het zou moeilijk zijn aan te geven, wie als
de belastingplichtige zou moeten worden aangewezen.
Wij stellen U voor de luifels en overkappingen bij wijkwinkelcentra
vrij te stellen (zie artikel 9 sub 14 van de ontwerp-verordening). Deze
vrijstelling kan vervallen wanneer de hiervoor genoemde privaatrechtelijke
regeling tot stand is gekomen.
Rubriek 5 Terrassen:
Voor het plaatsen van stoelen/tafeltjes op de openbare grond bij restau
rants, shackbars enz. wordt tot nu toe geen vergoeding gevraagd. Alleen
met énkele exploitanten is een overeenkomst gesloten tot het in gebruik
geven van een gedeelte van de openbare grond en hiervoor wordt ook betaald.
Het is echter een bekend feit, dat ook door andere exploitanten gedu
rende het zomerseizoen terrasjes op het trottoir worden geplaatst, zonder
dat hiervoor een vergoeding wordt betaald (en ook zonder vergunning).
Om deze rechtsongelijkheid te beperken zullen wij de exploitanten er
zo nodig op attenderen, dat voor het plaatsen van de zg. terrasjes een ver
gunning is vereist en dat hiervoor preacriorechten zijn verschuldigd.
Wij tekenen hierbij nog aan, dat het heffen van precariorechten
niet gebonden is aan het hebben van een vergunning.
Wordt derhalve bij een controle geconstateerd, dat zonder vergunning
terrasjes zijn geplaatst, dan kan toch worden overgegaan tot het heffen
van de precariorechten.
Rubriek 4.
Nummers 43/44: Uitstallen van verkoopwaren op trottoirs enz.
Het komt steeds vaker voor, dat gedeelten van het openbaar trottoir
in beslag worden genomen door diverse verkoopwaren c.q. het plaatsen van
verkooprekken enz.
Doel van de exploitanten, die deze verkoopwaren plaatsen, is uiteraard
de verkoop te stimuleren.
Ingevolge de Algemene Politieverordening is het plaatsen van deze goe
deren op het openbaar trottoir verboden.
Wij zijn van oordeel dat evenals ten aanzien van terrassen door de ex
ploitanten een vergunning moet worden aangevraagd, opdat wij eerst kunnen
beoordelen, of uit verkeerstechnische oogpunt het plaatsen van verkoopwaren
kan worden toegestaan.
Tegenover het profijt, dat de exploitant heeft voor het in beslag nemen
van de openbare grond, achten wij de heffing van een redelijk recht gewenst.
ij stellen U voor het recht te bepalen op 250,per jaar voor een tot
een oppervlakte van 5 m2 in beslag genomen ruimte, voor elke m2 meer dan
5 m2 te verhogen met 50,per jaar. Eveneens stellen wij U voor een ta
rief per maand op te nemen en dit te bepalen op 25,tot een oppervlakte van
van 5 m2 en voor elke m2 meer dan 5 m2 5,
Ook hier geldt het voorschrift, dat de heffing van het recht niet ge
bonden is aan het hebben van een vergunning.
Rubriek 5. Plaatsen van voertuigen enz, op de openbare grond.
Deze rubriek heeft betrekking op voertuigen e.d. zonder motor. Het
plaatsen van o.a. aanhangwagens op bepaalde plaatsen vindt zo her en der
plaats. Hetzelfde ziet men met caravans (vooral in de winterperiode). Al
hoewel het laten staan op dezelfde plaats langer dan 2 x 24 uren van caravans
e.d. verboden is (art. 12 van de Parkeerexcessenverordening) komt dit toch
voor. Ook pleziervaartuigen worden gedurende de winterperiode aangetroffen
op gemeentegrond, zonder dat daartoe vergunning/toestemming is verleend.
Om deze naar onze mening ongewenste situatie te beperken stellen wij
U voor ook voor deze gevallen een recht te heffen, berekend naar het aantal
m2 in gebruik genomen grond 50,per m2 per jaar; per maand 5,per
m2).
Wij hebben hier voornamelijk die gevallen op het oog, waarbij van een
enigszins duurzaam gebruik sprake is.
Voor de controle op een en ander denken wij aan het inschakelen van een
gemeentelijke belastingcontroleur.
Rubriek 6. Benzinepompen, leidingen, enz.
De prècariorechten voor benzinepompen en bijbehorende installaties
vertonen landelijk gezien nogal wat variatie. In sommige gemeenten hanteert
men een gedifferentieerd tarief, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tus
sen gunstige en minder gunstige verkooppunten. Een dergelijk systeem heeft
tot doel voor het gebruik van de openbare grond een bedrag te vragen, dat
afgestemd is op het profijt, dat de gebruiker hiervan heeft. Bij de heffing
van precariorechten is het toegestaan, dat met het profijt rekening
wordt gehouden. Bij een gedifferentieerd tarief kan worden bereikt, dat de
berekening van rechten van belastingplichtigen die in dezelfde omstandigheden
verkeren, naar dezelfde maatstaf geschiedt.