3-32
C 176. Door toeneming van het verkeer
zijn de invalswegen van de stad
niet meer berekend voor hun taak.
Hoe staat het met de verschillen
de plannen voor oplossing van
dit probleem?
a. 2e brug over Van Harinxmaka-
naal
b. aanpassing Vrijheidsplein
c. aansluiting weg Bolsward op
de stad.
176. Met betrekking tot het bouwen van
een 2e brug over het Van Harinxma-
kanaal ten behoeve van de verrui
ming van de zuidelijke in-/uitvals-
weg dient te worden gesteld dat een
oplossing hiervoor zal moeten wor
den gevonden in het kader van de
vaststelling van het thans nog in
voorbereiding zijnde Verkeersstruc-
tuurplan. Na de aanvaarding van dit
plan door de raad zal eventueel het
definitieve plan voor dit werk dat
waarschijnlijk door de provincie
zal worden gerealiseerd verder kun
nen worden uitgewerkt. Het voren
staande geldt eveneens voor het plan
voor de aanpassing van het Vrijheids
plein. Wij stellen ons voor dat na
de aanvaarding van het Verkeersstruc-
tuurplan door de raad een werkgroep
de aanpassing van het plein zal voor
bereiden. In deze werkgroep dienen
die instanties te worden vertegen
woordigd die bij het tot stand ko
men van de uiteindelijke oplossing
moeten worden betrokken.
Voor het voorbereiden van de plannen
voor het aanleggen van het zuidtan
gent (tussen de provinciale weg
Leeuwarden-Bolsward en de provinci
ale weg Leeuwarden-Drachten), voor
het maken van een brug over de Zwette
en voor het maken van een brug over
de Wirdumervaart heeft de raad reeds
op 13 september 1976 een krediet
van 115.000,— beschikbaar gesteld.
Hierna is aan D.H.V. Raadgevend
Ingenieursbureau B.V. verzocht een
schetsontwerp met globale kostenop
zet te maken voor de aanleg van de
weg en de beide bruggen.
Verder heeft de raad op 22 juni 1970
en op 27 september 1971 de nodige
kredieten beschikbaar gesteld voor
het voorbereiden door de N.V. Neder
landse Spoorwegen van een bestedings-
klaar plan voor het maken van een
ongelijkvloerse kruising ten behoeve
van het zuidtangent
a. met de spoorweg Leeuwarden-Arnhem
en
b. met de spoorweg Leeuwarden-
Staveren.
Zodra het definitieve tracé van het
zuidtangent zal zijn vastgesteld en
de juiste plaats van de onderdoorgan
gen kan worden aangegeven zal met de
voorbereiding van deze werken door
de N.S. een begin worden gemaakt.