3 - 33
Is het waar dat de Leeuwarder
Taxicentrale weigert rolstoelge
bruikers met een gewone taxi te
vervoeren (omdat in- en uit
stappen 1 a 2 minuten extra tijd
kost) en hen verwijst naar het
onlangs aangeschafte rolstoel
busje, ook al is dat op dat mo
ment elders in gebruik, waardoor
betrokkenen onnodig lang moeten
wachten? Yindt u het voorts juist
dat de Taxicentrale voor het ge
bruik van de rolstoeltaxi een
ongeveer 4 x zo hoog bedrag aan
voorrijkosten in rekening brengt
als normaal 9*90 in plaats van
2,50)? Verdient het in verband
hiermee geen aanbeveling ook een
andere gegadigde alsnog een 'ta
xivergunning" te verlenen?
Binne der plannen om mei de FRAM
to praten oer it forfangen fan
de greate stedsbussen troch lyt-
sere, dat yn forban mei de hinder
dy't men yn tal fan buerten un~
derfynt?
Wij hebben kennis kunnen nemen
van een brief die gezonden is aan
de FRAM aangaande hun rijsnelheid
door de binnenstad» Als wij nu
van mening zijn dat geen enkele
verbetering te bemerken is, welke
verdere stappen dienen dan onder
nomen te worden om wel tot wat me
leefbaarheid in de binnenstad te
komen?
Hoe reëel is de toezegging van de
minister van Verkeer en Water
staat?
(biz. II-5-3).
177» Bedoelde weigering is onjuist blij
kens de door de Leeuwarder Taxicen
trale verstrekte informatie. De fei
telijke toestand is dat iedere inva
lide die een rolstoel gebruikt per
taxi vervoerd wordt. Gemotoriseerde
rolstoelen kunnen alleen met het rol
stoelbusje worden vervoerd.
Een bedrag aan voorrijkosten voor het
busje ad 9>90 achten wij, gezien
de aanschafkosten 45*000,en
de aanwezigheid van speciale voor
zieningen op last van de Rijksver
keersinspectie, reëel. Overigens geldt
het gebruikelijke tarief.
Door het ook van gemeentewege gedu
rende lange jaren bevorderde streven
naar concentratie in het taxivervoer
heerst alhier momenteel op dit gebied
een alleszins bevredigende situatie.
Het ligt niet in onze bedoeling ten
opzichte van nieuwe aanvragen een an
der standpunt in te nemen.
178. Mei de FRAM hat yntusken widdweidich
oerliz west.
Yn lannelik forban is men by de bus-
maetskippijen dwaende mei undersyk
nei lytsere bussen. De FRAM hat üs
tasein om sadrét de kans him dêrta
•foardocht ek Ljouwert yn dizze eks-
periminten to bilüken.
Ynkoarten sil hjiroer noch neijer
praet wurde mei it Ministearje fan
Forkear en Wettersteat en de FRAM.
179. Na het antwoord dat wij ontvingen
van de FRAM op onze door u aange
haalde brief, welke beide brieven
voor u ter inzage hebben gelegen,
zien wij voorshands geen mogelijkhe
den tot het nemen van verdere stap
pen op dit gebied.