3 - 33 Is het waar dat de Leeuwarder Taxicentrale weigert rolstoelge bruikers met een gewone taxi te vervoeren (omdat in- en uit stappen 1 a 2 minuten extra tijd kost) en hen verwijst naar het onlangs aangeschafte rolstoel busje, ook al is dat op dat mo ment elders in gebruik, waardoor betrokkenen onnodig lang moeten wachten? Yindt u het voorts juist dat de Taxicentrale voor het ge bruik van de rolstoeltaxi een ongeveer 4 x zo hoog bedrag aan voorrijkosten in rekening brengt als normaal 9*90 in plaats van 2,50)? Verdient het in verband hiermee geen aanbeveling ook een andere gegadigde alsnog een 'ta xivergunning" te verlenen? Binne der plannen om mei de FRAM to praten oer it forfangen fan de greate stedsbussen troch lyt- sere, dat yn forban mei de hinder dy't men yn tal fan buerten un~ derfynt? Wij hebben kennis kunnen nemen van een brief die gezonden is aan de FRAM aangaande hun rijsnelheid door de binnenstad» Als wij nu van mening zijn dat geen enkele verbetering te bemerken is, welke verdere stappen dienen dan onder nomen te worden om wel tot wat me leefbaarheid in de binnenstad te komen? Hoe reëel is de toezegging van de minister van Verkeer en Water staat? (biz. II-5-3). 177» Bedoelde weigering is onjuist blij kens de door de Leeuwarder Taxicen trale verstrekte informatie. De fei telijke toestand is dat iedere inva lide die een rolstoel gebruikt per taxi vervoerd wordt. Gemotoriseerde rolstoelen kunnen alleen met het rol stoelbusje worden vervoerd. Een bedrag aan voorrijkosten voor het busje ad 9>90 achten wij, gezien de aanschafkosten 45*000,en de aanwezigheid van speciale voor zieningen op last van de Rijksver keersinspectie, reëel. Overigens geldt het gebruikelijke tarief. Door het ook van gemeentewege gedu rende lange jaren bevorderde streven naar concentratie in het taxivervoer heerst alhier momenteel op dit gebied een alleszins bevredigende situatie. Het ligt niet in onze bedoeling ten opzichte van nieuwe aanvragen een an der standpunt in te nemen. 178. Mei de FRAM hat yntusken widdweidich oerliz west. Yn lannelik forban is men by de bus- maetskippijen dwaende mei undersyk nei lytsere bussen. De FRAM hat üs tasein om sadrét de kans him dêrta •foardocht ek Ljouwert yn dizze eks- periminten to bilüken. Ynkoarten sil hjiroer noch neijer praet wurde mei it Ministearje fan Forkear en Wettersteat en de FRAM. 179. Na het antwoord dat wij ontvingen van de FRAM op onze door u aange haalde brief, welke beide brieven voor u ter inzage hebben gelegen, zien wij voorshands geen mogelijkhe den tot het nemen van verdere stap pen op dit gebied.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 54