4 V 199 V 200 P 201 Geeft het de abituriënten van het stedelijk gymnasium die filosofie in hun eind examenpakket hebben gekozen voordeel of nadeel bij de kans op een plaats in het wetenschappelijk onderwijs? Is voortzetting van dit experiment voor de komende jaren verzekerd? Hoe wordt er in het gemeen telijk beleid rekening ge houden met een ander urgentie- punt van het ministerie, n.l. de middenschool? En hoe wordt er aandacht be steed aan de achterstand in onderwijsmogelijkheden voor meisjes? Is u iets bekend over de "status" van de opleidingen voor de middelbare akten, zoals die tot dusverre worden verzorgd door de Noordelijke Leergangen, wanneer in de toekomst het part-time hoger onderwijs nieuwe stijl zal zijn opgenomen in het geheel van hoger onderwijs, waarover U schrijft op biz. II-4-5? 199» Het feit of het vak filosofie al dan niet in het eindexamen pakket is opgenomen is van geen enkele invloed op de beslissing omtrent de plaatsing op een inrichting voor wetenschappe lijk onderwijs. Voor verschil lende studierichtingen - b.v. wiskunde, sociologie en psychologie - is het vak echter wel van nut. Wij verwachten dat het experi ment qua belangstelling en medewerkers zal kunnen worden voortgezet. 200. De voorwaarden om met het middenschool-experiment te beginnen waren in Leeuwarden indertijd niet aanwezig; zodra echter de contouren van de middenschool zich na de lande lijke evaluatie van midden school-experimenten duidelijker gaan aftekenen stellen wij ons voor in overleg met de planningscommissie voor het voortgezet onderwijs passende maatregelen te treffen. Voor zover er van achterstand bij meisjes sprake is zal dit door een maatschappelijke aanpak dienen te worden achter haald. Onderwijsmogelijkheden zijn er voor meisjes voldoende. 201Zoals bekend zal in verband met de ontwikkeling van nieuwe lerarenopleidingen een einde moeten komen aan de part-time opleidingen voor m.o.-akten. In de Nota Hoger Onderwijs in de Toekomst (HOT-nota) hebben de bewindslieden van Onderwijs en Wetenschappen het voornemen kenbaar gemaakt om aan bestaande instellingen, waaronder m.o.-instituten, mogelijkheden voor avond- en weekendonderwijs te verschaf fen. Voor de lange termijn hebben zij gedachten ontvouwd voor het verder ontwikkelen van deze vorm van onderwijs binnen het kader van het hoger onderwijs.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 61