4-9
GSchooladviesdienst
p 217. Hoe verloopt het overleg
tussen het Gemeenschappelijk
Centrum voor Onderwijsbege
leiding en de Gemeente?
Tot welke resultaten heeft
'dit overleg tot nu toe
geleid?
V 218. Kunt u ook informatie geven
over de genoemde moeilijk
heden in het bestuur van het
G.C.O. en zijn deze inmid
dels opgelost.
P 219. Zou het niet mogelijk zijn de
Schooladviesdienst naast de
onderwijsbegeleidende taak
meer in te schakelen voor het
opsporen van achterstanden in
buurten of wijken en voor het
leveren van bijdragen om deze
achterstanden ongedaan te
maken?
217/ Het overleg tussen de besturen
218. van het G.C.O. en de S.A.D.
verloopt - hoewel aanvankelijk
tamelijk stroef - op dit
moment redelijk. Tot resultaten
heeft een en ander nog niet
geleid.
219. Wij zijn van oordeel dat de
Schooladviesdienst een belang
rijke functie heeft m.b.t. het
opsporen en wegwerken van
achterstanden bij de school
jeugd. Buiten dit terrein ligt
hier een taak voor de samen
levingsopbouw
De Schooladviesdienst wordt
echter met achterstandssitu
aties in het onderwijs gecon
fronteerd. Coördinatie van de
bij het opsporen en wegwerken
van genoemde achterstanden
betrokkenen is echter nood
zakelijk. Met het oog daarop
zijn wij overgegaan tot het
instellen van de Projectgroep
Onderwijs en Samenleving.
Vanaf de start van deze project
groep in februari 1976 is de
Schooladviesdienst dan ook in
deze projectgroep vertegen
woordigd.
De in de besprekingen van de
projectgroep aan de orde ge
stelde vraag naar de mogelijke
samenhang tussen maatschappe
lijke problemen en de onder
wijssituaties in bepaalde
wijken is, mede aan de hand van
door de S.A.D. geleverde ge
gevens, bevestigend beantwoord.
Bij de verdere gezamenlijke
aanpak van deze problematiek
(S.A.D.Onderwijs en Opbouw
werk) zal de S.A.D. een coör
dinerende rol vervullen.