b 1 - 3 9. Over inspraak en participatie van en door de bevolking wordt in het kader van de beleidsplanning zeer summier gesproken. Het lijkt wel alsof planning, automatisering etc.'niet meer toestaat dat aan de groepen waarvoor de plannen worden ontwikkeld betrokken wor den bij de beleidsvoorbereiding, uitvoering en evaluatie. Is het college niet met ons van mening dat de tijd rijp is om een par ticipatiebeleid op te zetten mede i.v.m. de ontwikkelingen in diverse beleidssectoren (welzijns beleid, onderwijs, gezondheids zorg etc 9- Integrale beleidsplanning wordt door ons gezien als een belangrijk bestuurs- hulpmiddel om tot een meer verant woorde en aan de eisen des tijds aangepaste besluitvorming te komen. Zoals blijkt op blz. 13 van het nogmaals door ons ter inzage gelegde rapport "Verdere uitbouw van de inte grale beleidsplanning bij de gemeen te Leeuwarden" achten wij het gewenst de betrokken raden, commissies en instellingen zo actief mogelijk bij de planning van een bepaalde sector te betrekken. Wat het participatiebeleid in Leeuwarden in het algemeen betreft zouden wij het volgende willen opmer ken: In toenemende mate worden belang hebbenden bij de beleidsvoorbereiding in verschillende sectoren betrokken. In met name de sectoren Ruimtelijke Ordening en Welzijn worden structuren opgebouwd die gericht zijn op parti cipatie, terwijl ook op het gebied van het onderwijs sprake is van een toenemende betrokkenheid van belang hebbenden. Wij hebben de indruk dat een geleidelijke ontwikkeling per sector meer kans van slagen biedt dan het opzetten van een algemeen participatiebeleid. 10. Is het in het kader van de integra-1 le beleidsplanning niet gewenst het totale specifieke welzijn be staande uit de sectoren maatschap pelijke dienstverlening, samenle vingsopbouw en jeugd- en jongeren werk als uitgangspunt te nemen, in plaats van 1 of 2 sectoren apart? D. Regionale Samenwerking. 11. Kunt U aangeven op welke terrei- 1 nen vooruitgang is geboekt in het functioneren van de regioraad, afgezien van het bepalen van ge meenschappelijke standpunten over "van buitenaf komende" nota's en beleidsvoornemens? Wij zijn ons er van bewust dat de sector samenlevingsopbouw moeilijk afgescheiden kan worden van het gehe le beleidsterrein dat met de term Specifiek Welzijn wordt aangeduid. Wij hebben indertijd echter toch voor deze deelsector gekozen op basis van de motieven en selectie-criteria, welke in het rapport "Verdere uit bouw van de integrale beleidsplan ning bij de gemeente Leeuwarden" zijn vermeld. Onze mening dienaangaande is sindsdien niet gewijzigd. Afgezien van het bepalen van de be doelde gemeenschappelijke standpun ten en het treffen van enkele samen- werkingsregelingen (indicatiecommis sie en sociale ambtenaren belast met bijzondere controle) is op andere terreinen inderdaad weinig voortgang geboekt. De thans vigerende gemeen schappelijke regeling is daar ook niet zo zeer op gericht, maar ken merkt zich veeleer door haar "overleg- karakter"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 9