b
1 - 3
9. Over inspraak en participatie van
en door de bevolking wordt in het
kader van de beleidsplanning zeer
summier gesproken. Het lijkt wel
alsof planning, automatisering
etc.'niet meer toestaat dat aan
de groepen waarvoor de plannen
worden ontwikkeld betrokken wor
den bij de beleidsvoorbereiding,
uitvoering en evaluatie. Is het
college niet met ons van mening
dat de tijd rijp is om een par
ticipatiebeleid op te zetten mede
i.v.m. de ontwikkelingen in
diverse beleidssectoren (welzijns
beleid, onderwijs, gezondheids
zorg etc
9- Integrale beleidsplanning wordt door
ons gezien als een belangrijk bestuurs-
hulpmiddel om tot een meer verant
woorde en aan de eisen des tijds
aangepaste besluitvorming te komen.
Zoals blijkt op blz. 13 van het
nogmaals door ons ter inzage gelegde
rapport "Verdere uitbouw van de inte
grale beleidsplanning bij de gemeen
te Leeuwarden" achten wij het gewenst
de betrokken raden, commissies en
instellingen zo actief mogelijk bij
de planning van een bepaalde sector
te betrekken.
Wat het participatiebeleid in
Leeuwarden in het algemeen betreft
zouden wij het volgende willen opmer
ken:
In toenemende mate worden belang
hebbenden bij de beleidsvoorbereiding
in verschillende sectoren betrokken.
In met name de sectoren Ruimtelijke
Ordening en Welzijn worden structuren
opgebouwd die gericht zijn op parti
cipatie, terwijl ook op het gebied
van het onderwijs sprake is van een
toenemende betrokkenheid van belang
hebbenden. Wij hebben de indruk dat
een geleidelijke ontwikkeling per
sector meer kans van slagen biedt
dan het opzetten van een algemeen
participatiebeleid.
10. Is het in het kader van de integra-1
le beleidsplanning niet gewenst
het totale specifieke welzijn be
staande uit de sectoren maatschap
pelijke dienstverlening, samenle
vingsopbouw en jeugd- en jongeren
werk als uitgangspunt te nemen,
in plaats van 1 of 2 sectoren apart?
D. Regionale Samenwerking.
11. Kunt U aangeven op welke terrei- 1
nen vooruitgang is geboekt in het
functioneren van de regioraad,
afgezien van het bepalen van ge
meenschappelijke standpunten over
"van buitenaf komende" nota's
en beleidsvoornemens?
Wij zijn ons er van bewust dat de
sector samenlevingsopbouw moeilijk
afgescheiden kan worden van het gehe
le beleidsterrein dat met de term
Specifiek Welzijn wordt aangeduid.
Wij hebben indertijd echter toch voor
deze deelsector gekozen op basis van
de motieven en selectie-criteria,
welke in het rapport "Verdere uit
bouw van de integrale beleidsplan
ning bij de gemeente Leeuwarden" zijn
vermeld. Onze mening dienaangaande
is sindsdien niet gewijzigd.
Afgezien van het bepalen van de be
doelde gemeenschappelijke standpun
ten en het treffen van enkele samen-
werkingsregelingen (indicatiecommis
sie en sociale ambtenaren belast met
bijzondere controle) is op andere
terreinen inderdaad weinig voortgang
geboekt. De thans vigerende gemeen
schappelijke regeling is daar ook
niet zo zeer op gericht, maar ken
merkt zich veeleer door haar "overleg-
karakter"