Nr. 2059.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 9 februari
1978 (bijlage nr. 60);
BESLUIT
I. tot het omleggen van een gedeelte van de Oude Meer en van de toegangs
weg naar het schoolterrein van de Leeuwarder Schoolvereniging, een en
ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen nrs.
6-38-01 en 6-38-02;
II. tot het bouwen van een betonbrug over de omgelegde Oude Meer overeenkom
stig de bij dit besluit behorende tekening nr. 9—31—01
III. voor het uitvoeren van de onder I en II bedoelde werken een krdiet be
schikbaar te stellen van 343*000,
IV. Burgemeester en Wethouders te machtigen de onder I en II bedoelde werken
voor nader overeen te komen aanneemsommen onderhands aan te besteden en
op te dragen aan nader door hen in overleg met de Commissie voor Open
bare Werken aan te wijzen aannemers.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Reconstrueren Prins Hendrikstraat.
Bijlage nr. 61Leeuwarden, 9 februari 1978.
Aan de Gemeenteraad.
Herhaalde malen is reeds gebleken, dat de klinkerverharding in de
Prins Hendrikstraat niet bestand is tegen de druk van het tegenwoordige
intensieve en zware verkeer door die straat. Dit is mede een gevolg van
het feit, dat de dikte van het onder de klinkers aanwezige zandbed te
gering is. Een en ander maakt het nodig, dat deze straat steeds na een
vrij korte tijd moet worden herstraat, hetgeen uiteraard hoge onderhouds
kosten oplevert.
De Prins Hendrikstraat wordt gepasseerd door bijna alle bussen van
de stadsautobusdienst en ook van de interlokale lijnen.
Het aantal bussen, dat per etmaal door deze straat rijdt, bedraagt dan
ook ca. 1100. Daar komt dan nog bij alle overige verkeer aan vrachtauto's
personenauto's, fietsers, brommers en voetgangers.
Het verwerken van deze verkeersstroom maakt het noodzakelijk er zorg voor
te dragen, dat de verharding van de straat voortdurend in een goede staat
verkeert
Wij zijn tot de conclusie gekomen, dat dit laatste slechts mogelijk
is door vervanging van de bestaande klinkerverharding door een asfalt-
constructie. Het daarvoor ontworpen plan ligt bij de stukken voor U ter
inzage (tekening nr. B—111—01
Dit plan voorziet in het aanbrengen van een zandpakket ter dikte van
70 cm., met daarop een slakkenfundering dik 15 cm en een asfaltconstruc-
tie met een totale dikte van 23 cm. De aangrenzende trottoirs worden her
straat. Voorts zal de riolering worden vervangen door een nieuwe riole
ring, passend in het centrale rioleringsstelsel. De nieuwe riolering zal
bestaan uit een hoofdafvoerriool 0 60 cm, dat op ongeveer 1.80 m onder
de straat komt te liggen. In verband hiermede moet nog een hoog gelegen
riool 0 30 cm worden aangebracht, waarop de kolk- en huisafvoerleidingen
kunnen worden aangesloten.
De nieuwe riolering moet worden aangesloten op de in de Willemskade en
het Zaailand aanwezige riolering.
Volgens het plan zal ook de in de Willemskade tussen de Prins Hen
drikstraat en de Sophialaan en de op het Zaailand in het verlengde van
de Prins Hendrikstraat aanwezige klinkerverharding worden vervangen door
een asfaltlaag, zodat een ononderbroken asfaltweg zal ontstaan tussen de
Sophialaan en het Ruiterskwartier
De kosten van het omschreven werk worden bij de uitvoering in 1978
(het "later werk" in 1979) geraamd op 428.000,
In dit bedrag is begrepen een som van 123.000,nodig voor het ver
vangen van de riolering in de Prins Hendrikstraat. De terzake opgemaakte
begroting, gebaseerd op het prijspeil voor 1977» ligt voor U ter inzage.
Het kostenbedrag dient nog te worden verhoogd met 3*500,wegens kos
ten van het verwijderen van een in de rijweg aanwezige kabel van de open
bare verlichting. Benodigd is derhalve een totaal-krediet van 43"'*500>~