Nr. 2059. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 9 februari 1978 (bijlage nr. 60); BESLUIT I. tot het omleggen van een gedeelte van de Oude Meer en van de toegangs weg naar het schoolterrein van de Leeuwarder Schoolvereniging, een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen nrs. 6-38-01 en 6-38-02; II. tot het bouwen van een betonbrug over de omgelegde Oude Meer overeenkom stig de bij dit besluit behorende tekening nr. 9—31—01 III. voor het uitvoeren van de onder I en II bedoelde werken een krdiet be schikbaar te stellen van 343*000, IV. Burgemeester en Wethouders te machtigen de onder I en II bedoelde werken voor nader overeen te komen aanneemsommen onderhands aan te besteden en op te dragen aan nader door hen in overleg met de Commissie voor Open bare Werken aan te wijzen aannemers. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Reconstrueren Prins Hendrikstraat. Bijlage nr. 61Leeuwarden, 9 februari 1978. Aan de Gemeenteraad. Herhaalde malen is reeds gebleken, dat de klinkerverharding in de Prins Hendrikstraat niet bestand is tegen de druk van het tegenwoordige intensieve en zware verkeer door die straat. Dit is mede een gevolg van het feit, dat de dikte van het onder de klinkers aanwezige zandbed te gering is. Een en ander maakt het nodig, dat deze straat steeds na een vrij korte tijd moet worden herstraat, hetgeen uiteraard hoge onderhouds kosten oplevert. De Prins Hendrikstraat wordt gepasseerd door bijna alle bussen van de stadsautobusdienst en ook van de interlokale lijnen. Het aantal bussen, dat per etmaal door deze straat rijdt, bedraagt dan ook ca. 1100. Daar komt dan nog bij alle overige verkeer aan vrachtauto's personenauto's, fietsers, brommers en voetgangers. Het verwerken van deze verkeersstroom maakt het noodzakelijk er zorg voor te dragen, dat de verharding van de straat voortdurend in een goede staat verkeert Wij zijn tot de conclusie gekomen, dat dit laatste slechts mogelijk is door vervanging van de bestaande klinkerverharding door een asfalt- constructie. Het daarvoor ontworpen plan ligt bij de stukken voor U ter inzage (tekening nr. B—111—01 Dit plan voorziet in het aanbrengen van een zandpakket ter dikte van 70 cm., met daarop een slakkenfundering dik 15 cm en een asfaltconstruc- tie met een totale dikte van 23 cm. De aangrenzende trottoirs worden her straat. Voorts zal de riolering worden vervangen door een nieuwe riole ring, passend in het centrale rioleringsstelsel. De nieuwe riolering zal bestaan uit een hoofdafvoerriool 0 60 cm, dat op ongeveer 1.80 m onder de straat komt te liggen. In verband hiermede moet nog een hoog gelegen riool 0 30 cm worden aangebracht, waarop de kolk- en huisafvoerleidingen kunnen worden aangesloten. De nieuwe riolering moet worden aangesloten op de in de Willemskade en het Zaailand aanwezige riolering. Volgens het plan zal ook de in de Willemskade tussen de Prins Hen drikstraat en de Sophialaan en de op het Zaailand in het verlengde van de Prins Hendrikstraat aanwezige klinkerverharding worden vervangen door een asfaltlaag, zodat een ononderbroken asfaltweg zal ontstaan tussen de Sophialaan en het Ruiterskwartier De kosten van het omschreven werk worden bij de uitvoering in 1978 (het "later werk" in 1979) geraamd op 428.000, In dit bedrag is begrepen een som van 123.000,nodig voor het ver vangen van de riolering in de Prins Hendrikstraat. De terzake opgemaakte begroting, gebaseerd op het prijspeil voor 1977» ligt voor U ter inzage. Het kostenbedrag dient nog te worden verhoogd met 3*500,wegens kos ten van het verwijderen van een in de rijweg aanwezige kabel van de open bare verlichting. Benodigd is derhalve een totaal-krediet van 43"'*500>~

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 114