dat de openstelling en tariefstelling aan de goedkeuring van ons
college worden onderworpen; dat de parkeerfaciliteiten op het plein
dienen te verdwijnen en dat de parkeerkelder dient te worden inge
past in het Verkeersstructuurplan. De doorstroming van het
openhaar vervoer dient optimaal geregeld te blijven.
Naast deze voorwaarden heeft de minister gesteld, dat met uitvoering
van het werk uiterlijk 6 maanden na dagtekening van de brief, i.e.
eind juni a.s. een aanvang moet zijn gemaakt. Daarenboven is bepaald,
dat bijzondere omstandigheden, zulks ter beoordeling van de bewindsman,
daargelaten, na 1 oktober 1979 geen uitkering van het subsidie of een
gedeelte daarvan zal plaatsvinden.
Aangezien het welslagen van dit project grotendeels afhankelijk is van
het toegezegde subsidie hebben wij gemeend om in eerste aanleg alle
krachten te richten op de parkeerkelder sec. Deze bewust gemaakte keuze
is echter van invloed op de studie welke verricht zal worden ten aanzien
van de mogelijkheden welke het plein biedt om aldaar te komen tot een
afsluitend gebouw. Het vraagstuk is echter dermate ingewikkeld, dat
het niet doenlijk is gebleken om in de ons gelaten korte spanne tijds
daarover op verantwoorde wijze alle facetten te belichten en vervolgens
tot oordeelsvorming te geraken. Immers niet uitsluitend stedebouwkundige
aspecten dienen onder de loupe te worden genomen, doch ook het gebruik
van het plein voor het openbaar vervoer alsmede het overig verkeer zal
in de studies betrokken moeten worden.
Teneinde de in de eerder aangehaalde motie neergelegde gedachte om te
bezien of een pleinafsluitend gebouw mogelijk is, niet te doorkruisen,
hebben wij een zodanige structuur voor ogen, dat hoe de studies ook
zullen uitkomen, deze in een later stadium op een verantwoorde wijze in
een stedebouwkundig ontwerp kunnen worden vertaald.
Zoals uit het vorenstaande blijkt, is derhalve de aandacht in de afge
lopen maanden primair gericht op de bouw van de parkeerkelder. Naast het
algemeen verkeers- en parkeerbelang wat daarmede gebaat is, is het
eveneens voor de bedrijven in de binnenstad aantrekkelijk. Destijds is
dan ook de idee gerijpt om de bouw en exploitatie van deze garage te
doen geschieden door een op te richten stichting.
Omtrent dit laatste merken wij op, dat orienterende gesprekken zijn
gevoerd met de Commissie Centrum Winkeliers, de Raad voor het Groot
winkelbedrijf, de Maatschappij voor Nijverheid en Handel, departement
Leeuwarden e.o., en de Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden. Daarbij is
afgesproken met de Centrum Winkeliers, dat het werk van de Stichting
die al enkele activiteiten heeft ontplooid om tot een parkeergarage
te komen, ten nutte zal worden gebracht van de op te richten stichting.
Deze gesprekken hebben geleid tot oprichting van een Comité, waarin
namens de hiervoor genoemde instanties alsmede de gemeente elk twee
vertegenwoordigers zitting hebben. De installatie van dit Comité vond
plaats op 26 september 1977. Het comité heeft met voortvarendheid zijn
taak ter hand genomen.
Daartoe behoort het uitwerken van de rechtsvorm, de wijze van aanpak
alsmede het financieringsvraagstuk.
- 3 -
CRechtsvorm
Nadat de keuze ten aanzien van de rechtspersoon was bepaald tot de
stichtingsvorm, heeft het Comité in zijn vergadering van 1 februari
j.l. ingestemd met de concept-statuten zoals deze zijn vermeld in
bijlage 1 behorende bij deze raadsbrief. Wij merken hieromtrent
het volgende op.
Het doel van de stichting is verwoord in de naam daarvan. Om eventueel
ieder misverstand uit te sluiten is voorts bepaald, dat de stichting
geen winst beoogt, doch dat alle baten zullen worden aangewend tot
bevordering van haar doel, te weten de bouw en exploitatie van
parkeergarages in Leeuwarden. In artikel 4 van het concept is aangegeven,
dat het bestuur uit 11 leden bestaat. Een achttal daarvan moet worden
benoemd door de partners, namelijk ieder twee, terwijl aan de gemeente
een drietal zetels in het bestuur is toegekend, waaronder de voorzitter.
Zoals wij reeds ter sprake hebben gebracht bij de subsidietoezegging
van de Minister van Economische Zaken, dienen de tarieven en de open
stelling van de garage onderworpen te zijn aan onze goedkeuring. Deze
subsidievoorwaarde is nader vertaald in artikel 16lid 2 van het
concept.
Met de concept-statuten kunnen wij ons verenigen.
D. Bouw van de garage.
De grootste problematiek bij de bouw van deze 600 plaatsen tellende
garage zal zich voordoen bij het maken van de bouwput van ca 150 x 60 m
met een diepte van ca 8 m, met als extra complicatie, dat de put zich
bevindt in het hart van de stad, Zoveel als mogelijk zal het verkeer,
waaronder het openbaar vervoer doorgang moeten blijven vinden, terwijl
de omliggende bebouwing geen schade mag lijden.
Het is duidelijk, dat de bouw van een parkeerkelder in het hart van de
stad ongemakken met zich brengt. Het thans multifunctionele gebruik
van het plein is gedurende minstens een jaar onmogelijk. Voor al de
activiteiten die op het plein dan ook plaats vinden, zal gedurende
de bouwtijd elders ruimte moeten worden gevonden. Wij hebben aan een
ambtelijke werkgroep opdracht gegeven om ons te rapporteren over de
mogelijkheden van tijdelijke verplaatsing van onder meer de weekmarkt,
de zomerkermis en andere incidentele gebeurtenissen. Tevens dient de
aandacht gericht te worden op het kunnen blijven functioneren van de
busroutes en de halteplaatsen op en rond het Wilhelminaplein.