Financiële aspecten. 1. Exploitatie-opzet. In het kader van de verdere uitwerking van de plannen is aan de hand van nader ter Deschikking gekomen informatie de exploitatie-opzet herzien. Deze herziene exploitatie—opzet treft U aan in bijlage 2 bij dit voorstel. Wij verwijzen U hiernaar. Uit deze opzet (punt I en II van bijlage 2) blijkt dat een rendabele exploitatie op basis van de gehanteerde veronderstellingen en met een aanvangstarief van 1,25 per uur gemiddeld, tot de mogelijkheden behoort. Berekend werd een overschot in het tiende jaar na realisering van ca 440.000, De in de toekomst te voeren politiek met betrekking tot de parkeer tarieven en de mogelijkheden c.q. noodzakelijkheid tot verhoging van deze tarieven - mede in verband met een voortschrijdende inflatie - zullen in belangrijke mate het resultaat bepalen. Aan de in punt II van bijlage 2 geïndiceerde overschotten in de latere jaren mag dan ook niet op voorhand de conclusie worden verbonden, dat de garage winstgevend zal zijn. Hierbij zij overigens ook opgemerkt, dat dit laatste ook niet het uitgangspunt is. Wel zal de mogelijkheid aanwezig moeten zijn enige in verhouding redelijke exploitatie-overpchotten te laten ontstaan in de latere jaren ten behoeve van de realisering van nieuwe parkeergarages In punt III van bijlage 2 is een globale berekening opgenomen van de effecten op de exploitatie—opzet indien de uitgangspunten in ongunstige zin worden veranderd. Hieruit blijkt, dat in het aangenomen meest onpinstige geval de garage onder de overigens bekende uitgangs punten na de aanloopfase een tekort zou vertonen van ca./ 620.000, per jaar. Wij zijn van mening, dat de onder de punten I en II van bijlage 2 weergegeven exploitatie-opzet - waarbij een rendabele exploitatie de resultante is - enerzijds is gebaseerd op uitgangspunten, die een zekere realiteitswaarde bezitten, maar anderzijds vanwege enkele moeilijk in te schatten onzekere factoren eveneens een zeker risico inhoudt. De onder punt III van bijlage 2 weergegeven omvang van "kwade kansen" achten wij in hun uiterste consequentie (zie punt III, 3) onwaarschijn lijk. Op grond hiervan zijn wij van oordeel dat de onder punt II van bijlage 2 weergegeven exploitatie-opzet bruikbaar is als uitgangspunt bij het nemen van de onderhavige investeringsbeslissing. In verband met de risicospreiding achten wij de aanwezigheid van exploitatiega ranties van de zijde van de andere partners ter dekking van eventuele verliezen gedurende de eerste vijf jaar na realisering vaJi de garage noodzakelijk. 2. Subsidie. De exploitatie-opzet houdt rekening met een door het Ministerie van Economische Zaken te verlenen subsidie van 5.000,per parkeer plaats. Dit is in totaal 3.000.000, Ten aanzien van de door het ministerie aan de subsidieverlening gekoppelde voorwaarden, verwijzen wij naar hetgeen hierover in para graaf B is geschreven. AFinanciële inbreng van de zijde van de Gemeente Leeuwarden. Met betrekking tot de inbreng van de zijde van de Gemeente Leeuwarden gaat de exploitatie-opzet uit van het volgende. a. De Gemeente Leeuwarden stelt de ondergrond van het plein "om niet" ter beschikking. b. De Gemeente Leeuwarden verstrekt een bijdrage ineens in de inves tering van 1.000.000, - 5 - c. De Gemeente Leeuwarden garandeert de betaling van rente en aflossing van de af te sluiten leningen ten bedrage van in totaal 11.000.000, Daarnaast zal alhoewel dit niet in de exploitatie-opzet kan blijken - de Gemeente Leeuwarden de tot dusverre aanwezige netto opbrengsten uit parkeergelden van het Wilhelminaplein derven. Voor wat betreft de inbreng van de zijde van de gemeente willen wij nog het volgende opmerken. Naar onze mening zal de gemeente eigenaar moeten blijven van de grond, waarin de parkeerkelder wordt aangebracht en daarnaast de volledige en vrije beschikking moeten houden over de bovengrond. Dit is mogelijk in de vorm van een opstalrecht op de voor de parkeergarage benodigde grond, te verlenen tegen een symbolische vergoeding van 25,per jaar. In het kader van de overeenkomst met de stichting die de garage gaat beheren en waarin het recht van opstal wordt geregeld, zal echter de mogelijkheid open gelaten moeten worden hiervoor te zijner tijd een redelijke vergoeding te bedingen. Een en ander in relatie tot de exploitatieresultaten. De bijdrage van de gemeente van 1.000.000,in de inves tering is noodzakelijk teneinde een redelijke exploitatie mogelijk te maken. Deze bijdrage ineens kan voorlopig worden gedekt uit de te verwachten overschotten van de dienstjaren voor 1977* We hebben voor deze dekking gekozen vooruitlopende op de mogelijke opbrengst van de grond voor een ongeveer ter hoogte van het huidige busstation te stichten afsluitende bebouwing. De gemeentelijke garantie voor de betaling van rente en af lossing van de af te sluiten leningen heeft betrekking op leningen ten bedrage van 11.000.000,— (afgerond). Het betreft hier de netto investering na aftrek van 4*000.000,subsidies en bijdra gen. In het te garanderen bedrag is opgenomen een bedrag groot 700.000,afgerond, aan in het eerste, tweede en derde jaar na realisering van de garage te ontstane onderbezettingsverliezen, die in het gekozen systeem zullen worden geactiveerd en afge schreven over de resterende levensduur en die derhalve zullen moeten worden gefinancierd. Van de totale te garanderen leningen heeft een bedrag groot 10.000.000,een looptijd van 40 jaar. Het overige deel, groot 1.000.000,heeft een looptijd van 15 jaar. Voor de bepaling van de verschuldigde rente en aflossing is uitgegaan van jaarlijks gelijkblijvende annuïteiten, waarbij in verband met de aanloopverliezen in de eerste vijf jaar niet zal behoeven te worden afgelost. Wij achten het in verband met de mogelijkheden tot realisering van de parkeergarage en met het oog op een zo gunstig mogelijke exploitatie-opzet noodzakelijk dat een dergelijke gemeentegarantie, wordt verleend. Dit onder de bij de gemeente gebruikelijk aan een dergelijke garantie te verbinden voorwaarden. In de te zijner tijd aan de Raad voor te leggen overeenkomst met betrekking tot deze garantieverlening zullen tevens waarborgen, c.q. goedkeurings procedures moeten worden ingebouwd ten aanzien van zaken, waarvoor dit noodzakelijk geacht moet worden. Hierbij kan met name worden gedacht aan de besteding van eventuele exploitatie-overschotten in de toekomst. Wij merken op dat de consequenties van de garantieverlening zijn, dat de gemeente praktisch gezien het exploitatierisico gaat dragen van de parkeergarageIn bijlage 2 bij dit voorstel is aan de hand van de exploitatie—opzet en de daarbij gemaakte kanttekeningen aan gegeven wat de mogelijke financiële consequenties onder verschillende omstandigheden zouden kunnen zijn. In het voorgaande onder punt 1 hebben wij reeds vermeld, dat naar onze mening een rendabele exploi tatie tot de mogelijkheden behoort.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 149