Financiële aspecten.
1. Exploitatie-opzet.
In het kader van de verdere uitwerking van de plannen is aan de
hand van nader ter Deschikking gekomen informatie de exploitatie-opzet
herzien. Deze herziene exploitatie—opzet treft U aan in bijlage 2
bij dit voorstel. Wij verwijzen U hiernaar. Uit deze opzet (punt I en
II van bijlage 2) blijkt dat een rendabele exploitatie op basis van de
gehanteerde veronderstellingen en met een aanvangstarief van 1,25
per uur gemiddeld, tot de mogelijkheden behoort. Berekend werd een
overschot in het tiende jaar na realisering van ca 440.000,
De in de toekomst te voeren politiek met betrekking tot de parkeer
tarieven en de mogelijkheden c.q. noodzakelijkheid tot verhoging van
deze tarieven - mede in verband met een voortschrijdende inflatie -
zullen in belangrijke mate het resultaat bepalen. Aan de in punt II
van bijlage 2 geïndiceerde overschotten in de latere jaren mag dan
ook niet op voorhand de conclusie worden verbonden, dat de garage
winstgevend zal zijn. Hierbij zij overigens ook opgemerkt, dat dit
laatste ook niet het uitgangspunt is. Wel zal de mogelijkheid aanwezig
moeten zijn enige in verhouding redelijke exploitatie-overpchotten te
laten ontstaan in de latere jaren ten behoeve van de realisering van
nieuwe parkeergarages
In punt III van bijlage 2 is een globale berekening opgenomen van
de effecten op de exploitatie—opzet indien de uitgangspunten in
ongunstige zin worden veranderd. Hieruit blijkt, dat in het aangenomen
meest onpinstige geval de garage onder de overigens bekende uitgangs
punten na de aanloopfase een tekort zou vertonen van ca./ 620.000,
per jaar.
Wij zijn van mening, dat de onder de punten I en II van bijlage 2
weergegeven exploitatie-opzet - waarbij een rendabele exploitatie de
resultante is - enerzijds is gebaseerd op uitgangspunten, die een
zekere realiteitswaarde bezitten, maar anderzijds vanwege enkele moeilijk
in te schatten onzekere factoren eveneens een zeker risico inhoudt.
De onder punt III van bijlage 2 weergegeven omvang van "kwade kansen"
achten wij in hun uiterste consequentie (zie punt III, 3) onwaarschijn
lijk. Op grond hiervan zijn wij van oordeel dat de onder punt II van
bijlage 2 weergegeven exploitatie-opzet bruikbaar is als uitgangspunt
bij het nemen van de onderhavige investeringsbeslissing. In verband
met de risicospreiding achten wij de aanwezigheid van exploitatiega
ranties van de zijde van de andere partners ter dekking van eventuele
verliezen gedurende de eerste vijf jaar na realisering vaJi de garage
noodzakelijk.
2. Subsidie.
De exploitatie-opzet houdt rekening met een door het Ministerie van
Economische Zaken te verlenen subsidie van 5.000,per parkeer
plaats. Dit is in totaal 3.000.000,
Ten aanzien van de door het ministerie aan de subsidieverlening
gekoppelde voorwaarden, verwijzen wij naar hetgeen hierover in para
graaf B is geschreven.
AFinanciële inbreng van de zijde van de Gemeente Leeuwarden.
Met betrekking tot de inbreng van de zijde van de Gemeente
Leeuwarden gaat de exploitatie-opzet uit van het volgende.
a. De Gemeente Leeuwarden stelt de ondergrond van het plein "om niet"
ter beschikking.
b. De Gemeente Leeuwarden verstrekt een bijdrage ineens in de inves
tering van 1.000.000,
- 5 -
c. De Gemeente Leeuwarden garandeert de betaling van rente en
aflossing van de af te sluiten leningen ten bedrage van in
totaal 11.000.000,
Daarnaast zal alhoewel dit niet in de exploitatie-opzet kan
blijken - de Gemeente Leeuwarden de tot dusverre aanwezige netto
opbrengsten uit parkeergelden van het Wilhelminaplein derven.
Voor wat betreft de inbreng van de zijde van de gemeente
willen wij nog het volgende opmerken.
Naar onze mening zal de gemeente eigenaar moeten blijven van de
grond, waarin de parkeerkelder wordt aangebracht en daarnaast de
volledige en vrije beschikking moeten houden over de bovengrond.
Dit is mogelijk in de vorm van een opstalrecht op de voor de
parkeergarage benodigde grond, te verlenen tegen een symbolische
vergoeding van 25,per jaar. In het kader van de overeenkomst
met de stichting die de garage gaat beheren en waarin het recht
van opstal wordt geregeld, zal echter de mogelijkheid open gelaten
moeten worden hiervoor te zijner tijd een redelijke vergoeding te
bedingen. Een en ander in relatie tot de exploitatieresultaten.
De bijdrage van de gemeente van 1.000.000,in de inves
tering is noodzakelijk teneinde een redelijke exploitatie mogelijk
te maken. Deze bijdrage ineens kan voorlopig worden gedekt uit
de te verwachten overschotten van de dienstjaren voor 1977* We
hebben voor deze dekking gekozen vooruitlopende op de mogelijke
opbrengst van de grond voor een ongeveer ter hoogte van het
huidige busstation te stichten afsluitende bebouwing.
De gemeentelijke garantie voor de betaling van rente en af
lossing van de af te sluiten leningen heeft betrekking op leningen
ten bedrage van 11.000.000,— (afgerond). Het betreft hier de
netto investering na aftrek van 4*000.000,subsidies en bijdra
gen. In het te garanderen bedrag is opgenomen een bedrag groot
700.000,afgerond, aan in het eerste, tweede en derde jaar na
realisering van de garage te ontstane onderbezettingsverliezen,
die in het gekozen systeem zullen worden geactiveerd en afge
schreven over de resterende levensduur en die derhalve zullen
moeten worden gefinancierd. Van de totale te garanderen leningen
heeft een bedrag groot 10.000.000,een looptijd van 40 jaar.
Het overige deel, groot 1.000.000,heeft een looptijd van
15 jaar. Voor de bepaling van de verschuldigde rente en aflossing
is uitgegaan van jaarlijks gelijkblijvende annuïteiten, waarbij in
verband met de aanloopverliezen in de eerste vijf jaar niet zal
behoeven te worden afgelost.
Wij achten het in verband met de mogelijkheden tot realisering
van de parkeergarage en met het oog op een zo gunstig mogelijke
exploitatie-opzet noodzakelijk dat een dergelijke gemeentegarantie,
wordt verleend. Dit onder de bij de gemeente gebruikelijk aan een
dergelijke garantie te verbinden voorwaarden. In de te zijner tijd
aan de Raad voor te leggen overeenkomst met betrekking tot deze
garantieverlening zullen tevens waarborgen, c.q. goedkeurings
procedures moeten worden ingebouwd ten aanzien van zaken, waarvoor
dit noodzakelijk geacht moet worden. Hierbij kan met name worden
gedacht aan de besteding van eventuele exploitatie-overschotten in
de toekomst.
Wij merken op dat de consequenties van de garantieverlening zijn,
dat de gemeente praktisch gezien het exploitatierisico gaat dragen
van de parkeergarageIn bijlage 2 bij dit voorstel is aan de hand
van de exploitatie—opzet en de daarbij gemaakte kanttekeningen aan
gegeven wat de mogelijke financiële consequenties onder verschillende
omstandigheden zouden kunnen zijn. In het voorgaande onder punt 1
hebben wij reeds vermeld, dat naar onze mening een rendabele exploi
tatie tot de mogelijkheden behoort.