- 4 -
In het struktuurmodel van de projectgroep Linnaeusstraat II werd voor
gesteld tegenover de uitbreiding van de winkelgalerij aan de Linnaeus
straat ruimte te bieden aan kleine bedrijfjes met bovenwoningen. Het
specifieke gebruik voor bedrijfsdoeleinden wordt thans, gelet op de aan
grenzend geprojekteerde woonbebouwing niet meer reëel geacht. Op de
ontwerp-plankaart is dan ook op deze plaats kantoren met bovenwoningen
aangegeven, binnen welke bestemming tevens medisch sociale en sociaal
culturele doeleinden kunnen worden gerealiseerd.
6. stadion/kantoren.
Momenteel is een onderzoek gaande naar de mogelijkheid de stadion
faciliteiten van Cambuur te verbeteren in combinatie met de bouw van
kantoorruimte. Op de ontwerp-plankaart is een stedebouwkundig kader aan
gegeven waarbinnen de realisering van een en ander kan plaats vinden.
Het bebouwingsvlak is zodanig gekozen, dat er een goede begeleiding en
een betere indeling van het Cambuurplein ontstaat.
B. Wijzigingen in ontwerp-"Metamorphose".
1. Het schets-ontwerp-"Metamorphose" is inmiddels uitgewerkt in een defi
nitief ontwerp, waarbij rekening is gehouden met de raadsbeslissing van
6 juni 1977De Commissie voor het Woningbedrijf is met dit definitief
ontwerp accoord gegaan. Ten opzichte van het schetsontwerp vertoont het
ontwerp enkele afwijkingen welke betrekking hebben op de wijziging in
de situering van enige bejaardenwoningen en enkele detailwijzigingen.
Met de verandering van 5-kamerwoningen in 3-kamerwoningen van de vier aan
de Frederik Ruyschstraat te bouwen woningen bent IJ op 30 januari j.l.
reeds accoord gegaan.
2. De 7 woningen volgens het ontwerp-"Metamorphöse", welke zijn gesitueerd
onmiddellijk ten noorden van de slinger, zullen voorlopig niet of in het
geheel niet worden gebouwd. Op dit punt zijn wij hierboven onder A 2b
reeds ingegaan.
3. Het bestuur van de Vereniging Praktische Hulp, dat de Willem Alexander
Stichting exploiteert heeft plannen voor nieuwe huisvesting in het ge
bied waarop het schets-ontwerp-"Metamorphose" betrekking heeft. Deze
Vereniging denkt daarbij aan drie los van elkaar staande groepen van 3
woningen voor de huisvesting van kinderen en een groep van drie woningen
in te richten voor de staf. Intern zullen de woningen aan deze doelein
den dienen te worden aangepast om te voldoen aan de rijksnormen. Aan
de buitenzijde zullen de woningen zich niet behoeven te onderscheiden van
de overige woningen volgens het schets-ontwerp. Deze opzet bevordert een
betere integratie van de kinderen in de samenleving, dan wanneer de kin
deren worden ondergebracht in een opzichzelf staand (groot) kindertehuis.
De projectgroep meent dat deze plannen op een acceptabele wijze kun
nen worden ingepast in het woningbouwplan. Wel meent de groep dat de
staf dient te worden gehuisvest in de ruimte welke op de plankaart is aan
gegeven als kantoor met bovenwoningen (zie hierboven onder A sub 5)>
omdat anders een te groot aantal woningen aan de woningwetsektor, waar
voor het ontwerp "Metamorphose" is opgezet, wordt onttrokken.
Voorts delen wij U het volgende mede.
Aangezien het woningbouwplan afwijkt van geldende bestemmingsplannen
en voor het gebied tevens een voorbereidingsbesluit van kracht is kan de
bouwvergunning alleen worden verleend met toepassing van de z.g. "antici
patieprocedure".
- 5 -
Dit betekent derhalve dat Gedeputeerde Staten een verklaring van geen
bezwaar moeten afgeven, als bedoeld in de artikelen 19 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening en 50, lid 8 van de Woningwet.
In verband hiermede heeft het ontwerp-bouwplan gedurende veertien dagen ter
gemeentesecretarie voor een ieder ter inzage gelegen.
Tegen het bouwplan zijn twee bezwaren ingediend namelijk door:
1. de bewonersorganisatie Pinkstraat, Lammerstraat, Ramstraat, Van
Leeuwenhoekstraat en ged. Boerhaavestraat e.o.;
2. de Woningstichting "St. Joseph".
De bezwaarschriften richten zich niet zozeer tegen het bouwplan zelf,
maar tegen de hierboven (onder A sub 2) bedoelde slinger, welke er blij
kens het bouwplan in de toekomst zal komen.
De bewonersorganisatie acht de slinger in strijd met de uitgangspun
ten van het ontwerp-structuurplan Schil-Oost, die uitgaan van:
a. verkeersluwte; b. het weren van doorgaand verkeer; toepassing van het
bajonetprincipe. Zij pleit voor het handhaven van de bestaande aansluiting
van de Marathonstraat op de Rondweg, waardoor aan de evengenoemde uitgangs
punten wordt voldaan. Bij aanleg van de slinger wordt het verkeer uitgeno
digd de Schil-Oost in te rijden niet alleen vanuit !'t Heechterp maar ook
vanuit Camminghaburen. Reclamanten menen dat nu bezwaren moeten worden in
gebracht en dat niet kan worden gewacht tot het ter visie leggen van het
bestemmingsplan, aangezien, wanneer nu overeenkomstig het bouwplan wordt
gebouwd, men dan te laat zal zijn.
Het tweede bezwaarschrift is eveneens gericht tegen de slinger. Ge
vreesd wordt namelijk dat de bewoonbaarheid van de flatwoningen aan de
Rondweg en tussen de toekomstige slinger en Marathonstraat dusdanig zal
achteruitgaan dat de exploitatie in gevaar komt. Uit een enquête welke de
Woningstichting heeft gehouden zou gebleken zijn, dat indien de slinger er
komt het merendeel van de bewoners zich genoodzaakt zal zien naar een ande
re woning te vertrekken. Reden hiervan is het feit dat men zich opgesloten
voelt door twee verkeerswegen.
Haar aanleiding van de ingediende bezwaren merken wij het volgende op.
Hierboven onder A sub 2a hebben wij het ontstaan van de slinger geschetst.
In het ontwerp-struktuurplan voor de Schil-Oost is deze route ook zo opgeno
men. De slinger is naar onze mening dan ook moeilijk te betitelen als strij
dig met de uitgangspunten van het ontwerp-struktuurplan. In dit ontwerp
is juist ook in verband met de slinger een belemmering ingebouwd, die moet
tegengaan dat de Marathonstraat als doorgaande route tussen Heechterp en bin
nenstad wordt gebruikt. Bij de aansluiting van de Marathonstraat (na re
constructie) op de De Ruyterweg is het voor ander verkeer dan langzaam ver
keer en openbaar vervoer niet mogelijk rechtdoor via Cambuursterpad de weg
naar de binnenstad te vervolgen. Het auto-verkeer zal dan of rechtsaf via
de Pasteurweg-Van Leeuwenhoekstraat-Groningerstraatweg óf via de Ruyterweg-
Bleeklaan-Groningerstraatweg moeten rijden. Naar onze mening maken deze
omleidingsroutes het kiezen van de Marathonstraat als onderdeel van een
route naar de binnenstad bepaald niet aantrekkelijk.
Zoals onder A sub 2a reeds naar voren is gekomen zal de Egelantierstraat
in de toekomst de functie vervullen van interwijkverbinding Heechterp-Schil
en ontsluitingsroute voor langzaam verkeer en openbaar vervoer van Cammingha
buren. Alleen in de ontwikkelingsfase van Camminghaburen, zal de Egelantier
straat tijdelijk moeten dienen als ontsluitingsmogelijkheid voor auto-ver
keer. Het is misschien niet ondenkbaar dat in die periode - ondanks de
ingebouwde belemmering - toch wat meer verkeersdruk in dit gedeelte van
de Schil zal ontstaan.
Wij menen dat een tijdelijke extra druk niet maatgevend kan zijn voor weg
constructies en overige maatregelen die bedoeld zijn voor een situatie
op lange termijn.