- 2 -
B. In de toelichting op het ontwerp is vermeld dat het bestemmingsplan een
overwegend conserverend karakter heeft, terwijl er naar de opvatting van
verschillende reclamanten nog al ingrijpende veranderingen van de bestaan
de situatie zijn opgenomen.
Het ontwerp beoogt niet de huidige structuur van de wijk te wijzigen.
Met andere woorden: het stratenpatroon blijft gehandhaafd; er worden geen
voorstellen gedaan bepaalde woningen te slopen ten behoeve van b.v. nieuwe
wegen of reconstructie van wegen of iets dergelijks. Het ontwerp is in feite
een formele vaststelling van de fase, waarin de ontwikkeling van de wijk
zich thans bevindt. In deze zin moet de betiteling "conserverend van aard"
worden opgevat. Dit betekent derhalve niet dat er in de wijk helemaal niets
mag veranderen. Het ontwerp bevat bepalingen op grond waarvan het profiel
van een straat mag veranderen. Ook is het mogelijk de bestaande groenvlak-
ken en de binnenterreintjes enigszins anders in te richten.
CEr bestaat bezwaar tegen de reservering van een groot gebied in het
noordwestelijke deel van het plangebied voor verkeersdoeleinden
(toekomstige noord-tangent) omdat: a. de weg te dicht bij de woonwijk
komt te liggen waardoor geluidsoverlast zal ontstaan en b. de weg het
natuurgebied - met name het vogelreservaat - ten noorden van Bilgaard
zal aantasten.
Het ontwerp loopt in de procedure vooruit op het ontwerp-verkeers-
structuurplan voor Leeuwarden. In dit laatste plan is de noord-tangent ook
opgenomen. Zoals reeds eerder gesteld, is het ontwerp van conserverende
aard. Omtrent het ontwerp-verkeersstructuurplan zal een speciale inspraak
procedure worden georganiseerd en eerst op een later tijdstip zal een
raadsbeslissing over dit verkeersplan kunnen worden genomen. Wij achten
het bij nader inzien dan ook juister de grondreservering voor de noord
tangent buiten het ontwerp-plan Bilgaard te houden. Afhankelijk van de be
slissing omtrent het verkeersstructuurplan kan in een later stadium op de
verkeersplannen worden ingespeeld in het te zijner tijd in procedure te
nemen bestemmingsplan "Het Vierhuis".
D. Er is geen tunnel voor langzaam verkeer onder de Dammelaan (tegenover
de weg naar de kinderboerderij) in het ontwerp opgenomen.
De bepalingen van het ontwerp sluiten de aanleg van een tunnel op deze
plaats niet uit. Op de kaart van het ontwerp hebben wij thans een suggestie
aangegeven voor een mogelijke situering van de tunnel. Een bestemmingsplan
houdt niet de plicht in tot uitvoering van de verschillende bestemmingen.
Omtrent de daadwerkelijke aanleg van de onderdoorgang dient in een ander
kader te worden beslist.
E. In het ontwerp is de mogelijkheid opgenomen om het aantal parkeerplaat
sen met 600 uit te breiden. Hieraan is geen behoefte: de grote parkeer
plaatsen staan grotendeels leeg.
De ervaring leert, dat de centraal in de wijk gelegen parkeerplaatsen
op te grote afstand van de entreezijde van de woningen liggen, zodat deze
plaatsen door de bewoners niet of nauwelijks worden benut.
Wij voorzien, dat - gelet op het toenemende autobezit - de parkeergelegen
heid onmiddellijk bij de woningen op den duur niet voldoende zal zijn,
zodat de straten bij de woningen zullen dichtslibben met geparkeerde auto's.
Wanneer die toestand dreigt zal het noodzakelijk zijn meer parkeerplaatsen
te creëren. Om dit juridisch mogelijk te maken voorziet het ontwerp in 500
nieuwe parkeerplaatsen, welke verspreid in de wijk zijn geprojecteerd,
waarmee uitsluitend stroken van trottoirs danwel van openbaar groen zijn
gemoeid. De nieuw geprojecteerde parkeerplaatsen zullen dus niet zonder meer
worden aangelegd. Hiertoe zal alleen worden overgegaan indien dit strikt
noodzakelijk zal blijken te zijn.
Naar aanleiding van een opmerking tijdens de hoorzitting dient ons in
ziens de toezegging te worden gedaan, dat niet eerder over de uitvoering
van de nieuw geprojecteerde parkeerplaatsen zal worden beslist, dan nadat
de betrokken wijkbewoners daarover zijn gehoord.
Voorts zij nog vermeld, dat het aantal parkeerplaatsen zoals dit in
de toelichting op het plan staat, berust op een foutieve telling. (500 in
plaats van 600).
P. In het ontwerp is de mogelijkheid opgenomen om groen on te offeren voor
verkeersdoeleinden.
Voorzover dit bezwaar is gericht tegen nieuwe parkeerplaatsen zijn wij
daarop onder E reeds ingegaan.
In het ontwerp is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om maximaal
1000 m2 openbaar groen te wijzigen in de bestemming "Weg". Deze bepaling
moet worden gezien als een "noodmaatregel" waarvan eventueel om praktische
redenen gebruik zal kunnen worden gemaakt. Tegen een dergelijke wijziging
kunnen de bewoners bezwaar maken, terwijl het wijzigingsplan moet worden
goedgekeurd door Gedeputeerde Staten.
Ook hier geldt weer, dat daarvan alleen gebruik zal worden gemaakt
wanneer er andere doorslaggevende redenen zijn om een klein gedeelte van
het openbaar groen aan te tasten.
Overigens zijn wij van mening dat de groenoppervlakte in de wijk aan
redelijke normen voldoet, terwijl daarnaast gelet op de aanwezigheid van
het Rengerspark en het toekomstig plan "het Vierhuis" de wijk Bilgaard voor
wat betreft de aanwezigheid van recreatief groen bepaald niet ongunstig
is gelegen.
G. In het ontwerp is de mogelijkheid opgenomen om eengezinshuizen en wonin
gen in meergezinshuizen te gebruiken als kantoren. Hoogstens zou voor
tandartsen en artsen, die in de wi.ik praktijk hebben, de mogelijkheid
moeten worden opengelaten om in een eengezinshuis praktijkruimte in te
richten.
Voor alle duidelijkheid dient vooraf te worden gesteld, dat het inrich
ten tot ruimte voor praktijk of kantoor van een deel van een woning, niet
in strijd is met de woonbestemming, mits het wonen het hoofdgebruik van de
woning vormt.
Het ontwerp geeft de volgende mogelijkheden voor het geheel inrichten
van een woning voor andere dan woondoeleinden:
a. burgemeester en wethouders kunnen met toepassing van een vrijstellings
bevoegdheid, die aan bepaalde beperkingen is gebonden, toestaan dat een
gezinswoningen en flatwoningen worden gebruikt voor de uitoefening van
een vrij beroep als arts, accountant, makelaar e.d.;