- 2 -
Uitgangspunten van de projectgroep.
Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op de volgende overwegingen.
- de raad heeft besloten dat de Oostergoweg in twee rijstroken zal wor
den aangelegd;
- in de opdracht voor de planontwikkeling is aangegeven dat rekening
moet worden gehouden met een zekere ruimte voor kantorenbouw;
- er is behoefte aan terreinen voor (kleinere) kantoren in de onmiddel
lijke omgeving van het openbaar vervoer en de binnenstad;
- kantorenbouw langs de Oostergoweg is een logische voortzetting van
die welke reeds is gerealiseerd in de aangrenzende gebieden Huizum-
Sixma en Huizum-Badweg;
- in het ontwerp-bestemmingsplan Huizum-Oost is ter plaatse eveneens de
bestemming "Kantoren" aangegeven;
- laatstgenoemd ontwerp-bestemmingsplan is de basis voor het door het
Rijk aanvaarde sanerings- en reconstructieplan voor dat betreffende
gebied waarbij een aanzienlijke bijdrage is beschikbaar gesteld.
Op grond van deze uitgangspunten is kantoorbebouwing geprojecteerd
aan weerszijden van de Oostergoweg. Deze bebouwing is aan de oostzijde
gemengd met woningen, terwijl aan de westzijde achter de te handhaven
woonbebouwing aan de Verlengde Schrans wordt gedacht aan kantoorbebou
wing met aangepaste hoogte (structuurmodel 5 uit het rapport Huizum-
Bornia)
Nadere standpuntenbepaling van de projectgroep.
Als gevolg van de bezwaren vanuit de wijk en na kennisname van de
discussie in de raad, heeft de projectgroep zich beraden over haar hier-
voorgenoemd voorstel. Zij is daarbij tot de volgende conclusie gekomen.
- de door het wijkcomité voorgestane eenheid van het gebied is door de
vergevorderde amovering niet meer aanwezig;
- de woonbebouwing langs de Verlengde Schrans heeft reeds sedert lang
een van de achterliggende wijk onafhankelijke functie;
- de in het plan Nieuw-Bornia geprojecteerde fiets- en loopbrug creëert
een gecompliceerde en met een woongebied moeilijk verenigbare situatie;
- een fietsers- en voetgangerstunnel in de Huizumerlaan past goed in de
relatie tussen Schrans en binnenstad enerzijds en de wijken Huizum-
Bornia, Huizum-Dorp, Aldlan-West en Aldlan-Oost anderzijds;
- een buurt Huizum—Bornia uitsluitend gesitueerd aan de oostzijde van de
aan te leggen Oostergoweg heeft niet minder levensvatbaarheid dan een
iets grotere buurt die ook bebouwing omvat aan de westzijde van de
Oostergoweg;
- de behoefte aan terreinen voor kleinere kantoren in de nabijheid van
station en binnenstad en aan een belangrijke invalsroute is nijpend.
Dit heeft er toe geleid, dat de projectgroep een nieuw model (struc
tuurschets 7 arch. nr. 31A-17heeft ontwikkeld. In dit model is de kan
torenbebouwing aan de oostzijde van de Oostergoweg geheel vervangen door
woonbebouwing en is ruimte gereserveerd voor een fietsers- en voetgan
gerstunnel in de Huizumerlaan.
Standpunt van het college.
Hst gebied Huizum—Bornia kan worden gesplitst in 4 deelgebieden
namelijk:
1. het gebied ten noorden van de Huizumerlaan en het gebied van het ver
zorgingshuis Triotel;
2. het z.g. rehabilitatiegebied globaal begrensd door de Huizumerlaan,
de Menningastraat, de Borniastraat en de Wiardastraat;
3. het tracé van de Oostergoweg;
4. het nieuwbouwgebied ter weerszijden van de Oostergoweg.
Wij hebben vastgesteld dat tussen het wijkcomité en de projectgroep
over de toekomstige ontwikkeling c.q. bestemming van de eerste 3 gebie
den geen verschillende standpunten meer worden ingenomen.
Voorts hebben wij geconstateerd, dat de opvattingen omtrent de in
deling van het vierde gebied in zoverre overeenstemmen dat beide groepen
woningbouw en kantorenbouw in hun plannen hebben opgenomen.
De opvattingen t.o.v. dit facet lopen in feite slechts uiteen ten
aanzien van de plaats van deze bestemmingen.
De projectgroep acht het gewenst, dat de gronden ten westen van de
Oostergoweg worden bestemd deels voor woningbouw (langs de Verlengde
Schrans en de Huizumerlaan) deels voor kantorenbouw en dat het gebied
ten oosten van deze weg een aaneengesloten woongebied wordt. Het wijk
comité is van mening, dat het gebied ter weerszijden van de Oostergoweg
in eerste instantie is bestemd voor woningbouw. De door haar toegelaten
kantoorbebouwing dient in het woongebied te worden geïntegreerd en wel
zodanig dat deze wordt omsloten door woonbebouwing.
Deze gedachte heeft er toe geleid, dat zij de kantoorbebouwing
heeft geprojecteerd ter weerszijden van de Oostergoweg omsloten door
woonbebouwing.
De ontwikkeling van het model van het wijkcomité vloeit voort uit
de opvatting, dat het hiervoor omschreven (woon)gebied een eenheid was
en dient te blijven.
Het is naar ons oordeel reëler ervan uit te gaan dat het gewensb is de
woonfunctie te versterken in het gebied ten oosten van de Oostergoweg.
Dit gebied vertoont in velerlei opzicht reeds een eenheid. Deze verster
king moet dan inhouden dat het huidige woongebied wordt uitgebreid met
nieuwbouw tussen de Doniastraat en de Oostergoweg. De versterking van de
woonfunctie op deze plaats is niet gediend met een ver doordringen van
gemengde bebouwing in het woongebied. Hierdoor zou ondermeer veel voor
de wijk verstorend verkeer ontstaan.
Wij achten het daarom gewenst de woonbebouwing uitsluitend te situ
eren ten oosten van de Oostergoweg en de kantoorbebouwing ten westen
van deze weg. Wellicht ten overvloede merken wij op, dat de woonbebou
wing langs de Verlengde Schrans en de Huizumerlaan dient te worden ge
handhaafd. Wanneer slechts aan één zijde van de Oostergoweg woonbebou
wing aanwezig is, kan de loopbrug vervallen.
De wethouders ten Brug en de Vries zijn er nog niet bij voorbaat van
overtuigd, dat de in het meerderheidsvoorstel gedachte aantal m2 kantoor
bebouwing niet aan beide zijden van de Oostergoweg gerealiseerd zou kun
nen worden.
De zo juist omschreven wijk ligt in de onmiddellijke nabijheid van
de Schrans en de binnenstad. Daar zijn voldoende winkels aanwezig welke
de taak van de wijkwinkel kunnen vervullen. De van ouds aanwezige ver
binding met beide hiervoorgenoemde gebieden loopt via de Huizumerlaan.
De projectgroep heeft de suggestie gedaan om een fiets— en voetgangers—
tunnel te maken ter plaatse van de kruising van deze straat met de Oos
tergoweg. Wij achten dit niet direct noodzakelijk. Naar onze mening kan
hier een veilige fiets- en voetgangersverbinding worden bereikt met be
hulp van een moderne verkeerslichteninstallatie.
De opzet van de toekomstige ontwikkeling van het gebied IIuizum-Bornia
zoals hiervoor is omschreven hebben wij doen vastleggen in Structuur
schets d.d. maart 1978 (arch. 31A-20).
Wij stellen U voor dit model te aanvaarden.