9 - - 8 - Yoor het overbruggen van het verschil tussen de oude en nieuwe huur zijn voor de bewoners zowel bij renovatie van de huidige woning als bij vervangende nieuwbouw de huurgewenningsregeling en de individuele huursubsidieregeling van toepassing. Het beschikbaar stellen voor de bouw van deze woningen van de lokatie Hollanderhof achten wij aanvaardbaar. Met de projectgroep zijn wij weliswaar van mening, dat, wil Leeuwarden haar functie als provinciaal verzorgend en werkgelegen- heidscentrum naar behoren vervullen, er terreinen beschikbaar moeten zijn voor hoogwaardige activiteiten als kantoren etc., doch wij achten het niet beslist noodzakelijk dat daarvoor ook de Hollanderhof wordt aangewezen. Als voordeel van het saneren van de woningen aan de Simon de Vlieger straat zien wij tenslotte, dat na afbraak van deze woningen een centraal in een dichtbebouwd woongebied gelegen terrein vrijkomt, dat na een goede inrichting benut kan worden voor de in deze wijk bestaande be hoefte aan groen- en speelgelegenheid. Gelet op het bovenstaande komen wij tot de conclusie, dat een beslis sing tot sanering van de woningen, hoe pijnlijk op zich zelf ook, gecombineerd met een goed sociaal plan en nieuwbouw op de Hollanderhof, als de meest juiste zal moeten worden aangemerkt. IV. Verkeersstruktuur Zoals in zijn algemeenheid geldt ten aanzien van woonwijken dient het snelverkeer ondergeschikt te zijn aan andere verkeersvormen. Op die manier kunnen de straten weer hun erffunctie herkrijgen. Zowel de HollanderdLjk als de Vijnhornsterstraat komen als wijkverzamelwegen in aanmerking. Een en ander is niet opgenomen in het nog niet vast gestelde verkeerscirculatieplan. In verband met de bebouwingsmogelijkheden op het spoorwegemplacement waaraan gekoppeld de zuidelijke toegang naar het station zullen voor noemde wegen deze funktie moeten verkrijgen. Bij de uitwerking van het verkeerscirculatieplan ware met dit gegeven rekening te houden. De projectgroep heeft het bestaande wegenprofiel als uitgangspunt genomen voor de nieuwe opzet. Wij zijn met de projectgroep van mening, dat het niet beslist noodzakelijk is om een volstrekt nieuwe verkeers struktuur in dit gebied in te brengen en bovenstaande doelstelling te verwezenlijken. Wij wijzen er voorts op, dat het lokale busverkeer in deze struktuur zal moeten worden ingepast. Met de Eram is praktisch overeenstemming bereikt over de te volgen route; alleen geeft dit bedrijf er de voorkeur aan om de noord-westroute door het woongebied te laten lopen met het oog op de lijnvoeding van twee zijden. Een en ander heeft tot gevolg, dat het busverkeer door de Aert van der Neer straat zal komen te lopen. In het verleden zijn hieromtrent herhaalde lijk klachten binnengekomen. Vandaar dat de route nadien is omgelegd door de dHondecoeterstraat en de Cornells TrooststraatJan van Scorelstraat naar het Nijlan. Gezien het profiel van de Aert van der Neerstraat en de woonfunktie die deze straat heeft lijkt ons het voorstel van de projectgroep meer voor de hand te liggen. Voorts merken wij op, dat in de aanvankelijke fietsroute een wijziging is aangebracht in die zin, dat deze door de Frans Halsstraat loopt. Wij achten een eventuele fietsroute via de Van Blomstraat onder het spoor door en aansluitend op de Sophialaan gezien de financiële consequenties die hieraan verbonden zijn vooralsnog geen reëel alterna tief. V. Fasering/Financiën (zie kaart 20 van de eindnota). Het totale tekort op het plan is geraamd op plm. 3.600.000,--. De in de exploitatie-opzet (van zowel het totale plan als de fasen) genoemde bedragen zijn duidelijk bedoeld als indicatie. De ramingen zijn gebaseerd op een prijspeil van ruim een jaar geleden. Er moet dan ook van worden uitgegaan, dat het geraamde tekort per begin 1978 op ongeveer 4*000.000,dient te worden gesteld. Het berekende subsidie op de kosten ter verbetering van de woonomgeving is volgens de tot voor kort geldende regeling gebaseerd op alle binnen het plan gebied aanwezige panden. De per 1 januari 1977 van kracht geworden subsidieregeling is echter belangrijk ongunstiger geworden en geeft aan, dat als basis dient het aantal te verbeteren woningen. Ervan uitgaande dat dit niet meer dan 30% van het totale aantal panden is (het plan heeft in hoofdzaak een conserverend karakter) betekent zulks, dat de opbrengst voor dit deel in elk geval plm. 3.000.000,lager moet worden geraamd. Het gebied omvattende de terreinen van de Nederlandse Spoorwegen en de "Hollanderhof" zal, mede als gevolg van de aldaar voorgestelde woning bouw in plaats van kantorenbouw naar verwachting een sluitende exploita tie opleveren. Het is duidelijk, dat aan de ontwikkeling van het noordelijk ge deelte van het gebied voorrang moet worden verleend. Hierbinnen moet prioriteit worden gegeven aan fase 1Het tekort op deze fase wordt geraamd op plm. 1 .700.000, Volgens de ramingen van het rapport komt dit tekort voor de fasen 2 t/m 4 op 1.200.000,te liggen. Totaal derhalve 2.900.000,In de meerjarenraming voor de verbe tering van woongebieden is voor het tekort op de rehabilitatie van "Huizum-West" in de periode 1978 t/m 1983 een bedrag gereserveerd van plm. 1.700.000, De beschikbare middelen kunnen bij een vlotte voortgang van de werkzaamheden onvoldoende zijn. Wij zullen ons terzake beraden om op een relevant tijdstip nadere voorstellen aan U te doen. VI. Samenvatting en verdere procedure. Resumerend stellen wij U voor het rapport "Huizum-West" te aan vaarden als uitgangspunt voor de stedebouwkundige ontwikkeling van het gelijknamige gebied met dien verstande dat: a. de "Hollanderhof" in principe wordt aangewezen voor woondoeleinden; b. ten aanzien van de verbinding tussen de te amoveren bebouwing langs de Simon de Vliegerstraat en de "Hollanderwijk" de minst ingrijpende door de projectgroep aangedragen oplossing wordt genomen. Nadat U omtrent het vorenstaande een beslissing hebt genomen zullen de navolgende stappen moeten worden ondernomen: 1. het in samenwerking met het wijkcomité opstellen door de project groep van bestemmingsplannen voor de onderscheiden deelgebieden; 2. het in samenwerking met het wijkcomité en met belanghebbende bouwers opstellen van uitvoeringsplannen voor het nieuwbouwgebied; 3. het in overleg met voornoemd comité ontwikkelen van plannen voor de verbetering van de woonomgeving in de daarvoor in aanmerking komende deelgebieden; 4. het stimuleren van plannen tot woningverbetering; 5. het gebied "Huizum-West" aanmelden bij het Ministerie van Volkshuis vesting en Ruimtelijke Ordening als stadsvernieuwingsgebied; 6. het indienen van de nodige subsidie-aanvragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 406