9 -
- 8 -
Yoor het overbruggen van het verschil tussen de oude en nieuwe huur
zijn voor de bewoners zowel bij renovatie van de huidige woning als
bij vervangende nieuwbouw de huurgewenningsregeling en de individuele
huursubsidieregeling van toepassing. Het beschikbaar stellen voor de
bouw van deze woningen van de lokatie Hollanderhof achten wij
aanvaardbaar. Met de projectgroep zijn wij weliswaar van mening, dat,
wil Leeuwarden haar functie als provinciaal verzorgend en werkgelegen-
heidscentrum naar behoren vervullen, er terreinen beschikbaar moeten
zijn voor hoogwaardige activiteiten als kantoren etc., doch wij achten
het niet beslist noodzakelijk dat daarvoor ook de Hollanderhof wordt
aangewezen.
Als voordeel van het saneren van de woningen aan de Simon de Vlieger
straat zien wij tenslotte, dat na afbraak van deze woningen een centraal
in een dichtbebouwd woongebied gelegen terrein vrijkomt, dat na een
goede inrichting benut kan worden voor de in deze wijk bestaande be
hoefte aan groen- en speelgelegenheid.
Gelet op het bovenstaande komen wij tot de conclusie, dat een beslis
sing tot sanering van de woningen, hoe pijnlijk op zich zelf ook,
gecombineerd met een goed sociaal plan en nieuwbouw op de Hollanderhof,
als de meest juiste zal moeten worden aangemerkt.
IV. Verkeersstruktuur
Zoals in zijn algemeenheid geldt ten aanzien van woonwijken dient
het snelverkeer ondergeschikt te zijn aan andere verkeersvormen.
Op die manier kunnen de straten weer hun erffunctie herkrijgen. Zowel
de HollanderdLjk als de Vijnhornsterstraat komen als wijkverzamelwegen
in aanmerking. Een en ander is niet opgenomen in het nog niet vast
gestelde verkeerscirculatieplan.
In verband met de bebouwingsmogelijkheden op het spoorwegemplacement
waaraan gekoppeld de zuidelijke toegang naar het station zullen voor
noemde wegen deze funktie moeten verkrijgen. Bij de uitwerking van het
verkeerscirculatieplan ware met dit gegeven rekening te houden.
De projectgroep heeft het bestaande wegenprofiel als uitgangspunt
genomen voor de nieuwe opzet. Wij zijn met de projectgroep van mening,
dat het niet beslist noodzakelijk is om een volstrekt nieuwe verkeers
struktuur in dit gebied in te brengen en bovenstaande doelstelling te
verwezenlijken. Wij wijzen er voorts op, dat het lokale busverkeer
in deze struktuur zal moeten worden ingepast. Met de Eram is praktisch
overeenstemming bereikt over de te volgen route; alleen geeft dit
bedrijf er de voorkeur aan om de noord-westroute door het woongebied te
laten lopen met het oog op de lijnvoeding van twee zijden. Een en
ander heeft tot gevolg, dat het busverkeer door de Aert van der Neer
straat zal komen te lopen. In het verleden zijn hieromtrent herhaalde
lijk klachten binnengekomen. Vandaar dat de route nadien is omgelegd
door de dHondecoeterstraat en de Cornells TrooststraatJan van
Scorelstraat naar het Nijlan. Gezien het profiel van de Aert van der
Neerstraat en de woonfunktie die deze straat heeft lijkt ons het
voorstel van de projectgroep meer voor de hand te liggen.
Voorts merken wij op, dat in de aanvankelijke fietsroute een wijziging
is aangebracht in die zin, dat deze door de Frans Halsstraat loopt.
Wij achten een eventuele fietsroute via de Van Blomstraat onder het
spoor door en aansluitend op de Sophialaan gezien de financiële
consequenties die hieraan verbonden zijn vooralsnog geen reëel alterna
tief.
V. Fasering/Financiën (zie kaart 20 van de eindnota).
Het totale tekort op het plan is geraamd op plm. 3.600.000,--.
De in de exploitatie-opzet (van zowel het totale plan als de fasen)
genoemde bedragen zijn duidelijk bedoeld als indicatie. De ramingen
zijn gebaseerd op een prijspeil van ruim een jaar geleden. Er moet
dan ook van worden uitgegaan, dat het geraamde tekort per begin 1978
op ongeveer 4*000.000,dient te worden gesteld. Het berekende
subsidie op de kosten ter verbetering van de woonomgeving is volgens
de tot voor kort geldende regeling gebaseerd op alle binnen het plan
gebied aanwezige panden.
De per 1 januari 1977 van kracht geworden subsidieregeling is echter
belangrijk ongunstiger geworden en geeft aan, dat als basis dient
het aantal te verbeteren woningen. Ervan uitgaande dat dit niet meer
dan 30% van het totale aantal panden is (het plan heeft in hoofdzaak
een conserverend karakter) betekent zulks, dat de opbrengst voor dit
deel in elk geval plm. 3.000.000,lager moet worden geraamd. Het
gebied omvattende de terreinen van de Nederlandse Spoorwegen en de
"Hollanderhof" zal, mede als gevolg van de aldaar voorgestelde woning
bouw in plaats van kantorenbouw naar verwachting een sluitende exploita
tie opleveren.
Het is duidelijk, dat aan de ontwikkeling van het noordelijk ge
deelte van het gebied voorrang moet worden verleend. Hierbinnen
moet prioriteit worden gegeven aan fase 1Het tekort op deze fase
wordt geraamd op plm. 1 .700.000, Volgens de ramingen van het rapport
komt dit tekort voor de fasen 2 t/m 4 op 1.200.000,te liggen.
Totaal derhalve 2.900.000,In de meerjarenraming voor de verbe
tering van woongebieden is voor het tekort op de rehabilitatie van
"Huizum-West" in de periode 1978 t/m 1983 een bedrag gereserveerd van
plm. 1.700.000,
De beschikbare middelen kunnen bij een vlotte voortgang van de
werkzaamheden onvoldoende zijn. Wij zullen ons terzake beraden om op
een relevant tijdstip nadere voorstellen aan U te doen.
VI. Samenvatting en verdere procedure.
Resumerend stellen wij U voor het rapport "Huizum-West" te aan
vaarden als uitgangspunt voor de stedebouwkundige ontwikkeling van het
gelijknamige gebied met dien verstande dat:
a. de "Hollanderhof" in principe wordt aangewezen voor woondoeleinden;
b. ten aanzien van de verbinding tussen de te amoveren bebouwing langs
de Simon de Vliegerstraat en de "Hollanderwijk" de minst ingrijpende
door de projectgroep aangedragen oplossing wordt genomen.
Nadat U omtrent het vorenstaande een beslissing hebt genomen
zullen de navolgende stappen moeten worden ondernomen:
1. het in samenwerking met het wijkcomité opstellen door de project
groep van bestemmingsplannen voor de onderscheiden deelgebieden;
2. het in samenwerking met het wijkcomité en met belanghebbende bouwers
opstellen van uitvoeringsplannen voor het nieuwbouwgebied;
3. het in overleg met voornoemd comité ontwikkelen van plannen voor de
verbetering van de woonomgeving in de daarvoor in aanmerking komende
deelgebieden;
4. het stimuleren van plannen tot woningverbetering;
5. het gebied "Huizum-West" aanmelden bij het Ministerie van Volkshuis
vesting en Ruimtelijke Ordening als stadsvernieuwingsgebied;
6. het indienen van de nodige subsidie-aanvragen.