Met "betrekking tot het gedeelte van dit tracé vanaf de Oosttangent tot aan de Willem Lodewijkstraat is er keuze uit twee mogelijkheden namelijk via Schilkampen-Kanaalweg en via De Merodestraat Uit de genoemde studie blijkt tevens, dat het, om een viertal met name genoemde redenen, gewenst is te kiezen voor het deel-tracé via de (noordkant van) Schilkampen-Kanaalweg. Wij geven U dan ook in overweging dit deel-tracé te kiezen. Over het deel van het tracé langs de Willem Lodewijkstraat bestaat naar onze mening geen verschil van opvatting. Op de definitieve verbinding tussen Willem Lodewijkstraat en Zuider plein komen wij hierna onder punt 5 terug. Een tijdelijke oplossing zal moeten worden gevonden via Achter de Hoven-Zuidergrachtswal en/of een voorlopige verbinding via Tulpenburg- Klanderij straat In deze situatie zullen tijdelijk maatregelen moeten worden getrof fen bij de tweede Kanaalbrug ten behoeve van Emmakade N.Z. en Z.Z. om ongewenste verkeersbewegingen via deze beide straten te voorkomen. b. Verkeerssituatie na 1985. Uit eerdergenoemde studie alsmede uit de Reactienota blijkt dat het verkeer Camminghaburen-Stadscentrum alsmede het verkeer vanuit het zuiden zodanig toeneemt, dat met de onder a genoemde verbinding niet kan worden volstaan. De onvoldoende capaciteit van de tweede Kanaalbrug blijkt voornamelijk het knelpunt te zijn. In het verkeersstructuurplan is als oplossing voor dit probleem aangegeven de navolgende aanvullende route: - Emmaplein-nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal-Emmakade N.Z., hierna aan geduid met route 1 De aanleg van genoemde nieuwe brug past in de conceptie van een verkeers luw gebied Schil-Oost zoals deze uitvoerig is omschreven in het rapport "Verkeersstructuur Schil-Oost" De Reactienota geeft - mede naar aanleiding van suggesties van recla manten - aan dat ter oplossing van het gesignaleerde probleem nog een tweede mogelijkheid aanwezig is en wel de aanvullende route: - Franklinstraat-Vliet-Bote van Bolswertstraat-Alma Tademastraat-Vredeman de Vriesstraat-Wijbrand de Geeststraat, in combinatie met de route via Vliet-Bleeklaan-Hoeksterend, hierna genoemd route 2. De consequenties welke voortvloeien uit een keuze voor route 1 of route 2 zijn in meergenoemde Reactienota uitvoerig beschreven. Onder ver wijzing naar de inhoud van deze nota volstaan wij ermee het volgende op te merken. De keuze voor route 1 houdt in: - handhaving van de conceptie van een verkeersluw gebied Schil-Oost zoals deze uitvoerig is omschreven in het rapport "Verkeersstructuur Schil- Oost" - de bouw van een nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal ter hoogte van de Alma Tademastraat - het accepteren van enig overlast als gevolg van de toelating van meer autoverkeer langs het Emmaplein, het oostelijk deel van de Emmakade N.Z., de Vredeman de Vriesstraat en de Wijbrand de Geeststraat; - vermindering van de capaciteit van het Nieuwe Kanaal als ligplaats haven voor de binnenvaart (indien een vaste brug wordt aangelegd). - 5 - De keuze voor route 2 houdt in: - het niet aanleggen van meergenoemde brug voor autoverkeer en daarmee afzien van de hiervoor genoemde conceptie van een verkeersluw gebied Schil-Oost de verkeersstructuur van dit gebied zal dan opnieuw dienen te worden bestudeerd; - het afzien van een verbeterde ontsluiting van de z.g. Oranjewijk; opgemerkt dient te worden dat de bevolking in deze wijk blijkens de ingezonden reacties deze wijze van ontsluiting niet wenst; - minder verkeersbelasting in de Wijbrand de Geeststraat en de oostelijke verdeelweg langs de binnenstad via Oosterkade en Nieuwekade dan bij route 1 - afname van de verkeersbelasting in de Willem Lodewijkstraat - toename van de verkeersbelasting in de Bleeklaan en.daarmede op het kruispunt Bleeklaan-Groningerstraatweg. Op de consequenties welke dit laatste aspect heeft voor de omvang van laatsgenoemd kruispunt, zal onder punt 10 van deze raadsbrief worden ingegaan. Hier kan echter reeds worden gesteld, dat, bij aanvaarding van een andere wijze van ontsluiting van de wijk Oldegalileën, een naar onze mening aanvaardbare oplossing voor de omvang van dit kruispunt kan worden verkregen. Hoewel wij groot belang hechten aan een verkeersluw gebied Schil- Oost, geven wij, na afweging van de hiervoor genoemde aspecten, U in overweging te kiezen voor route 2. c. Bezwaren. De bezwaren welke zijn ingediend tegen de hiervoor omschreven moge lijkheden voor de verbindingsweg, alsmede tegen een nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal ter hoogte van de Alma Tademastraat, zijn in bijlage II aangegeven onder C 1 t/m 5* ad C 1Aangezien De Merodestraat als onderdeel van de verbindings weg Camminghaburen-Stadscentrum in het ontwerp-verkeersstructuurplan niet was opgenomen en in het vast te stellen plan evenmin wordt opgenomen, dient dit bezwaar op formele gronden ongegrond te worden verklaard. ad C 3: Onder verwijzing naar de inhoud van de Reactienota, dient dit bezwaar ongegrond te worden verklaard. ad C 2, 4 en 5: De bezwaren genoemd onder C 2 en 4 en die genoemd onder C 5 voorzover niet betrekking hebbend op de eventuele aanleg van een brug voor fietsers en voetgangers, hebben mede geleid tot de wijzi ging van het plan zoals dat ter visie heeft gelegen (i.e. tot de keuze van de aanvullende route 2 voor Camminghaburen-Stadscentrum) en dienen derhalve formeel gegrond te worden verklaard. De bezwaren welke zijn ingediend tegen het gebruik van de Egelan tierstraat als tijdelijke ontsluitingsweg voor Camminghaburen zijn in bijlage II aangegeven onder C 6. Met betrekking tot deze laatste bezwaren merken wij op, dat wij in een eerder stadium aan vertegenwoordigers van de wijk hebben toegezegd in overleg met hen te zullen nagaan op welke wijze aan eventuele over last, als gevolg van het tijdelijk gebruik van deze ontsluitingsweg zoveel mogelijk kan worden tegemoetgekomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 436