6. Verkeersstructuur Schil-Oost. - 6 - 5. Oostergoweg (inclusief kruising met spoorlijn annex verbinding Willem Lodewijkstraat-Zuiderplein. aKruising met spoorli.in annex verbinding Willem Lodewijkstraat— Zuiderplein. Bij de raadsbehandeling van de Prénota hebt U besloten, dat voor de verbinding van de Willem Lodewijkstraat met de Tesselschade- straat een zodanige oplossing dient te worden gevonden dat hier geen stroomfunctie zal ontstaan. In het verkeersstructuurplan is een principe-opzet aangegeven welke aan genoemde voorwaarde voldoet en welke tevens past in de structuur—visie van dit plan. Deze principe—oplossing omvat tevens de verbinding van de Oostergoweg met eerstgenoemde weg. De praktische uitwerking van deze constructie houdt derhalve tevens in, dat moet worden aangegeven op welke wijze de spoorlijn Leeuwarden-Groningen moet worden gepasseerd (een gelijkvloerse- of een ongelijkvloerse overgang) Een en ander is bestudeerd door een werkgroep. Het resultaat is neergelegd in een rapport dat U is toegezonden. Dit rapport heeft mede als basis gediend voor de U toegezonden studie over de verbindingsweg Camminghaburen-Stadscentrum. Kortheidshalve verwijzen wij U naar zowel deze studie als het rapport. De conclusie van beide is, dat de voorkeur moet worden gegeven aan een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn conform het hier voor genoemde principe. Deze oplossing is weergegeven op tekening nr. 34-66-25 van het rapport van de werkgroep. Hiermede is tevens de op lossing aangegeven voor de definitieve verbinding Willem Lodewijk- straat-Zuiderplein. Wij zijn het met deze conclusie eens en stellen IJ daarom voor deze principe-oplossing te aanvaarden. bProfiel van de Oostergoweg. Uit de U toegezonden Reactienota blijkt, dat, indien rekening wordt gehouden met een toekomstige zuidelijke stadsuitbreiding voor ruim 10.000 inwoners, het verkeer van en naar het centrum vanuit deze nieuwe stadswijk gebruik zal maken van de Pieter Stuyvesantweg en de Oostergoweg. Op basis van een te verwachten verdeling van dit verkeer over beide genoemde toegangswegen, lijkt het voor de Oostergoweg nog juist mogelijk om met 2 rijstroken te volstaan. Hierbij is echter geen rekening gehouden met opstel- en afslagstroken. Dit maakt het wenselijk, dat in elk geval op het gedeelte tussen Borniastraat en Huizumerlaan met een derde rijstrook rekening wordt gehouden. De mogelijkheid is voorts niet uitgesloten, dat, als gevolg van genoemde stadsuitbreiding, de verkeerscongestie langs de oostelijke rondweg zodanig zal toenemen dat voor de bereikbaarheid van het cen trum nog meer van de Oostergoweg gebruik zal worden gemaakt dan nu kan worden voorzien. - 7 - Om deze reden is het wenselijk een mogelijke verbreding van de Ooster goweg niet op voorhand uit te sluiten. Rekening houdend met het vorenstaande, stellen wij U dan ook met betrek king tot het profiel van deze weg voor: - in principe uit te gaan van 2 rijstroken; - rekening te houden met de nodige opstel- en afslagstroken; - ruimte te reserveren voor een mogelijke verbreding van de weg. Een en ander zal te zijner tijd nader moeten worden uitgewerkt. c. Bezwaren. De beide over deze materie ingediende bezwaren zijn in bijlage II aan gegeven onder D 1 en 2. Bezwaar D 1 is in het kader van de raadsbehandeling van het gebied Huizum-Bornia uitvoerig besproken. In de afweging van het wijkbelang ten opzichte van het algemeen belang, is daarbij nogmaals gebleken dat de Oostergoweg in de wegenstructuur dient te worden gehandhaafd. Getracht zal worden (via een tunnel in de Huizumerlaan en een eventueel via een met het kruispunt Borniastraat gekoppelde verkeerslichteninstallatie ter hoogte van de Eysingastraatdit bezwaar zoveel mogelijk op te heffen. Bezwaar D 2 is naar onze mening vervallen, indien door U met de door ons voorgestelde oplossing i.e. een ongelijkvloerse kruising Oostergoweg- spoorlijn wordt ingestemd. Voor het gebied schil-Oost is, zoals hiervoor onder punt 4 b reeds is aan gegeven, een verkeersstructuur ontwikkeld. Bij de uitwerking van deze verkeersstructuur hebben de twee navolgende facetten een belangrijke rol gespeeld: - het realiseren van een verkeersluw karakter in het gebied Schil-Oost (en wel speciaal in het noordelijke woongebied); - het bemoeilijken of weren van doorgaand verkeer. Het uitgebrachte rapport geeft aan, dat deze doelstellingen het meest wor den benaderd bij een verkeersstructuurmodel waarin een brug voor het autover keer is geprojecteerd over het Nieuwe Kanaal ter hoogte van de Vredeman de Vries- straat en voorts dat de doorgaande verbinding van het Vliet naar de Groninger straatweg via de Bleeklaan is onderbroken. Ingeval nu, conform ons voorstel, gekozen wordt voor de aanvullende route nr. 2 voor de verbindingsweg Camminghaburen-binnenstad (zie hiervoor onder punt 4) dan vervalt hiermede een der belangrijkste uitgangspunten voor de ontwikke ling van genoemde verkeersstructuur. Voorts houdt dit in, dat de verkeersstructuur van dit gebied zal moeten worden herzien. In de informatieve raadsvergadering is de vraag gesteld waarom de Linnaeus- straat op de confrontatiekaart (fig. 4.11 van deel A) - in tegenstelling tot een raadsbeslissing - is bestemd voor openbaar vervoer en (brom)fietsverkeer Dit blijkt een vergissing te zijn. Deze kaart zal worden aangepast in die zin dat genoemd verkeer alsmede het autoverkeer, via de zgn. slinger door de Maria Louisestraat wordt geleid. Bezwaren. De bezwaren welke tegen deze verkeersstructuur zijn ingebracht zijn in bijlage II aangegeven onder E 1 t/m 3. Wij merken hierover het volgende op: ad E 1Als gevolg van de keuze voor de aanvullende route 2 voor de verbinding Camminghaburen-Stadscentrum, zal de verkeersstructuur voor de Schil-Oost moeten worden herzien. Deze bezwaren zijn derhalve in dit sta dium niet meer aanwezig.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 437