6. Verkeersstructuur Schil-Oost.
- 6 -
5. Oostergoweg (inclusief kruising met spoorlijn annex verbinding
Willem Lodewijkstraat-Zuiderplein.
aKruising met spoorli.in annex verbinding Willem Lodewijkstraat—
Zuiderplein.
Bij de raadsbehandeling van de Prénota hebt U besloten, dat
voor de verbinding van de Willem Lodewijkstraat met de Tesselschade-
straat een zodanige oplossing dient te worden gevonden dat hier geen
stroomfunctie zal ontstaan.
In het verkeersstructuurplan is een principe-opzet aangegeven
welke aan genoemde voorwaarde voldoet en welke tevens past in de
structuur—visie van dit plan. Deze principe—oplossing omvat tevens
de verbinding van de Oostergoweg met eerstgenoemde weg.
De praktische uitwerking van deze constructie houdt derhalve
tevens in, dat moet worden aangegeven op welke wijze de spoorlijn
Leeuwarden-Groningen moet worden gepasseerd (een gelijkvloerse- of
een ongelijkvloerse overgang)
Een en ander is bestudeerd door een werkgroep. Het resultaat is
neergelegd in een rapport dat U is toegezonden.
Dit rapport heeft mede als basis gediend voor de U toegezonden
studie over de verbindingsweg Camminghaburen-Stadscentrum.
Kortheidshalve verwijzen wij U naar zowel deze studie als het rapport.
De conclusie van beide is, dat de voorkeur moet worden gegeven
aan een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn conform het hier
voor genoemde principe. Deze oplossing is weergegeven op tekening nr.
34-66-25 van het rapport van de werkgroep. Hiermede is tevens de op
lossing aangegeven voor de definitieve verbinding Willem Lodewijk-
straat-Zuiderplein.
Wij zijn het met deze conclusie eens en stellen IJ daarom voor
deze principe-oplossing te aanvaarden.
bProfiel van de Oostergoweg.
Uit de U toegezonden Reactienota blijkt, dat, indien rekening
wordt gehouden met een toekomstige zuidelijke stadsuitbreiding voor
ruim 10.000 inwoners, het verkeer van en naar het centrum vanuit deze
nieuwe stadswijk gebruik zal maken van de Pieter Stuyvesantweg en de
Oostergoweg.
Op basis van een te verwachten verdeling van dit verkeer over
beide genoemde toegangswegen, lijkt het voor de Oostergoweg nog juist
mogelijk om met 2 rijstroken te volstaan. Hierbij is echter geen
rekening gehouden met opstel- en afslagstroken.
Dit maakt het wenselijk, dat in elk geval op het gedeelte tussen
Borniastraat en Huizumerlaan met een derde rijstrook rekening wordt
gehouden.
De mogelijkheid is voorts niet uitgesloten, dat, als gevolg van
genoemde stadsuitbreiding, de verkeerscongestie langs de oostelijke
rondweg zodanig zal toenemen dat voor de bereikbaarheid van het cen
trum nog meer van de Oostergoweg gebruik zal worden gemaakt dan nu
kan worden voorzien.
- 7 -
Om deze reden is het wenselijk een mogelijke verbreding van de Ooster
goweg niet op voorhand uit te sluiten.
Rekening houdend met het vorenstaande, stellen wij U dan ook met betrek
king tot het profiel van deze weg voor:
- in principe uit te gaan van 2 rijstroken;
- rekening te houden met de nodige opstel- en afslagstroken;
- ruimte te reserveren voor een mogelijke verbreding van de weg.
Een en ander zal te zijner tijd nader moeten worden uitgewerkt.
c. Bezwaren.
De beide over deze materie ingediende bezwaren zijn in bijlage II aan
gegeven onder D 1 en 2.
Bezwaar D 1 is in het kader van de raadsbehandeling van het gebied
Huizum-Bornia uitvoerig besproken.
In de afweging van het wijkbelang ten opzichte van het algemeen belang,
is daarbij nogmaals gebleken dat de Oostergoweg in de wegenstructuur dient
te worden gehandhaafd.
Getracht zal worden (via een tunnel in de Huizumerlaan en een eventueel
via een met het kruispunt Borniastraat gekoppelde verkeerslichteninstallatie
ter hoogte van de Eysingastraatdit bezwaar zoveel mogelijk op te heffen.
Bezwaar D 2 is naar onze mening vervallen, indien door U met de door
ons voorgestelde oplossing i.e. een ongelijkvloerse kruising Oostergoweg-
spoorlijn wordt ingestemd.
Voor het gebied schil-Oost is, zoals hiervoor onder punt 4 b reeds is aan
gegeven, een verkeersstructuur ontwikkeld.
Bij de uitwerking van deze verkeersstructuur hebben de twee navolgende
facetten een belangrijke rol gespeeld:
- het realiseren van een verkeersluw karakter in het gebied Schil-Oost (en wel
speciaal in het noordelijke woongebied);
- het bemoeilijken of weren van doorgaand verkeer.
Het uitgebrachte rapport geeft aan, dat deze doelstellingen het meest wor
den benaderd bij een verkeersstructuurmodel waarin een brug voor het autover
keer is geprojecteerd over het Nieuwe Kanaal ter hoogte van de Vredeman de Vries-
straat en voorts dat de doorgaande verbinding van het Vliet naar de Groninger
straatweg via de Bleeklaan is onderbroken.
Ingeval nu, conform ons voorstel, gekozen wordt voor de aanvullende route
nr. 2 voor de verbindingsweg Camminghaburen-binnenstad (zie hiervoor onder punt
4) dan vervalt hiermede een der belangrijkste uitgangspunten voor de ontwikke
ling van genoemde verkeersstructuur.
Voorts houdt dit in, dat de verkeersstructuur van dit gebied zal moeten
worden herzien.
In de informatieve raadsvergadering is de vraag gesteld waarom de Linnaeus-
straat op de confrontatiekaart (fig. 4.11 van deel A) - in tegenstelling tot een
raadsbeslissing - is bestemd voor openbaar vervoer en (brom)fietsverkeer
Dit blijkt een vergissing te zijn. Deze kaart zal worden aangepast in die zin
dat genoemd verkeer alsmede het autoverkeer, via de zgn. slinger door de Maria
Louisestraat wordt geleid.
Bezwaren.
De bezwaren welke tegen deze verkeersstructuur zijn ingebracht
zijn in bijlage II aangegeven onder E 1 t/m 3.
Wij merken hierover het volgende op:
ad E 1Als gevolg van de keuze voor de aanvullende route 2 voor de
verbinding Camminghaburen-Stadscentrum, zal de verkeersstructuur voor de
Schil-Oost moeten worden herzien. Deze bezwaren zijn derhalve in dit sta
dium niet meer aanwezig.