- 10 - Met heo leggen van de toegang naar de Nieuwestad via het Schavernek wordt be reikt dat men een bewuste keuze moet doen en voorts heeft het tot doel om de ont sluitingsroute via de Nieuwestad onaantrekkelijk doch niet onmogelijk te maken. Het gebruiken of niet—gebruiken van enkele met name genoemde straten in afwijking van het huidige gebruik vloeit voort uit een der uitgangspunten van het uitwerkingsplan. Dit uitgangspunt houdt in dat een aanvaardbare interne bereikbaarheid dient te blijven behouden zonder dat aantrekkelijke doorgaande routes ontstaan. Het voert te ver om in deze raadsbrief alle aspecten van de betwiste rou tes te beschrijven. Wij volstaan met de mededeling, dat bij de verdere uitwer king /an hef ontsluitingssysteem zal worden nagegaan in hoeverre op enkele punten een aanpassing van de aangegeven principe-opzet zal moeten worden verricht. Bezwaren. De bezwaren welke met betrekking tot punt 9 zijn ingediend zijn aange geven in bijlage II onder H 1 t/m 6. ad II 1 en 2. Onder verwijzing naar het vorenstaande zijn wij van oor deel dat deze bezwaren ongegrond dienen te worden verklaard. ad H 3 t/m 6. Hiervoor hebben wij reeds aangegeven dat bij de verde re uitwerking van het ontsluitingssysteem zal worden nagegaan of en zo ja in hoeverre een aanpassing van de principe-opzet van het uitwerkingsplan zal moeten plaatsvinden. 10. Yerkeersoplossing Noorderweg-Hoeksterend-Bleeklaan-Groningerstraatweg. Bij de vaststelling van het structuurplan voor de binnenstad is besloten dat voor de omgeving Noorderweg-Hoeksterend een verkeersoplossing diende te wor den uitgewerkt. In het uitwerkingsplan is in fig. 4.5. de gewenste oplossing aangegeven. Voor de motieven welke tot deze keuze hebben geleid, alsmede voor de zorg welke daarbij is besteed aan een aanvaardbare oplossing voor het langzame verkeer ter plaatse, verwijzen wij U kortheidshalve naar blz. 56 e.v. in het uitwerkings plan. Bij de bestudering van de problematiek rondom de zuidelijke ontsluiting van Oldegalileën is inmiddels echter gebleken dat de verkeersoplossing Noorder- weg-Hoeksterend niet los kan worden gezien van die voor het kruispunt Oldega- lileën~Bleeklaan-Groningerstraatweg. De oplossing voor het kruispunt Oldegalileën-Bleeklaan-Groningerstraatweg hangt samen met de omvang van de verkeersstroom langs de Groningerstraatweg. Voorts houdt ze verband met het al dan niet aansluiten voor autoverkeer van de wijk Oldegalileën op dit kruispunt. Tenslotte hangt de oplossing voor dit kruispunt af van het wel of niet open houden van de verbinding van het kruispunt met het Vliet (via de Bleeklaan). Deze laatste keuze is reeds in bevestigende zin gedaan bij de keuze om trent de aanvullende route voor Camminghaburen-Stadscentrum (zie punt 4b). De aspecten van een en ander zijn omschreven in de Reactienota. Wij volstaan met het volgende op te merken. 1Handhaving van de ontsluiting voor het autoverkeer van de wijk Oldegalileën via dit kruispunt leidt tot rigoreuze aanpassing van het kruispunt inclusief amovering van bebouwing in Blok Rood in Oldegalileën. 2. Bij aanvaarding van een ontsluitingsroute voor het autoverkeer vanuit Olde galileën via de Goudenregenstraat kan binnen de bestaande ruimte een aan vaardbare oplossing voor dit kruispunt worden gevonden in samenhang met de verkeersoplossing Noorderweg-Hoeksterend. Met inachtneming van hetgeen in de Reactienota is opgemerkt en rekening houdend met het vorenstaande, stellen wij U voor te kiezen voor de minder om vangrijke verkeersoplossing Noorderweg-Hoeksterend-Bleeklaan-Groningerstraatweg als bedoeld onder 2. - 11 - 11. Vormgeving Stationsplein annex doortrekken van Swietenstraat. Bij deze vormgeving hebben een 3-tal redenen een rol gespeeld namelijk: - het streven naar een goede verblijfsomgeving voor de voetgangers; - een optimale mogelijkheid voor de haltes van het openbaar vervoer; - de wens van de Raad om ter plaatse een verkeersluw klimaat te verkrijgen. In het uitwerkingsplan zijn 2 principe-oplossingen aangegeven. Bij de definitieve keuze uit deze modellen zullen zowel de Nederlandse Spoor wegen als de Pram in het overleg moeten worden betrokken. Wij stellen derhalve voor nu geen voorkeur uit te spreken, doch deze aan gelegenheid na overleg met genoemde instanties ter beslissing aan U voor te leg gen. In deze vormgeving, alsmede die voor het Zuiderplein, speelt mede het besluit om de van Swietenstraat, op basis van het huidige profiel, door te trekken naar het Zuiderplein. Hiertegen is een tweetal bezwaren ingediend. Deze zijn in bij lage II onder D 3 a en b aangegeven. Met betrekking tot het onder D 3a aangegeven bezwaar merken wij op dat de aldaar af te breken panden goeddeels veranderd en van matige tot slechte kwali teit zijn. Vervanging van deze woongelegenheid is mogelijk. De vergoeding bij aankoop zal plaatsvinden op onteigeningsbasis Het onder D 3h aangegeven bezwaar heeft betrekking op het verlies van de parkeerruimte van het Friesche Rundveestamboek op haar terrein aan het Zuider plein als gevolg van het doortrekken van de van Swietenstraat naar het Zuider plein. In de vormgeving van het Zuiderplein (fig. 4«1» van Het uitwerkingsplan) is aan de noordzijde van dit plein voor een deel in vervangende parkeerruimte voorzien. Voor de dan nog ontbrekende plaatsen zal elders in de omgeving op openbare parkeerplaatsen een oplossing moeten worden gevonden. Wij stellen ons voor dit bij de aankoop van de voor de aanleg van de weg nood zakelijke terreinen van reclamante te regelen en eventuele nadelige gevolgen voor reclamante te betrekken in de vaststelling van de schadevergoeding, Aan gezien de belangen van de reclamanten op de bovenomschreven wijze voldoende gewaarborgd zijn, kunnen de bezwaren ons inziens ongegrond worden verklaard. 12. Parkeren en parkeervoorzieningen, a. Algemeen. Uit de reacties blijkt dat er ongerustheid heerst over het feit dat uit het plan blijkt dat het parkeerprobleem op korte termijn niet voldoende kan wor den opgelost en voorts dat geen inzicht wordt gegeven of dit in de verdere toe komst wel het geval is. De zorg voor voldoende parkeerplaatsen op korte termijn zal veel aandacht vereisen. In het uitwerkingsplan worden mogelijkheden genoemd om het aantal plaatsen uit te breiden c.q. vermindering daarvan tegen te gaan. Deze mogelijk heden zullen naast andere dienen te worden benut. Voorts wordt gewezen op het nemen van parkeerregulerende maatregelen. In dit verband merken wij op dat op korte termijn een parkeer- en parkeergeld- verordening aan U ter goedkeuring zal worden voorgelegd. Deze verordening beoogt mede een samenhangend parkeerregiem voor de bin nenstad en delen van de Schil tot stand te brengen. Voor de parkeervoorzieningen op langere termijn is een aanzet gegeven in het door U aanvaarde rapport "Uitvoering Structuurplan Binnenstad". Wij zijn van oordeel dat, op basis van dit rapport een nadere studie dient te worden verricht, teneinde binnen een niet al te lange tijd concrete mogelijk heden aan te dragen voor een aanvaardbare oplossing van het parkeerprobleem op langere termijn. Wij zullen U hierover een voorstel doen toekomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 439